Het kan lastig zijn om te zien of een auto schade gehad heeft. Er is via het kenteken één status die iets daarvan kan vermelden. Dat is de zogenaamde WOK-status, Wacht op Keuring. Die status kan worden afgegeven door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), een schade-expert of de politie.
Kunt u aantonen dat de auto als "schadevrij" is verkocht aan u, dan kunt u de verkoper aanspreken voor het feit dat deze informatie niet juist is geweest. Had u de juiste informatie gehad, dan had u de auto niet, of misschien voor een ander bedrag gekocht. Op grond hiervan kunt u de koopovereenkomst ontbinden.
Schaderapport kosten
Als uw verzekeraar een schade expert inschakelt om een schaderapport op te laten stellen, zijn hier voor u geen kosten aan verbonden. Het kan echter wel zijn dat de garage zelf kosten bij u in rekening brengt voor het vrijmaken van tijd en ruimte.
Een schadeauto is een auto met schade. Schade aan de auto komt voor bij een ongeluk of ongeval, meestal dient de auto ter reparatie naar de garage gebracht te worden. Er zijn verschillende vormen van schade zoals blikschade, motorische schade of technische schade.
Het autoverleden natrekken via Autoverleden.nl is betrouwbaar. Je krijgt altijd de juiste informatie te zien met deze snelle check. Het kost je niet veel tijd en het levert je veel op. Je kunt gewoon het kenteken van de auto invoeren om deze na te trekken.
Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad en/of de kilometerteller is teruggedraaid. Neem als voorbeeld occasions die uit Duitsland zijn gehaald. Bij een-derde van de gebruikte auto's die op de Duitse markt te koop zijn is de tellerstand niet juist.
Het antwoord op die vraag is heel simpel. Ja, een ingevoerde auto is minder waard dan een auto die door een Nederlandse dealer voor het eerst is afgeleverd.
Schadeautos zijn vaak voor een prikkie te kopen, maar zijn uiteraard wel het meest risicovol. Het is vooral gevaarlijk als een schadeauto aan de buitenkant mooi is opgeknapt, maar er vervolgens nog wel van alles en nog wat aan de binnenkant mankeert.
Een deuk of kras kost al snel een 400,- à 500,- Euro terwijl je niet dit bedrag in vermindering voor je auto terug krijgt. Dit gaat uiteraard niet altijd op maar het is een voorbeeld. Soms kun je beter de auto voor 300,- Euro minder aanbieden met de vermelding van schade en zo het meeste voordeel er uit zien te halen.
Autobedrijf Broekhuis heeft veel auto's met lichte schade te koop. Als u een auto met een lichte schade koopt, bespaart u toch al snel duizenden euro's in vergelijking met de prijs van een schadevrije tweedehands auto. Bij Autobedrijf Broekhuis zijn heel veel auto's met lichte schade te koop.
Dit hangt af van het soort schade dat u heeft; een kleine reparatie kan binnen een uur gerepareerd zijn een complexere schade kan soms tot een week kosten. Over het algemeen bent u uw auto hooguit een week kwijt.
De kosten voor het opstellen van een schaderapport worden op basis van de wet door de verzekeraar vergoed. Je kunt dan ook gerust die kosten bij de klant in rekening brengen.
Ongeluk met een motorvoertuig
Dan betaalt die persoon alle schade. De bestuurder van het motorvoertuig betaalt bijna altijd minimaal 50% van de schade. Ook als het ongeluk uw schuld was. De rest van de kosten wordt zo verdeeld dat de partij met de meeste schuld het meest betaalt.
Neem contact op met het bedrijf waar u de auto kocht. Vertel dat de auto problemen heeft. Misschien wist de verkoper niet van de problemen en wil hij ze samen met u oplossen. Wat uw rechten zijn, hangt af van de garantie die u heeft.
Of gewoon als hij niet lekker rijdt? Nee, bij particulieren onder elkaar geldt geen retourrecht zoals bij koop bij webwinkels. Een tweedehands auto mag je dus niet binnen zeven werkdagen terugsturen met een beroep op de Wet koop op afstand.
Geen bedenktijd
Bij de koop van roerende zaken zoals een auto, caravan of motor, etc. is er geen wettelijke bedenktijd. Alleen bij aankoop via internet of telefoon geldt een bedenktijd. Dit valt onder koop op afstand.
De waarde van een sloopauto valt en staat met de oud-ijzer prijs, ook wel de schrootprijs genoemd. De schrootprijs ligt zo rond de €0.19 per kilogram. Als je uitgaat van een auto die 1000 kilogram weegt ligt die prijs dus rond de €190. Echter, dit is het bedrag dat een sloopbedrijf eraan verdient.
In de praktijk krijg je voor oude auto's vaak een vergoeding die afhankelijk is van het gewicht. De vergoeding zal in de meeste gevallen variëren van € 50,- tot soms wel € 250,-, maar kan soms ook oplopen tot honderden euro's.
Kentekencheck. Door middel van een kenteken check kun je namelijk in een oogopslag de dagwaarde van een auto terughalen. Deze kenteken check baseert zich op gegevens van de RDW, de Rijksdienst Voor het Wegverkeer. In hun gegevens staat vrijwel alles opgeslagen wat relevant is over een auto.
Slecht wegdek kan zorgen voor schade. Niet alleen aan de auto of fiets; u kunt zelf ook lelijk terechtkomen als u valt door een kuil in het wegdek. Als u door slecht wegdek letselschade oploopt, is het gelukkig mogelijk om iemand hiervoor aansprakelijk te herstellen. In de meeste gevallen gaat het om de wegbeheerder.
Een schadeauto is een auto met schade aan het kuipwerk, chassis, de motor of andere technische schade als gevolg van een technisch mankement, aanrijding of ongeval.
De kilometerstand controleren van een import auto is kan alleen aan de hand van het chassisnummer, naast het kentekennummer. U kunt de km stand controleren door een zogenaamde chassischeck uit te voeren. Dit kan eenvoudig via een online tool, het enige dat u hiervoor nodig hebt is het chassisnummer.
Alleen na 90 dagen gemiddeld verkopen de dealers pas een auto. Naast het verloren geld aan rente en het verschil in omloopsnelheid vragen wij na 90 dagen minder geld voor diezelfde auto. De particulier begint dus direct bij de juiste prijs en dealers pas later.
“Bij de RDW kun je online de gegevens van een voertuig controleren. Zoek uit wat het oorspronkelijke bpm-bedrag van de auto is en vergelijk dat met wat je bij de RDW ziet staan onder het kopje Fiscaal. Als de bpm heel laag is dan kun je op je vingers natellen dat die auto met schade is geïmporteerd.