Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is.
Laat eerst de motor minimaal een kwartier (!) afkoelen met de motorkap open, zodat de warmte sneller kan ontsnappen. Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los maar doe dit beetje bij beetje.
Hoe lang moet je de motor opwarmen? Ongeveer een minuut is voldoende tijd om de zuiger en andere onderdelen geleidelijk uit te laten zetten en een goede oliecirculatie naar de bovenste delen van de motor te garanderen.
Het eerste waaraan u een oververhitte auto kunt herkennen is het oplopen van de temperatuurmeter. In normale situaties staat deze op 80 of 90 °C. Verder kan er stoom onder de motorkap vandaan komen en kan er een vervelende geur de auto binnendringen.
De koelventilator checken is heel makkelijk: laat de (warme) motor draaien terwijl je auto stilstaat.Als de koelventilator goed werkt, dan zal deze na een minuut of tien hoorbaar aanslaan, dat klinkt als een bladblazer. Hoor je niks?
Wanneer de temperatuurmeter van een auto aangeeft dat de motor warm is, duurt het vaak nog zeker tien tot vijftien minuten langer voordat je zonder motorschade het gaspedaal kunt vloeren.
Hoe lang duurt het gemiddelde voor een motorkap om weer normaal aan te voelen en niet meer warm? In de winter gemiddeld 1 uur en 29 minuten, in de zomer is het gemiddeld 2 uur en 52 minuten.
Een normale bedrijfstemperatuur is rond de 90 graden.
Stationair warmdraaien hoeft niet meer. Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt.
Banden die op kritieke punten koelen zijn een eenvoudige oplossing. Deze banden worden vaak nat gemaakt en gedragen op punten van het lichaam waar de temperatuur makkelijk te reguleren is. Denk hierbij aan de nek, polsen en oksels. Door te koelen op deze punten blijft je hele lichaam op een aangename temperatuur.
Eigenlijk moet je minimaal een kwartier rustig rijden zodat de olie kan opwarmen. We horen soms van autoliefhebbers dat ze wachten tot het toerental van de motor zakt voordat ze vertrekken. Zeker als het buiten koud is, draaien de meeste brandstofmotoren aan het begin wat hoger stationair.
Een lage koelvloeistofpeil is een van de bekendste redenen dat een auto oververhit raakt. Als er weinig koelvloeistof te vinden is, kan de motor niet gekoeld worden, zodat deze op de juiste temperatuur blijft. Het koelvloeistof wordt continu rondgepompt binnen het koelsysteem en neemt de hitte van motoronderdelen op.
Gevolgen oververhitte motor
Hierdoor loopt de temperatuur nog hoger op. Onderdelen kunnen zelfs vast komen te zitten, waardoor de hele motor vastloopt. Door de hoge temperaturen kunnen andere onderdelen als pakkingen, sensoren en dergelijke ook beschadigd raken.
De motor kan nog erg warm zijn om het moment dat je de koelvloeistof gaat bijvullen. Laat daarom de auto eerst een tijdje stilstaan, op een veilige plek, zodat de motor kan afkoelen. Aangeraden wordt minimaal een kwartier te wachten.
Hoe vaak koelvloeistof bijvullen? Het hangt van meerdere factoren af hoe vaak je de koelvloeistof van je auto moet bijvullen. Denk hierbij aan hoe frequent je rijdt, of het warm of koud weer is, bijvoorbeeld. We raden je aan om eens per maand te controleren of je nog voldoende in de koelvloeistoftank hebt zitten.
Verwarming en koelvloeistof hebben inderdaad alles met elkaar te maken. Kijk als eerste eens je oliepeil na. Dat er geen lekke koppakking is, en er koelwater bij de olie komt. De olie moet goed op peil staan.
Een koelsysteem werkt door een koelvloeistof door doorgangen in het motorblok en de cilinderkop te sturen. Terwijl het koelmiddel door deze doorgangen stroomt, neemt het de warmte van de motor op. De verwarmde vloeistof baant zich dan een weg door een rubberen slang naar de radiator aan de voorkant van de auto.
Een gezonde temperatuur van een motorblok ligt zo tussen de 82 en de 90 graden. Daarboven is wordt de motor thermisch te warm en daaronder dus te koud. Koelvloeistof kan net als water koken bij 100 graden, dit gebeurt in het motorblok pas bij 120 graden doordat de koelvloeistof afgesloten is van zuurstof.
Helaas laten sommige mensen desondanks dieren of zelfs kinderen in hun auto achter, met soms een fatale afloop. Dat zoiets foute boel is, is niet verwonderlijk. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de temperatuur in een auto die in de zon staat in een uur tijd op kan lopen naar maar liefst 47 graden!
U vraagt of het slecht is om de snelweg op te gaan als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Na een koude start kan de motor het beste geleidelijk maar vlot op bedrijfstemperatuur komen. In de praktijk zijn dat de normale rij-omstandigheden. U kunt gerust tijdens de opwarmfase de snelweg oprijden.
Als de motor na een paar kilometer warm is, kun je de kachel hoger zetten waardoor het behaaglijk warm wordt. Stop dan even en trek je jas uit, zodat de riem goed aansluit. Heb je stoelverwarming, zet die dan ook aan.Deze zorgt ervoor dat je het snelst opwarmt.
Gemiddeld gaat de benzinemotor van een auto uit het A-segment wel 150.000 tot 200.000km mee. Vaak is dit dan ook niet de reden dat een auto op is. Voordat een dergelijke kilometerstand is gehaald is een auto vaak al enorm op leeftijd waarbij ook andere zaken gaan spelen.
Het koelvloeistofsysteem van uw auto staat onder behoorlijke druk, zeker wanneer de motor warm is. U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.