Het bijtellingspercentage voor een volledig elektrische auto met 1e toelating in 2018 is 4% over de cataloguswaarde. Dit percentage geldt dus vijf jaar lang. Heb je op 8 augustus 2018 een nieuwe, volledig elektrische auto van de zaak aangeschaft, dan geldt het bijtellingspercentage van 4% tot 1 september 2023.
Bijtelling EV na 5 jaar
Dus een volledig elektrisch voertuig (CO2-uitstoot = 0) die op 1 januari 2019 voor het eerst in gebruik wordt genomen houdt tot en met januari 2024 (5 jaar lang), over de eerste 50.000 euro catalogusprijs, het 4% bijtellingspercentage.
Dit percentage is 60 maanden geldig na de eerste tenaamstelling en vervalt dan. Hierna wordt de bijtelling 22 procent van de cataloguswaarde van de auto.
Bijtelling berekenen
Voorbeeld uit de praktijk: Uw leaseauto heeft een cataloguswaarde van €31.500 euro tegen een bijtellingspercentage van 4%. De bruto bijtelling is daarom: €31.500*0.04= €1.260 euro. Voor de netto bijtelling te berekenen moet u de bruto bijtelling vermenigvuldigen met het tarief inkomstenbelasting.
De hoofdregel is dat na vijf jaar het kortingspercentage vervalt en de bijtelling dus wordt verhoogd naar het standaard bijtellingstarief dat van toepassing was op het moment van aanschaf. Een auto die dus ooit voordelig was in de bijtelling, kan dan een bijtelling van 22% of 25% krijgen.
De verlaging is 18% voor 1 x 60 maanden, vanaf de 1e dag van de maand volgend op die waarin de auto voor het eerst is toegelaten op de weg. Per saldo 4% bijtelling. Na afloop van de 60-maandenperiode gelden vanaf dat moment onderstaande percentages: In 2024 is de verlaging 6%.
Het bijtellingspercentage voor volledig elektrische auto's is tot 2019 4%. In 2020 is dit percentage 8%, waarna het stapsgewijs zal stijgen tot 22% vanaf 2026. Let op; deze percentages gelden tot 2026 voor auto's met een bepaalde cataloguswaarde.
Als je nu een auto koopt van december 2018, dan heb is de verlaagde bijtelling van 4% van een elektrische auto van toepassing tot december 2023. Neem je een elektrische auto met een 2019 toelating dan betaal je 4% over de eerste € 50.000 van de fiscale waarde.
Lease je in 2023 een nieuwe elektrische auto met een cataloguswaarde van 50.000 euro, dan reken je over de eerste 30.000 euro 16 procent bijtelling. Dat komt neer op 4.800 euro. Over het bedrag boven de drempelwaarde - 20.000 euro - geldt 22 procent bijtelling. Dat is een bedrag van 4.400 euro.
De bijtelling in 2023 is 22%. Dat geldt voor alle auto's die CO2 uitstoten, inclusief (plug-in) hybride auto's. Voor een volledig elektrische auto is de bijtelling 16% in 2023. Dat geldt tot een drempelbedrag van € 30.000 (de aanschafprijs van de auto).
Rijdt niet meer dan 500 kilometer privé per jaar
Dan hoeft er geen bijtelling te worden betaald. De werknemer moet de rittenregistratie op ieder moment kunnen aanleveren als de deze wordt opgevraagd door de inspecteur van de Belastingdienst.
Waarom kan bijtelling duur zijn? Bijtelling kan duur zijn omdat een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig bij je belastbare inkomen wordt opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting dan wanneer je de auto van de zaak niet privé gebruikt.
Wie deze loonheffing niet, niet op tijd of niet volledig indient, kan een boete krijgen van minimaal € 131,- (niet of niet op tijd ingediend) tot maximaal € 1.319,- (onjuist of onvolledig ingediend).
Ieder jaar worden de bijtellingsregels voor elektrische auto's vastgelegd in het Klimaatakkoord voor de komende jaren. Vanaf 1 januari 2022 is de bijtelling voor elektrische auto's gewijzigd naar 16% bijtelling over de eerste 35.000 euro (22% over het resterende bedrag).
Zet je in 2024 een nieuwe auto of bus van de zaak met brandstofmotor (benzine, diesel of hybride) op naam, dan bereken je de bijtelling als volgt. Je neemt 22 procent van de cataloguswaarde (bruto bijtelling) van je auto of bus, en je vermenigvuldigt dat bedrag met je belastingtarief (netto bijtelling).
De bijtelling wordt opgeteld bij uw inkomen, waardoor u een hoger belastbaar inkomen krijgt. De bruto bijtelling is het bedrag dat per maand, of per loonbetalingsperiode extra op uw loonstrook staat.
Van bruto naar netto bijtelling.
Over de bijtelling betaal je hetzelfde belastingtarief als over je loon. Val je in de eerste schijf en betaal je dus 37,10% belasting? Dan komt dat neer op een netto bijtelling van € 4.800 x 0,3710 = € 1.780,80 per jaar. Dat is € 148,40 per maand.
De bijtelling voor een Tesla blijft voor 2024 hetzelfde als in 2022 en 2023. De bijtelling is in 2024 16 procent.
Geldigheidsduur verlaagd bijtellingspercentage
Het bijtellingspercentage dat geldt op de dag waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam wordt gesteld, blijft 60 maanden geldig. Gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname.
Wanneer u op zoek bent naar een lage bijtelling auto dan is de kans groot dat u bij een elektrische auto uitkomt. Elektrische auto's hebben een lagere bijtelling dan benzineauto's. Een benzineauto heeft een bijtelling van 22%.
Het privégebruik van een zakelijke leaseauto geldt als loon in natura. Via de bijtelling betaal je hier belasting over. Er zijn in 2022 twee tarieven voor de bijtelling: 22% en 16%. De lagere bijtelling van 16% geldt alleen voor auto's zonder CO2-uitstoot, zoals volledig elektrische auto's of waterstofauto's.
Ja, de bijtelling wordt over een jaar berekend en moet per jaar worden betaald. Als u een gedeelte van het jaar een auto van de zaak hebt, betaalt u een evenredig bedrag.
Bijtelling 2021 en 2022
U kunt dit jaar nog steeds profiteren van de gunstige twaalf procent bijtelling. Dit geldt dan voor alle elektrische auto's met een catalogusprijs onder de 40.000 euro. Voor alle bedragen daarboven geldt een bijtellingspercentage van 22 procent.
Ondernemers die in een auto van 15 jaar of ouder rijden, kunnen ook in 2024 nog gebruik maken van een gunstige bijtellingsregeling. De bijtelling over een Youngtimer wordt namelijk niet vanuit de cataloguswaarde berekend, maar over de huidige waarde van de auto.