De Keyless Entry techniek is gebaseerd op een zender in de auto en sleutel. Wanneer je een van de portieren vastpakt zendt de auto een signaal uit en de sleutel beantwoordt dit signaal met een code.Als de code juist is ontgrendelen de portieren.
Een keyless entry systeem werkt doordat de sleutel continu een signaal naar je auto uitzendt. Dieven hebben apparaten waarmee ze dit signaal opvangen en kopiëren. En houden daarmee je auto voor de gek. Als de sleutels dichtbij de voordeur of een raam liggen, kan een dief het signaal buiten opvangen.
Je kunt keyless entry uitschakelen, maar dan kunnen de portieren van de auto alleen nog maar geopend of gesloten worden met de knopjes op de autosleutel of met de klassieke sleutel in nood. Het uitschakelen van het keyless systeem heeft vaak ook consequenties voor de procedure van het starten van de auto.
De sleutel geeft continu signalen af. Als de sleutel in de buurt van de auto komt, reageert de auto met een signaal naar de sleutel. Als het signaal correct is, springt de auto van het slot. Je moet wel binnen een bepaalde afstand van de auto zijn; vanaf ongeveer zes meter moet de sleutel werken.
In Nederland zijn er zo'n 892.000 personenauto's met een keyless entrysysteem, waarmee je de auto zonder sleutel kan openen. Hiervan is ongeveer 80% onvoldoende beveiligd tegen diefstal. Deze auto's zijn een potentieel doelwit voor autodiefstal via 'relay attack'.
De top drie van meest gestolen modellen bestaat uit: Toyota RAV4, Volkswagen Golf en Volkswagen Polo. Ford, Opel, Peugeot en Mazda zijn opvallende stijgers, met 21 tot 39 procent meer gestolen auto's, aldus het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).
Door de handzender bij de PATS ontvanger in de stuurkolom te houden wordt de PATS chip herkend en kan de auto toch worden gestart.
De Volkswagen Golf (328), Polo (295) en Fiat 500 (196) worden het meest gestolen. De Toyota RAV4 (1 op 183), Toyota CH-R (1 op 245) en Mazda CX-5 (1 op 251) hebben het hoogste diefstalrisico.
Zorg daarom dat je je autosleutel afschermt tegen kwade bedoelingen. Dat kan bijvoorbeeld door hem 's avonds in een metalen blikje te leggen, maar handiger is een hoesje als deze. Het hoesje schermt het draadloze signaal van de sleutel af, zodat het niet opgevangen kan worden om je auto te stelen.
Het signaal van de sleutel reikt tot maximaal zes meter. Binnen deze zes meter kunnen criminelen het signaal opvangen.
Er zijn echter auto's die zichzelf óók in stilstand automatisch vergrendelen; bijvoorbeeld als álle portieren 30 of 60 seconden dichtzitten. Zélfs als de autosleutel nog in het contact zit. Tot slot kan automatische vergrendeling worden ingeschakeld door een elektronisch defect of storing.
Al jaren weten beveiligingsonderzoekers dat zogenoemde passieve autosleutels makkelijk te kraken zijn. Desondanks zijn vrijwel alle auto's van 2017 en ouder met zo'n systeem te kraken door dieven. Dat zegt de keuringsinstantie voor autobeveiliging, Kiwa SCM, tegen de NOS.
Twee dieven werken samen om je auto, die voor de deur staat, te stelen. De ene dief staat met een apparaat bij je auto en de andere met een apparaat bij je voordeur: relay attack. Hierbij wordt het signaal van de auto naar de autosleutel (smart key) onderschept en versterkt doorgestuurd.
Normaal gesproken moet u bij autodiefstal 2 autosleutels kunnen overleggen. Dat is in dit geval geen probleem, aangezien uw auto gestolen is zonder dat de autosleutels hiervoor gebruikt zijn. Verzekeraars gaan echter verschillend om met een autodiefstal zonder sleutel.
U bewaart uw keyless entry autosleutel thuis in een metalen blikje om autodieven niet de gelegenheid te geven het uitzendsignaal te versterken en zo zonder braakschade toegang te hebben tot uw auto.
De auto openbreken zonder schade is namelijk ook mogelijk door de ruitenwisser van uw auto te gebruiken. Deze optie is vooral geschikt als de autodeur op een kiertje staat. Dan pakt u de ruitenwisser en stopt deze door de kier. De ruitenwisser biedt de mogelijkheid om de ontgrendelknop te ontgrendelen.
De Keyless Entry techniek is gebaseerd op een zender in de auto en sleutel. Wanneer je een van de portieren vastpakt zendt de auto een signaal uit en de sleutel beantwoordt dit signaal met een code. Als de code juist is ontgrendelen de portieren.
Diefstal uit uw auto wordt niet altijd vergoed door uw autoverzekering. Heeft u enkel een WA-dekking dan wordt diefstal uit uw auto bijvoorbeeld niet vergoed. Met een WA beperkt casco of allrisk dekking krijgt u wel een vergoeding. De schade aan de auto die door de dief is veroorzaakt, wordt vergoed.
in 2021. 45% van de gestolen personenauto's werd teruggevonden.
Licht je verzekeraar in
Of jouw auto verzekerd is voor diefstal(schade), hangt af van de dekking die je hebt gekozen. Een WA-verzekering dekt alleen de schade die je met jouw auto bij iemand anders veroorzaakt, dus geen diefstal. Bij een Beperkt Casco en All Risk verzekering is diefstal wel gedekt.
Vrijwel alle autosleutels beschikken over kleinere batterijen, die ook wel knoopcelbatterijen worden genoemd. Na verloop van tijd gaan deze batterijen leeg en dan kunt u de auto uiteraard niet meer op afstand bedienen.
Maar wat nu als dat batterijtje leeg is? Geen nood, in vrijwel alle moderne autosleutels zit nog altijd een fysieke sleutel verstopt. Vaak is dit het deel waar de sleutelring aan vast zit en kun je deze noodsleutel tevoorschijn toveren met een klein knopje of door wat kracht te zetten.
Wat is het? Een stop- startsysteem schakelt de motor van de auto uit als je stil staat. Op dat moment heb je geen aandrijving nodig, dus is het nutteloos dat de motor benzine staat te verbruiken. Als de motor uit gaat verbruikt deze geen druppel brandstof meer, wat gunstig is voor het verbruik en voor het milieu.