Voor een openbare laadpaal heb je een laadpas nodig.Die scant je bij het oplaadpunt voordat je gaat opladen. Vervolgens betaal je voor het aantal kWh dat je afneemt.
Voor het laden van je elektrische auto bij openbare laadpalen, gebruik je de laadkabel die standaard in jouw auto ligt. Je start het laadproces bij een openbaar laadpunt door de laadkabel op zowel je auto als de laadpaal aan te sluiten. Vervolgens houd je jouw laadpas voor de scanner en zo start de laadbeurt.
Laadpaal in het openbaar
Bijna overal zijn laadpunten, en naast de snelweg heb je veel oplaadpunten van Fastned. Tijdens het laden van je auto bij openbare plekken gebruik je de laadkabel die je bij je auto hebt gekregen. Steek deze in de laadpaal, en houd je laadpas voor de laadpaal.
Hoe werkt een laadpaal? Een laadpaal is een soort stopcontact voor je elektrische auto, aan de muur of op een paal. Wanneer je jouw EV aansluit op een laadpaal wordt het accupakket in de auto opgeladen. Aan openbare laadpunten zit geen laadkabel vast, dus die moet je zelf meenemen.
Betaling via Creditcard of E-wallet: Veel laadpalen bieden ook de mogelijkheid om te betalen met een creditcard of een elektronische portemonnee (e-wallet). Hierdoor kun je direct bij het laadpunt betalen zonder dat je een laadpas nodig hebt.
Gewoon laden
Als je een eigen laadpaal hebt (of wallbox, indien hij niet op een paal staat maar aan de muur is gemonteerd), dan heb je daarvoor geen abonnement nodig. Voor een publieke laadpaal is dit doorgaans wel nodig. Bij zo'n abonnement hoort een laadpas.
Je kunt ervoor kiezen om zonder rompslomp te kunnen laden. Dat betekent geen gedoe met pasjes, druppels of sleutels. Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken.
Betalen bij een laadpaal kan met een laadpas. Het laden bij publieke laadpunten is natuurlijk niet gratis, de kosten worden bepaald door de laadpuntexploitant zelf. Die rekent (eventueel) een starttarief, kWh-tarief en/of tijdstarief.
De hele keten is afgestemd en gecertificeerd conform de richtlijnen en procedures van de belangrijkste internationale betaalmerken als Mastercard en VISA, waar ook de Nederlandse banken gebruik van maken. Vanaf nu kan de elektrisch rijder opladen en direct afrekenen met de pinpas, creditcard of wearable!
In een laadpas zit een RFID-chip. Op elk openbaar laadstation zit een RFID-lezer en hier houd je je laadpas voor. Zodra je laadpas herkend is, kun je de stekker in de auto steken en beginnen met laden. De pas houdt dan automatisch bij hoeveel kW je verbruikt en schrijft het bijbehorende bedrag af van jouw bankrekening.
Elektrisch rijden populairder dan ooit en in Nederland heb je een laadpas nodig om jouw elektrische auto op te laden aan een publieke laadpaal. Door de laadpas voor de scanner van de laadpaal te houden als je begint met laden en als je klaar bent, maak je gebruik van openbare laadpalen.
Laadpaal zoeken in ANWB Onderweg app
In de ANWB Onderweg app vind je alle openbare laadpalen voor je elektrische auto. Zo hoef je nooit meer te zoeken.
Als je kijkt naar het gemiddelde verbruik van een elektrische auto, kom je uit op een prijs van € 0,08 per kilometer. Bij een openbare laadpaal betaal je een tarief dat verschilt per laadpaal. Meestal betaal je rond de € 0,40 per kWh.Daarmee kom je uit op een prijs van € 0,06 per kilometer.
Groen: een kabel is aan het laadpunt aangesloten, het laadpunt is bezet. Blauw: het laadpunt voorziet een voertuig van stroom.
Wanneer u uw elektrische auto wilt opladen bij een publieke laadpaal heeft u een laadkabel met een Type 2 stekker aan de laadpaal zijde nodig. Welke type stekker u aan de andere kant van de laadkabel nodig heeft, hang geheel af van het merk en model auto dat u heeft.
Gebruik je een openbare laadpaal in een gebied waar betaald parkeren geldt? Dan moet je parkeergeld betalen voor de tijd dat je auto op de laadplek staat. Behalve als je een parkeervergunning voor dat gebied hebt, waardoor je er gratis mag staan.
Een abonnement geeft toegang tot de volgende extra diensten: Administratie en inzicht via MijnLaden: In jouw persoonlijke MijnLaden-omgeving kun je facturen vinden, zien waar je geladen hebt en je vergoedingstarief instellen. Laadpas of laaddruppel: Je ontvangt een gratis laadpas bij je laadpaal.
De voordeligste manier om uw wagen op te laden is via het werk. Dan betaal je gemiddeld € 0,11 per kWh. Thuis ligt het rond de € 0,25 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35. Gemiddeld betaal je dus € 0,23 per kWh wat neer komt op € 0,41 per kilometer.
Voor de stroom om je elektrische auto op te laden betaal je een prijs per kilowattuur (kWh). Omdat de energietarieven momenteel sterk verschillen, lopen de laadtarieven ook uiteen. Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal en € 0,65 tot € 1,05 per kWh bij een snellader.
De hele keten is afgestemd en gecertificeerd conform de richtlijnen en procedures van de belangrijkste internationale betaalmerken als Mastercard en VISA, waar ook de Nederlandse banken gebruik van maken. Vanaf nu kan de elektrisch rijder opladen en direct afrekenen met de pinpas, creditcard of wearable!
Er zit dan ook geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Als je maar netjes de parkeerkosten betaalt als dat nodig is. Maar het is wel zo netjes om geen 'laadpaalklever' te zijn en de laadpaal niet te lang bezet te houden.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Door heel Nederland staan (semi-)publieke oplaadpunten. Aan de openbare weg, maar ook bij bedrijven en parkeergarages. Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heb je een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kun je zelf een publieke laadpaal aanvragen.