Motiverende gespreksvoering wordt in twee fasen ingedeeld. Fase 1 richt zich op het ontwikkelen van de motivatie van de cliënt om te veranderen; fase 2 op het versterken van de betrokkenheid bij verandering en op het ontwikkelen van een plan om de verandering te realiseren.
Bij motiverende gespreksvoering probeer je te bereiken dat een cliënt intrinsiek gemotiveerd wordt tot verandering. Daarbij is het op de eerste plaats nodig dat de cliënt gaat twijfelen over zijn huidige gedrag. Bijvoorbeeld: zou ik niet gezonder moeten eten?
Wat is Motiverende Gespreksvoering (MG)?
MG is een op samenwerking gerichte, doelgerichte gespreksstijl om persoonlijke motivatie voor een specifiek doel te versterken, door iemands eigen redenen om te veranderen te ontlokken en exploreren in een sfeer van aanvaarding en mededogen.
Door aansprekende verhalen, gebruik van positieve emoties, aantrekkelijke boodschappers, een pakkende naam en mooie vormgeving, staan mensen meer open voor je boodschap en denken ze er positiever over. Dit kan stimuleren en motiveren om gedrag te veranderen.
De uitgangspunten van Motiverende Gespreksvoering
MGV kent een viertal uitgangspunten. Deze zijn: partnerschap, acceptatie, compassie en ontlokken. De professional werkt vanuit deze vier uitgangspunten. Niet als een truc, maar intrinsiek overtuigd dat deze elementen essentieel zijn in zijn hulpverlening van de ander.
Motiverende gespreksvoering is een methode voor het voeren van gesprekken, waarbij de cliënt of patiënt in feite zichzelf overtuigt om te veranderen. Hierbij wordt de focus gelegd op wat bij de persoon speelt dat de verandering tegenhoudt. En wat redenen zijn om juist wél te veranderen.
Haalbare doelen stellen, duurzame motivatie ontdekken, een plan hebben om te werken aan nieuwe gewoonten en leren volhouden spelen hierin een belangrijke rol. Om te veranderen heb je duurzame motivatie nodig. Het hoeft niet leuk te zijn, maar moet vooral belangrijk voor jou zijn. Dit is nodig voor gedragsverandering.
Een gesprek bestaat uit een voorbereiding, een introductie, de kern van het gesprek en de afsluiting en afspraken.
De vijf kernvaardigheden zijn voor alle vier MGV-processen van belang: - Open vragen (O) - Reflectief luisteren (R) - Bevestigen/bekrachtigen (B) - Samenvatten (S) - Informatie delen (I) Deze kernvaardigheden zijn niet heel nieuw en wereldschokkend anders maar het doel en de werkwijze waarop MGV ze inzet wellicht wel ...
De gedragsveranderingstechnieken die je terugvindt in de overzichtstabel zijn theoretische technieken die nog uitgewerkt moeten worden in een concrete toepassing of werkvorm. Denk daarbij aan serious games, infobrochures, groepscoaching, vlogs, apps enz.
Gedragsverandering is een complex proces waarbij oud gedrag moet worden losgelaten en nieuw gedrag moet worden aangeleerd. Het veranderen van gedrag gaat over concreet en merkbaar gedrag. Het is niet voldoende om meer kennis te krijgen, andere gedachten of nieuwe inzichten.
We leggen hier uit wat de vier gesprekstypen zijn: dialoog, debat, tirade en redevoering.
De cirkel van gedragsverandering maakt inzichtelijk welke stappen er doorlopen worden in een veranderingsproces. Het veranderingsproces wordt in een cirkel van zes stappen weergegeven. De cirkel is gebaseerd op het transtheoretische veranderingsmodel van Prochaska en Diclemente.
Volgens Ben Tiggelaar en de wetenschappelijke wereld is het veranderen van gedrag moeilijk omdat we sterk de neiging hebben om pijn, ongemak en verlies te vermijden. Dit belemmert in vele gevallen onze motivatie om te leren en te experimenteren en om verandering door te voeren.
De stappenreeks van gedragsverandering (openstaan – begrijpen – willen – kunnen – doen – blijven doen) is daarbij een praktisch handvat. Het boek sluit aan bij Bachelor of Nursing 2020 en de daarin uitgewerkte CanMeds-rollen.
Motivatie heeft invloed op de initiatie, richting, intensiteit en volharding van het menselijk gedrag. Motivatie ontstaat uit een samenspel tussen de biologische (aangeboren) en cultuurafhankelijke (aangeleerde) eigenschappen van een individu en de omgeving van dat individu.