Tijdens de ochtendspits ligt de piek tussen 07.00 en 09.00 uur en 's middags tussen 16.00 en 19.00 uur. Alleen op vrijdagochtend kun je nog nagenoeg filevrij naar je werk rijden.
Hoe hoog de piek ook is, doorgaans is 08:30 uur het moment dat er de meeste files staan tijdens de ochtendspits. In de avond is dat steevast om 17:30 uur, met uitzondering van de vrijdagavond. Die spits begint eerder en het hoogtepunt wordt meestal rond 16:00 uur bereikt.
Vrijdagochtend is het vaak rustig op de weg en dat zal vandaag niet anders zijn. We verwachten dan ook vrijwel geen spits. Dit betekent dat je op de meeste plekken goed kunt doorrijden.
In het algemeen kun je zeggen dat de ochtendspits op werkdagen tussen 07.00 en 09.00 uur is en de middag/avondspits tussen 16.00 en 19.00 uur. Rijd dus tijdens deze uren zo min mogelijk op de weg als je dat kunt én als je de spitsdrukte wilt vermijden.
Het drukste deel van de ochtendspits wordt ook wel hyperspits genoemd. Grofweg tussen 7:30 en 8:30 uur.
Wat zijn rustige momenten op de Nederlandse snelwegen? Over het algemeen zijn er een aantal tijdstippen waarop het verkeer vaak rustiger is dan andere tijden, zoals: 's Ochtends voor de spits, tussen ongeveer 06:00 en 08:00 uur. 's Middags tijdens de lunch, tussen ongeveer 12:00 en 14:00 uur.
Tijdens de ochtendspits ligt de piek tussen 07.00 en 09.00 uur en 's middags tussen 16.00 en 19.00 uur.
Volgens onderzoek van de Nationale Databank Wegverkeergegevens is de linkerrijstrook de beste keuze om snel door te kunnen rijden. Ze baseren zich daarbij op de gegevens van 64 spitsfiles. Daarbij is in 75% van de gevallen de linkerbaan de snelste.
Deze dag kan je het best thuiswerken
De drukste dag is dinsdag. Je loopt in de ochtend 32 procent kans om in de file te belanden. Later die dag loop je 24 procent kans tijdens de avondspits in de file te komen.
Niet alleen op zaterdag is de verkeersdrukte dan enorm, ook de vrijdag én zondag zijn vaak erg druk. Het beste advies is dan ook: vermijd reizen in het weekend van een zwarte zaterdag. Vertrek bijvoorbeeld eens op een 'witte dag' en reis op maandag, dinsdag, woensdag of donderdag.
Weten waar je opstoppingen kunt verwachten voordat je zelf de file in rijdt? Gebruik de ANWB Onderweg app voor altijd actuele file-informatie tijdens de rit.
In Duitsland mag je het gaspedaal weliswaar diep intrappen, maar dan moet je daar wel de kans toe krijgen. Op vrijdagen en zaterdagen in juli en augustus is de kans op files het grootst. In tegenstelling tot andere populaire vakantielanden, valt het in april en mei juist reuze mee met de verkeershinder.
De ochtendspits wordt doorgaans gezien van 7.00 uur tot 9.00 uur en de middagspits van 16.00 uur tot 18.00 uur. Soms wordt ook het begrip 'brede spits' gebruikt, de spitsperiode is dan breder (6.00 tot 10.00 uur en 15.00 tot 19.00 uur). Hier tegenover staat de 'smalle spits'.
ANWB Onderweg: beste alles-in-1 app
Dan is ANWB Onderweg je beste vriend. Actuele file-informatie, zien waar er aan de weg wordt gewerkt én waar flitsers staan… deze app biedt het allemaal. Extra handig: met ANWB Onderweg zie je precies waar de benzine het goedkoopst is.
De drukste snelweg in Nederland is de A4 bij Den Haag met 269.700 voertuigen per dag, dit is één van de drukste snelwegen van Europa. De rustigste snelweg in Nederland is de A7 bij de grensovergang Bad Nieuweschans met 10.600 voertuigen per dag.
24 procent meer files
'Zuid-Holland is de meest dichtbevolkte provincie en loopt dus aan kop wat betreft het aantal files.
DEN HAAG - Bijna elke ochtend en middag is het raak: automobilisten mogen de Ketheltunnel op de A4 niet in, vanwege het zogeheten tunneldoseren. En dus staat er dagelijks die gehate file, vooral in de richting van Rotterdam. Het begint vaak al bij Rijswijk.
Er zijn op dit moment geen files op de A4.
structurele files ontstaan bijna dagelijks op plekken waar het reguliere verkeersaanbod groter is dan waarop de wegcapaciteit is berekend. Voorbeelden zijn de files in de spitsuren rond grote steden en op belangrijke knooppunten.
Stilstaand verkeer
Tussen het knooppunt Badhoevedorp en Schiphol (2).