Het opvoeren wordt meestal gedaan door het verwijderen van de prop uit de uitlaat en het monteren van een andere sproeier en/of variorollen. Het kan ook zijn dat er een varioring is gemonteerd om de snelheid te verlagen. In dat geval kan de varioring eenvoudig worden verwijderd voor een hogere topsnelheid.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller.
De oplossing is om er een 60cc of 70cc cilinder op te laden zetten, de variateur te laten ontgrenzen, zwaardere rolletjes er in en dan vervolgens een 25 of 35 km cdi er in. Je hebt dan meer koppel waardoor je veel sneller optrekt maar je begrens je toeren veel lager door de langzamere CDI.
Wanneer scooters uit de fabriek komen zitten ze vast aan bepaalde reguleringen – of anders gezegd: eisen – en zijn ze begrensd tot een bepaalde (maximale) snelheid. Door zogezegd een ECU te plaatsen kan ervoor gezorgd worden dat de scooter 10 of 20 km/h sneller wordt. En dit biedt diverse voordelen.
Bij een 4-takt kun je alleen de prestaties verbeteren door de huidige cilinder te vervangen voor een cilinder met een grotere diameter. Bij deze aanpassing is een andere uitlaat niet nodig. Wil je nog meer resultaat behalen dan kun je bij een 4-takt ook spelen met het aanpassen van de nokkenas.
met dit volledige pakket op je scooter haal je een snelheid van rond de 75 km/h.
Een 4takt opvoeren kun je om verschillende redenen doen. Zo verhoog je de betrouwbaarheid van jouw motorblok, verlaag je het verbruik in brandstof, is het milieuvriendelijker en kun je het geluid reduceren.
De zuinige 4-takt motor, met een topsnelheid van 25 of 45 km/h, is gericht op het bieden van een nieuwe rijervaring. Met 3 kleppen per cilinder, elektronische injectie en luchtkoeling ben je niet alleen verzekerd van de beste prestaties maar ook een gunstig verbruik.
In principe worden alle scooter gebouwd voor een hogere snelheid dan in Nederland is toegestaan. Technisch kunnen ze dit dus prima aan en loop je geen extra risico op defecten, in de meeste gevallen gaat je scooter zelfs zuiniger en prettiger rijden.
Bij een te sterke drukveer neemt het toerental toe en als je de rollen er niet op aanpast kan het zijn dat je overtoeren gaat draaien. Hierdoor trek je minder snel op dan bij het ideale toerental.
Bij zwaardere rolletjes zal je scooter dus in theorie meer toeren maken dan bij lichtere rolletjes. Lichtere rolletjes hebben een snellere beweging nodig om genoeg centrifugale kracht te genereren, waardoor de scooter meer toeren zal maken.
Rijbewijs voor bromfiets of scooter kun je behalen vanaf je 16 leeftijd. De motor mag maximaal 50 cc cilinderinhoud of 4 kW elektrisch vermogen hebben en mag niet sneller kunnen rijden dan 45 km/u. LET OP! Je kunt het theorie examen afleggen zodra je 15 jaar en 9 maanden oud bent.
Bij het verhogen van de snelheid van je Piaggio Zip (45 km/p) is het essentieel om ervoor te zorgen dat de motor voldoende zuurstof ontvangt.
Wil je een iget scooter opvoeren, dan moet je allereerst andere rollen (variateurrollen) plaatsen en een gladde variobus (variateurbus). Deze injectie scooters hebben namelijk geen losse varioring meer, maar een variobus met een vaste verdikking. Hoe zwaarder de rollen, hoe hoger de topsnelheid.
Ook de onderhoudskosten aan de Zip vallen laag uit doordat de techniek van de scooter zeer betrouwbaar is. De Zip is een makkelijk hanteerbare scooter, geschikt voor iedereen die op zoek is naar een toegankelijk en hippe scooter.
Tip 8 – Indicatoren leeftijd van de scooter
Een goed setje Michelin City Grip zou zeker 5.000 kilometer mee moeten kunnen. Koop je een Piaggio Zip met maar 2.500 kilometer op de teller en zijn de banden al aan vervanging toe? Dan weet je dat de kilometerstand niet klopt of dat er slecht is omgegaan met de scooter.
Welke variorollen heb ik nodig in mijn scooter? De 7,5 gram originele variorollen van Piaggio/Vespa zijn aan te raden voor de beste afstelling bij een Piaggio Zip of Vespa Sprint/Primavera iGET 4t 3v met brom, Malossi of THNDR ECU, 80cc of begrenzer en Malossi variateur.
De Sfera 125 CC is uitgerust met een viertaktmotor waarmee een maximumsnelheid van 105 km/h kan worden bereikt.
De Piaggio Zip is een van de fijnste scooters die je maar kunt kopen. Bovendien is hij van zeer goede kwaliteit en heeft hij een erg aantrekkelijk prijskaartje. Zoek je veel scooter voor weinig geld dan moet je absoluut een Piaggio Zip kopen!
Piaggio Zip: zeer populaire scooter
De zeer scherpe prijs draagt daaraan bij. Het model is relatief klein, zodat je hem gemakkelijk kan besturen. Je kan er wel gewoon met twee personen tegelijkertijd op zitten.
Nee.Het is verboden om je bromfiets op te voeren. Als je je scooter hebt opgevoerd, loop je het risico om een boete te krijgen van de politie.
Is een 2-takt of 4-takt motor beter? Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
Het boetebedrag is afhankelijk van hoeveel harder je scooter rijdt. Tot en met tien kilometer per uur gaat het om een boete van 60 euro. Van elf tot en met vijftien kilometer per uur gaat het om een boete van 120 euro. En bij meer dan vijftien kilometer per uur te snel gaat het om een boete van 250 euro.