Houd u aan de landelijke geluidsnormen die gelden tussen 19.00 en 7.00 uur. Om geluidsoverlast te voorkomen zijn de toegestane piekniveaus bij laden en lossen in de bewoonde omgeving als volgt vastgesteld: Tussen 19.00 en 7.00 uur: Piekniveau 65 dB(A) Tussen 7.00 en 19.00 uur: Geen beperking.
Laden en lossen mag zolang duren als nodig is. U moet wel onmiddellijk met laden/lossen beginnen en dit ook niet onderbreken als u een naheffing parkeerbelasting wilt voorkomen.
Laden en lossen op de weg mag, mits je dus rekening houdt met wat niet mag. Daarbij is ook de voorwaarde dat het moet gebeuren op een locatie waar voertuigen zijn toegestaan. Als je op de weg gaat laden en lossen is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk aan de linker of rechterzijde van de rijbaan staat.
Uit de uitspraken volgt dat laden/lossen in beginsel geen tijdslimiet kent. Wel moet er direct worden geladen of gelost en mag de auto slechts stilstaan gedurende de tijd die nodig is voor het laden en lossen.
Stilstaan voor laden/lossen
Op grond van art. 23 RVV 1990 is in een aantal specifieke situaties verboden om met een voertuig stil te staan op de weg. Het is o.a. verboden om een voertuig stil te laten staan op een kruispunt, op of langs een fietsstrook of bij een oversteekplaats.
Betaling via Creditcard of E-wallet: Veel laadpalen bieden ook de mogelijkheid om te betalen met een creditcard of een elektronische portemonnee (e-wallet). Hierdoor kun je direct bij het laadpunt betalen zonder dat je een laadpas nodig hebt.
Geef duidelijk aan op jouw terrein met een verkeersbord E07 waar vrachtwagens kunnen laden en lossen. Doe dit met een standaard bord E7 of een eigen laden en lossen bord. Voeg naast het verkeersbord E07 ook eenvoudig teksten en pictogrammen toe, zoals inrit en uitrit vrijlaten of een bord E2 verboden stil te staan.
Boete foutief parkeren
Zo maakt de verbalisant regelmatig een fout door de boete aan de kentekenhouder op te leggen in plaats van aan de bestuurder. Als de bestuurder in of rondom het voertuig aanwezig is, mag de verbalisant de boete niet op kenteken opleggen.
Gebruik je een openbare laadpaal in een gebied waar betaald parkeren geldt? Dan moet je parkeergeld betalen voor de tijd dat je auto op de laadplek staat. Behalve als je een parkeervergunning voor dat gebied hebt, waardoor je er gratis mag staan.
De gemeente maakt laad- en losplaatsen bij ondernemingen waar ruimte beperkt is voor leveranciers om producten te halen of af te leveren. De leveranciers hebben hiermee een gereserveerde ruimte om te laden en te lossen. U vraagt een laad- en losplaats aan via de knop 'Aanvraag indienen'.
5 minuten respijt
Overigens heb je tot 5 minuten nadat je geparkeerd hebt, de kans om bij de parkeermeter of via een app een parkeerticket te kopen. Wordt je voertuig binnen die 5 minuten gefotografeerd door de scanauto dan wordt parkeerboete 'niet uitgeschreven. '
In veel gemeentes geldt een pardontijd van vijf of tien minuten waarin u parkeergeld kunt betalen. Deze tijd is bedoeld om naar de automaat te lopen of en uw bagage uit de auto te halen. U kunt bewijzen dat u binnen de pardontijd alsnog parkeergeld heeft betaald en dat is een geldige reden om bezwaar te maken.
Gewone laadpalen laden op met 'normale' snelheid. Laden doe je bij voorkeur op de momenten dat je de auto niet nodig hebt, bijvoorbeeld 's avonds thuis of overdag op kantoor. Het volladen van een accu kan namelijk tot tien uur duren, afhankelijk van jouw elektrische auto en het soort paal waarop je die aansluit.
Kort door de bocht kan de accu van een EV auto thuis via het stopcontact in ongeveer 8 tot 10 uur worden volgeladen. Bij een openbaar laadpunt gaat dit ruimschoots twee keer zo snel. Bij een snellaadpunt - en daarvan zijn er steeds meer - is het laden gemiddeld voltooid binnen een half uur tot een uur.
Kort stilstaan op een parkeerplaats zonder te betalen
U staat stil om snel passagiers in of uit te laten stappen. U staat stil om onmiddellijk goederen te laden of lossen.
Doe iedereen een plezier en parkeer ergens anders. In principe mag je zo lang blijven staan als je wil, maar het getuigt van goed fatsoen om je auto niet dagenlang ongemoeid te laten. Met andere woorden, gewoon verplaatsen na het opladen, als je de auto een paar dagen lang niet nodig hebt.
Betalen aan de laadpaal met een bankpasje. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: nee, bij vrijwel geen enkele openbare laadpaal is het mogelijk om met een bankpasje direct af te rekenen aan de laadpaal of een laadsessie te ontgrendelen.
Voor de stroom om je elektrische auto op te laden betaal je een prijs per kilowattuur (kWh). Omdat de energietarieven momenteel sterk verschillen, lopen de laadtarieven ook uiteen. Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal en € 0,65 tot € 1,05 per kWh bij een snellader.
Door heel Nederland staan (semi-)publieke oplaadpunten. Aan de openbare weg, maar ook bij bedrijven en parkeergarages. Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heb je een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kun je zelf een publieke laadpaal aanvragen.
Het maakt niet uit of je met twee wielen half op de stoep staat of dat je de auto helemaal op het trottoir neerzet. In principe zijn beide situaties verboden. Dat heeft te maken met de hinder die je voor voorbijgangers op de stoep veroorzaakt. Het trottoir is namelijk bestemd voor voetgangers.
De scanauto komt dagelijks meerdere keren langs, terwijl boa's veel minder vaak te zien zijn, en bovendien in moeten schatten of het een 'verkeersonveilige situatie' is voordat ze een bekeuring uitdelen.
U heeft nog 10 minuten de tijd om te betalen nadat de scanauto een foto heeft gemaakt. Is er geen geldige parkeervergunning, of er is niet betaald voor het parkeren, dan krijgt de kentekenhouder een parkeerboete.
Officieel verkeersbord RVV E07 geeft een parkeergelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen aan.
Verbodsborden zijn rond en wit met een rode rand. Ze zijn vaak doorstreept met een rode, diagonale streep en in het midden staat er meestal een zwart of rood symbool. Het verbod heeft meestal betrekking op het gebied achter het bord.
De verboden richting wordt in de meeste Europese landen aangegeven met een rond rood verkeersbord met een horizontale witte streep in het midden, de verplichte richting met een vierkant blauw bord met een witte pijl.