LAMBDASONDE KAPOT: SYMPTOMEN
hoog brandstofverbruik. slecht motorvermogen. hoge uitlaatgasemissies (AU) motorcontrolelampje brandt.
Om de sensor wat losser te krijgen, kun je de lambdasonde inspuiten met een beetje kruipolie. In de meeste gevallen komt de lambdasonde direct wat losser. De nieuwe lambdasonde draai je vervolgens weer in de uitlaat vast. Doe dit door met de klok mee te draaien.
Met een kapotte lambdasonde kan de auto nog wel rijden, maar in geval van de sensor nà de katalysator wordt de werking van de katalysator niet meer gecontroleerd. U wordt dus niet meer gewaarschuwd als de katalysator niet goed werkt.
Het vervangen van de lambdasonde in een autowerkplaats is relatief goedkoop en kost tussen de 40 en 200 euro. Deze investering betaalt zichzelf snel terug door besparingen op brandstof.
Wanneer de auto wordt uitgelezen, zal er een storingscode verschijnen met de informatie dat de katalysator niet goed werkt. Een lambdasonde gaat vaak rond de 160.000 km mee.
Je kunt een lambdasonde op verschillende manieren schoonmaken. Als eerste kun je dit doen met een staalborstel. Indien je hiervoor kiest, ben je ongeveer 5 minuten bezig met het schoonmaken van de lambdasonde. De tweede manier is de lambdasonde schoonbranden met een gasbrander.
Hoeveel lambdasondes heeft mijn auto? Vroeger hadden auto's meestal slechts één lambdasonde, maar tegenwoordig hebben alle auto's er minstens twee. Deze bevinden zich in het uitlaatsysteem van uw auto. Er zit een zuurstofmeter voor de katalysator en er zit er een achter de katalysator (meestal bij de uitlaat).
De lambdasonde geeft het signaal aan het motormanagement middels elektrische spanning of een veranderende weerstand. Moderne auto's hebben ná de katalysator een extra lambdasonde zitten die controleert of de katalysator z'n werk goed (genoeg) doet. Afhankelijk daarvan kan het mengsel eveneens worden aangepast.
De lambdasonde (lambda) is een sensor die zich op een of twee plekken in de uitlaat bevindt. Het gedeelte wat in de uitlaat zit en waar dus de uitlaatgassen langs op stromen ziet er uit als een gesloten buisjes.
Alle voertuigen die na 2000 zijn gebouwd hebben een tweede lambdasonde achter de katalysator, om de werking en effectiviteit daarvan te controleren. De waarde die de sensor doorgeeft aan het motormanagement systeem staat bekend als de lambdawaarde.
Een katalysator kan een autoleven meegaan, maar gaat gemiddeld 80.000 tot 150.000 km mee. Daarnaast zijn er nog andere oorzaken waardoor een katalysator vóór de verwachte levensduur kapot kan gaan. De meest voorkomende redenen dat een katalysator stukgaat zijn: Onverbrande brandstofresten in de uitlaat.
Het monteren van een lambdasonde is niet moeilijk. Draai de oude lambdasonde met een speciale ringsleutel los, en vervang hem door de nieuwe. Als de lambdasonde erg vast zit, helpt het om de motor eerst warm te laten draaien en speciaal krachtgereedschap te gebruiken.
Ook in combinatie met de katalysator is de lambdasonde op deze plaats in staat dit zeer nauwkeurig na te gaan. Zo heet de eerste lambdasonde die voor de katalysator zit ook wel regelsonde. Degene na de katalysator wordt vaak diagnosesonde genoemd, omdat deze uitsluitend checkt.
Het lambdavenster (lambdawaarde valt tussen 0,97 en 1,03) beschrijft het ideale gebied voor de katalysator, hierbinnen worden de beste reinigingsprestaties bereikt. Over de verschillende lambdawaardes kunnen we het volgende stellen: λ=0,85 – maximale prestaties, hoog verbruik, schadelijk voor het milieu.
Bank 1 betekend cilinderblok 1. Bij een V6 heb je dus 2 banken. Bij een 4-cilinder maar 1.
De prijzen liggen tussen 70 en 150 euro afhankelijk van het model van uw POLO.
Veel mensen denken dat een het roetfilter en de katalysator dezelfde werking hebben, maar dit is zeker niet het geval. Beide onderdelen zijn ontwikkeld om schadelijk uitlaatgassen de verminderen. Op den duur raakt een katalysator vervuild. U kunt een katalysator zelf reinigen met een Lindemann Service Cleaner Benzine.
Door onze jarenlange ervaring in katalysator recycling krijgt u altijd een actuele en betrouwbare prijs voor uw oude katalysator terug. Afhankelijk van het automerk en type ontvangt u tussen de 150-900 euro voor uw katalysator.
De gemiddelde kostprijs van een nokkenassensor ligt tussen 130 en 310 euro. Dit bestaat uit de materiaalkosten voor de nokkenassensor (30 – 60 euro) en de arbeidstijd voor het vervangen van de nokkenassensor (100 – 250 euro).
De NOx-sensor zit direct na de Selective Catalytic Reduction (SCR-katalysator) in de uitlaat gemonteerd. De NOx-sensor controleert of er nog NOx in de uitlaatgassen aanwezig is. Indien dat het geval is, zijn de schadelijke stoffen in NOx onvoldoende omgezet in de onschadelijke stof stikstof (N2) en water (H2O).
Een katalysator is verantwoordelijk voor het neutraliseren van schadelijke stoffen die door de motor worden uitgestoten. In de katalysator worden deze schadelijke gassen door een chemische reactie getransformeerd in onschadelijke stoffen.