Tot 31 december 2024 is de accijns op benzine, diesel en LPG verlaagd om burgers tegemoet te komen in de hoge brandstofkosten. Daarnaast krijgt de accijns in 2024 geen inflatiecorrectie. Daarom blijven de accijnstarieven hetzelfde als in 2023.
Nu is bekend geworden dat de verlaging definitief teruggedraaid zal worden. Met de verhoging per 1 juli 2023 zal de accijns op benzine hiermee rond de EUR 14 cent per liter duurder worden. Ten aanzien van diesel en LPG zal deze verhoging respectievelijk rond de EUR 10 cent en EUR 6 cent bedragen.
Benzineprijs steeg 35 cent in een jaar tijd. Ten opzichte van één jaar geleden zijn de prijzen aan de pomp flink gestegen, zo blijkt uit onze gegevens. Voor 1 liter benzine betaalt u op 1 oktober 2023 volgens de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs € 2,267 per liter benzine. Dat is ruim 35 cent meer dan één jaar eerder.
Vanwege de torenhoge inflatie verlaagde de overheid in april 2022 de accijnzen voor benzine, diesel en LPG met 21 procent. Benzine werd toen 17 cent per liter goedkoper, diesel 11 cent. Deze belastingverlaging werd al eens verlengd tot 1 juli, maar daarna werd de helft van de accijnsverlaging al teruggedraaid.
Hogere accijns op brandstoffen
Volgens ANWB expert Menno Neeteson is de verwachting voor 2024 dat we een gemiddelde pompprijs krijgen van tussen de 2,02 en 2,10 euro per liter benzine (euro 95 e10). De landelijke adviesprijs, zeg maar de 'snelweg-prijs', ligt doorgaans nog zo'n 16 cent per liter hoger.
Eigenlijk niet, neen. Er is geen verbod op voertuigen op fossiele brandstoffen of hybride (zelfladende of plug-in hybride) voertuigen.
Gebruik van fossiele brandstoffen
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Tot 31 december 2024 is de accijns op benzine, diesel en LPG verlaagd om burgers tegemoet te komen in de hoge brandstofkosten. Daarnaast krijgt de accijns in 2024 geen inflatiecorrectie. Daarom blijven de accijnstarieven hetzelfde als in 2023.
Accijns: vast bedrag per liter
Ook wordt in 2024 geen inflatiecorrectie toegepast. Dit betekent dat de accijnstarieven voor 2024 niet veranderen. De accijns per liter bedraagt voor ongelode benzine 78,91 cent, voor diesel 51,63 cent en voor LPG 18,62 cent.
Daar komt de indexatie met de tabelcorrectiefactor van 9,9% bovenop. Inclusief btw over de accijnsverhoging stijgt de prijs van een liter benzine per 1 januari 2024 met 21 cent. Voor diesel bedraagt prijsstijging ruim 13 cent per liter.
Accijnsverlaging op benzine, diesel en LPG
Tot 31 december 2024 is de accijns op benzine, diesel en LPG verlaagd om burgers tegemoet te komen in de hoge brandstofkosten. Daarnaast krijgt de brandstofaccijns in 2024 geen inflatiecorrectie. Daarom blijven de accijnstarieven hetzelfde als in 2023.
De benzineprijs steeg altijd evenredig met het modale inkomen, met als voorbeeld dat in 1972 een litertje peut weliswaar 0,36 cent kostte, maar men gemiddeld 8.000 euro (17.629 gulden) verdiende.
De benzineprijs kruipt daardoor richting de 2,15 euro per liter. Diesel stijgt met 9,9 cent per liter en lpg met 6 cent. In maart 2022 besloot het kabinet, vanwege de hoge energieprijzen, de burger tegemoet te komen met een accijnskorting. Deze maatregel werd per 1 januari nog eens met een half jaar verlengd.
De actuele benzineprijs in Duitsland ligt op dit moment op € 1,46 voor een liter Euro 95.
De accijnskorting per liter is voor benzine 17,3 cent, 11,1 cent voor diesel en 4,1 cent voor LPG. Vanaf 1 juli 2023 zou de korting 8,65 cent zijn voor benzine, 5,55 cent voor diesel en 2 cent voor LPG.
"De prijzen van benzine variëren nu van 2,15 tot 2,23 per liter benzine aan de pomp", vertelt woordvoerder van United Consumers Paul van Selms. "In Duitsland is dat fors lager.Daar heb je prijzen van 1,80 tot ruim 2 euro per liter." Dat scheelt je nu dus zo'n 30 cent per liter en vanaf 2024 50 cent.
Benzine wordt bij de pomp vanaf 1 januari 2024 mogelijk bijna 21 cent duurder. Dat is het gevolg van het verhogen van de accijns: niet alleen wordt het restant van een eerdere verlaging teruggedraaid, ook wordt het tarief opgehoogd omdat het meegaat met de prijsstijgingen.
In 2024 wordt tanken nóg duurder
Een liter benzine wordt dan nog eens 8,7 cent duurder, diesel stijgt met 5,6 cent en de prijs van LPG neemt toe met 2,1 cent. In totaal is het prijsverschil tussen de benzine van nu en die van volgend jaar dus 22,5 cent per liter.
Op rustige dagen zijn brandstofprijzen lager. In het weekend is het rustiger op de weg en zijn de benzine en diesel prijzen lager dan doordeweeks. Op maandag is de brandstofprijs het hoogste. In het weekend kun je dus voordelig tanken.
Halverwege het jaar passen veel bedrijven prijzen aan en veranderen er ook flink wat fiscale regelingen. Per 1 juli 2023 gaat onder meer de accijns op benzine, diesel en LPG omhoog en worden telefoonabonnementen duurder.
Over het algemeen is de maandag de slechtste dag om te tanken. Vaak is er op deze dag geen korting. Op zaterdag kun je vaak goedkoop tanken. Dit is een dag waarop veel tankstations extra korting geven op de brandstofprijzen.
Vanaf 2025 zal de verplichte toelating worden uitgebreid naar euro 5-voertuigen en het verbod naar euro 4-wagens.
Euro 6d-TEMP (euro 6dt in de tabel) en euro 6d zijn voertuigen die in het labo én op de baan worden getest. Een euro 6dt mag op de baan meer uitstoten dan een euro 6d. Vanaf 1 januari 2028 zijn enkel dieselvoertuigen met euro 6d nog toegelaten.
Het rijbereik: Lange afstanden afleggen met hybride
Het rijbereik verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 400 en 700 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen.