De temperatuur van koelvloeistof kan flink oplopen wanneer de motor draait. Het kan dan ook gevaarlijk zijn om het bij te vullen terwijl de motor nog warm is. Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk.
Laat eerst de motor minimaal een kwartier (!) afkoelen met de motorkap open, zodat de warmte sneller kan ontsnappen. Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los, maar doe dit beetje bij beetje.
Uw motor is bij normaal gebruik na 15 minuten voldoende afgekoeld. Waarschuwingslampje olie betekent uw auto direct veilig aan de kant zetten! Veel moderne auto's beschikken over een waarschuwingslampje wanneer het oliepeil van uw motor onvoldoende is.
Wij adviseren om de motor na gebruik in ieder geval een kwartier met rust te laten. In deze 15 minuten is de olie doorgaans wel teruggelopen in het carter en kunt u beginnen met oliepeilen.
Zorg dat de auto minimaal 10 minuten stilstaat. Zo koel je de motor af en laat je de olie uit de motor terug naar het carter lopen. Dit voorkomt dat de olie die in de motor achterblijft, voor een te lage waarde op de peilstok zorgt. Te veel motorolie bijvullen is hier een gevaarlijk gevolg van.
Mocht je twijfelen, dan raden wij je aan om het instructieboekje van jouw auto te raadplegen. Wij van Bogijn hebben een stappenplan opgezet voor het verversen van olie. Zorg dat de motor is afgekoeld. Laat de motor na het rijden circa 15 minuten afkoelen om de kans op brandwonden tegen te gaan.
Als een motor oververhit raakt, merk je dit aan een aantal symptomen. Een belangrijke indicator is de temperatuurmeter. Als deze in het rood staat, stop dan onmiddellijk met rijden, want dit is een belangrijke waarschuwing. Een ander teken kan zijn dat het lampje van de koelvloeistof gaat branden op het dashboard.
Stoom uit de motorkap: Als de motor oververhit raakt, kan er stoom uit de motorkap komen. Dit is een duidelijk teken dat er iets mis is. Hoge motortemperatuur: Het temperatuurmetertje op het dashboard kan aangeven dat de motortemperatuur hoger is dan normaal. Dit kan betekenen dat de motor oververhit raakt.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
Door te hoge temperaturen kunnen ze te veel uitzetten en meer wrijving veroorzaken. Hierdoor loopt de temperatuur nog hoger op. Onderdelen kunnen zelfs vast komen te zitten, waardoor de hele motor vastloopt. Door de hoge temperaturen kunnen andere onderdelen als pakkingen, sensoren en dergelijke ook beschadigd raken.
Uit de gegevens van deze meters blijkt dat motorolie in de regel pas na ruim een kwartier de optimale temperatuur bereikt. Bij motoren van sportwagens, zoals de Porsche 911, die soms meer dan tien liter motorolie aan boord hebben, duurt het zelfs nog langer.
U vraagt of het slecht is om de snelweg op te gaan als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Na een koude start kan de motor het beste geleidelijk maar vlot op bedrijfstemperatuur komen. In de praktijk zijn dat de normale rij-omstandigheden. U kunt gerust tijdens de opwarmfase de snelweg oprijden.
Het koelvloeistofsysteem van uw auto staat onder behoorlijke druk, zeker wanneer de motor warm is. U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
De temperatuur van koelvloeistof kan flink oplopen wanneer de motor draait. Het kan dan ook gevaarlijk zijn om het bij te vullen terwijl de motor nog warm is. Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk.
Door licht belast aan het werk te gaan warmen de motor en de motorolie sneller op, waardoor de motor minder hard slijt. Een ander nadeel van stationair warmdraaien is het hogere brandstofverbruik en de bijkomende onnodige belasting van het milieu. Stationair warmdraaien raakt jou dus keihard in je portemonnee.
Stop met rijden
Stop de auto en zet deze zo snel mogelijk aan de kant indien mogelijk. Laat daarna de motor een tijdje afkoelen met een dichte motorkap. Open hem later om de motor verder af te laten koelen. Staat u langs de weg terwijl het warm weer is?
Een normale bedrijfstemperatuur van de gemiddelde motor is dus rond de 90 graden en kan gemakkelijk verder oplopen tot rond de 110-120 graden.
Bij normale buitentemperaturen kan die meter al na een minuut of vijf op 90 graden staan. Voor een motor is echter vooral de olietemperatuur van belang. Wil je weten of de motor op bedrijfstemperatuur is, dan moet je vertrouwen op andere instrumenten: de olietemperatuurmeter of de oliedrukmeter.
De risico's van een teveel aan olie in je motor.
Een overvolle motor kan toch wel flinke problemen veroorzaken: Druk opbouw: Net zoals een ballon die kan knappen als hij te veel wordt opgeblazen, kan een motor met te veel olie lekkages of zelfs schade veroorzaken.
Zowel bij het bijvullen van de motorolie, als bij het toevoegen van olie additieven raden wij u aan om nooit het oliepeil te overschrijden. Wanneer er teveel olie in de motor zit kan dit veel mechanische schade veroorzaken. Dit kan variëren van olielekkage tot inwendige vervuiling zoals “black sludge” vorming.
Of je olie kunt verversen bij warme motor? Zeker!Belangrijk bij het verversen van olie is de juiste temperatuur.Het motorblok moet warm gereden zijn (ongeveer 15 kilometer/80 graden).