Als je het voor de show doet kan je met rookvloeistof van een rook machine dit in je uitlaat inspuiten. Wel wat kleine bewerkingen maar roken zal het. Je kan zo hele rookgordijnen neer leggen.
wat goed werkt is een pen in de uitlaat maken (dunne spijker ofzo) die zo dich mogelijk tegen de uitlaatpoort zit zodat ie gloeiend heet word, als daar dan diesel of iets dergelijks tegenaan gespoten word rookt het erg goed.
Als je motor net gestart is en het rookt uit de uitlaat. Dat is geen probleem. Hoogstwaarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door condens in de uitlaatbochten en/of in de uitlaatdemper. Als de motor eenmaal lekker warm is geworden en het stopt met roken, dan weet je dat er op dat gebied sowieso niks mis is met de motor.
Witte rook uit de uitlaat
De witte kleur wordt meestal veroorzaakt door waterdruppels die nog in de uitlaat zaten en nu als stoom naar buiten komen. Vooral als het koud is, komt dat vaak voor. Draait de motor een tijdje en is hij op temperatuur, dan hoort deze witte rook vanzelf te verdwijnen.
Het is belangrijk dat u zo snel mogelijk naar uw auto laat kijken wanneer u merkt dat er rook uit de uitlaat komt. Op den duur leidt dit namelijk tot motorproblemen zoals, een vervuilde motor, verstopte katalysator of een verstopte roetfilter (diesel).
Zwarte rook door vervuiling
Door koolafzettingen raken allerlei zaken in de motor verstopt. De injectoren, de inlaatcollector of de EGR-klep bijvoorbeeld. Door die vervuiling wordt het verbrandingsproces verstoord. Als de verbranding niet optimaal is, kan de auto zwarte rook uitbraken.
Komt er blauwe rook uit de uitlaat van je auto? Dat wijst op verbranding van motorolie of een probleem in het verbrandingsproces. Te lang doorrijden met blauwe rook kan leiden tot motorschade.
Oliepeil controleren bij een 4-takt scooter
Je peilt bij voorkeur de olie bij een warme motor. Olie zet namelijk uit bij warmte. Wanneer je olie bijvult wanneer je motor koud is, zit je al snel over het maximum. Ter hoogte van de kickstarter vind je het peilstokje en de vulopening.
Een veelvoorkomende oorzaak van witte rook uit de uitlaat is een probleem met de cilinderkop. Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers.
Maak je geen zorgen: in de meeste gevallen is dit normaal. De uitlaat en zijn isolatiematerialen, toevoerleidingen met klemmen of pakkingen worden voor het eerst warm en heet.Dit leidt tot verdamping of outgassing, wat de geur verklaart. Alles moet een beetje tot rust komen en als het ware ingereden worden.
Iemand die rookt kan volgens de Tabakswet geen boete krijgen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Tenzij je huisregels overtreedt, bijvoorbeeld bij de spoorwegen. Maar een bedrijf, organisatie of horeca kan wel maatregelen nemen als zij niet willen dat er gerookt wordt.
Er is maar één onderzoek bekend over de onveiligheid van scooters in vergelijking met motorfietsen. In dit Australische onderzoek (Rogerson et al., 1992) werd ontdekt dat scooters een veel kleiner aantal ongevallen hadden per voertuig, dan motorfietsen.
De politie mag bromfietsen in beslag nemen. Dat gebeurt als je drie keer binnen twee jaar tijd wordt staande gehouden en je bromfiets dan telkens tenminste 15 kilometer te hard gaat op de rollerbank. Je bent dan definitief je bromfiets kwijt.
Als je rookt, zijn er sporen van nicotine te vinden in je haar, bloed, urine en speeksel. Het kan tot vier dagen na je laatste sigaret in je speeksel worden gedetecteerd en tot een jaar na je laatste sigaret in je haar.
Nicotine zorgt voor de afgifte van adrenaline aan het bloed. Adrenaline verhoogt de hartslag, bloeddruk en bloedsuiker en versnelt de ademhaling. De gebruiker ervaart dit als een “kick”. De stijging van bloeddruk komt doordat de kleinere bloedvaten samentrekken.
Roken binnen verboden
Binnen mag u niet roken in de horeca, op het werk of in een openbaar gebouw. Ook niet in een rookruimte.
Als er blauwe rook uit de uitlaat komt, wijst dat erop dat er olie in de verbrandingskamers terechtkomt. Dit is normaal gesproken het gevolg van slijtage van onderdelen van de zuiger-cilindercombinatie, plakkende zuigerveren, vernieling van de klepsteelafdichtingen en olie met een verkeerde mate van viscositeit.
Rook is het zichtbare van de in de lucht zwevende verbrandingsproducten. Witte rook bestaat vooral uit waterdamp, zwarte rook vooral uit roet (materie).
Naast alles naar de stomerij brengen en de ruimte ventileren, is natuurazijn bijvoorbeeld een krachtig middel om de rookgeur tijdelijk te maskeren. Ook blijkt een kommetje met spiritus tot op zekere hoogte zijn werk te doen. Rookgeur verwijderen door verbloeming is ook optioneel met bijvoorbeeld wierook.
Hoe vaak olie verversen scooter? De frequentie van het controleren van de olie hangt af van het type scooter en het olieverbruik. Over het algemeen wordt aanbevolen om dit elke 500-1000 kilometer te doen of volgens de richtlijnen van de fabrikant.
Teveel olie is net zo schadelijk als te weinig. Heb je er nu per ongeluk teveel olie ingedaan dan moet je deze er weer uit (laten) halen. Het oliepeil van je scooter is zo belangrijk dat het de levensduur van je scooter voor een heel groot deel bepaalt.
Hoe vaak olie verversen
Over het algemeen zul je bij de 4-takt scooters tussen de 3000-5000 km de olie moeten vervangen. Dit kan per merk verschillen, maar in tijd zal dit ongeveer na 12 maanden zijn.
De halfwaardetijd van nicotine is ongeveer 2-3 uur. Nicotine zelf is daarom slechts een paar uur in het bloed te traceren en binnen ongeveer twee dagen uit het lichaam verdwenen.
Witte rook uit de schoorsteen van Sixtijnse kapel betekent: er is een nieuwe paus gekozen. Het signaal waaraan de buitenwereld traditiegetrouw kan aflezen of er een paus is gekozen, is de rook die tijdens het conclaaf twee maal per dag opstijgt uit de smalle schoorsteen van de Sixtijnse Kapel.
Rookwolken bij brand met een gele of bruine kleur wijzen mogelijk op giftige stoffen in de rook. Giftige wolken, niet afkomstig van een brand, zijn vaak wit of kleurloos. De geur: giftige stoffen met een herkenbare geur zijn ammoniak en chloor.