Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
Een groot risico van oude banden is het 'verduren' van de rubber. Niets stopt het effect van de tijd op rubber, waardoor de rubberverbindingen mettertijd zullen verslechteren. Het is moeilijk om een levensduur op een band te plakken. Er zijn namelijk heel wat externe factoren die hierbij een rol spelen.
De gemiddelde houdbaarheid van een autoband ligt op circa 6 jaar. Daarna raden wij u sterk aan om uw banden te (laten) vervangen. De kans op een klapband neemt na 6 jaar flink toe met alle gevolgen van dien.
Uiteraard zijn er tal van factoren van belang die bepalend zijn voor de levensduur van een setje banden. Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan 30.000 - 40.000 voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee.
Haal de binnenband eruit en kijk of u iets scherps ziet zitten. Als er een stukje glas in zit, haal het er dan voorzichtig uit. Vul een emmer met water, pomp de band op en haal het dan door het teiltje met water. Als er belletjes in het water omhoogkomen, weet u waar het lek zit.
Kun je fietsen met een lekke band? Het is mogelijk, maar we raden het je zeker niet aan. Misschien is het verleidelijk om door te fietsen omdat je haast hebt, maar er zitten wel wat nadelen aan. Fiets je door met een lekke band die helemaal leeg is, dan rijd je praktisch op de velg.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
Het Finse bedrijf Nokian heeft een vierseizoenenband ontwikkeld die maar liefst 128.750 kilometer mee moet gaan. Dat is ongekend lang.
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Zomerband: je steekt het 1 euro muntstuk in de minst diepe groef van je autoband. Als je de gouden rand blijft zien dan heeft je zomerband niet voldoende profiel en wordt het tijd voor vervanging. Winterband: je steekt het 2 euro muntstuk in de minst diepe groef van je autoband.
De levensduur van een fietsband hangt af van verschillende factoren. Als het oppervlak van de fietsband versleten is – de groeven zijn dan niet meer zichtbaar – dan is het tijd om te vervangen. Maar ook als de zijwanden minder sterk zijn en de lekbestendigheid vermindert, plaats je beter een nieuwe fietsband.
De meest voorkomende fietsreparaties
Bij de fietsenmaker kost een binnenband plakken gemiddeld 12,50 euro, blijkt uit cijfers van OfferteAdviseur. Als je band niet meer te redden is en volledig vervangen moet worden, zowel binnen als buiten, dan kost dat gemiddeld 35 euro.
Doorrijden met een uitgedroogde band (scheuren of scheurtjes) brengt de volgende risico's met zich mee:Het rubber van een uitgedroogde band is minder soepel en raakt sneller beschadigd. Hierdoor kunnen zelfs stukjes rubber losraken, waardoor het karkas of canvas zichtbaar wordt.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden.Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller.
Over het algemeen geldt dat hoe zachter de band, hoe meer deze aan de baan plakt en hoe meer grip (en dus snelheid) deze biedt, maar ook hoe sneller deze slijt. De hardere band daarentegen geeft minder grip, maar heeft ook minder slijtage en kan dus langer mee.
Slijtage-indicatoren in de lengtegroeven van je band waarschuwen je als de profieldiepte onvoldoende is. Deze bestaan uit gelijkmatig verdeelde dwarsstreepjes in de lange groeven. Bij een profieldiepte van 1,6 millimeter of minder worden deze goed zichtbaar.
Je kunt de binnenbanden inleveren bij aangesloten fietsenmakers. Aangesloten winkels zijn hier te vinden. Fietsbuitenbanden kunnen bij de milieustraat in een aantal gemeenten ingeleverd worden.
Veel mensen realiseren zich niet dat een fietsband behoorlijk hard moet worden opgepompt. Afhankelijk van merk en type band moet er minimaal 3,5 tot 4,5 bar in; dit staat op de zijkant van de band aangegeven. Een harde band heeft een aantal voordelen: de fiets rijdt een stuk lichter.
In 95% van de gevallen is het traag leeglopen van je band het gevolg van: Een schroef, spijker of ander vreemd object dat in je band bleef steken. In het algemeen zit het voorwerp zo diep dat er maar een kleine luchtstroom ontsnapt. Een gescheurde of doorlatende velg, waardoor de dichtheid verminderd is.
Het kan immers ook dat het ventieltje niet goed dicht was of dat de fietsband gewoon leeggelopen is door de warmte of doordat u uw fiets een hele tijd niet meer gebruikt hebt. Leg uw gereedschap bij u in de buurt en zet de fiets op zijn kop. Laat vervolgens de binnenband volledig leeglopen.
Als je merkt dat de banden te weinig lucht hebben, laat rustig het gas los.Rijd met lage snelheid naar een plaats waar je kunt stoppen. Bijvoorbeeld een pechhaven langs de weg, een parkeerplaats of de vluchtstrook. Je kunt daarbij voor extra veiligheid de alarmlichten aanzetten.