Het huiswerk werd gebruikt als middel om zelfstandig te leren werken. In 1882 stelde pedagoog Jan Geluk een aantal eisen aan het huiswerk dat gegeven werd. Zo moest het huiswerk schriftelijk gebeuren en moest het een verlengde van de les in de klas zijn, niet een samenvatting of herhaling.
Het voornaamste nadeel dat in verschillende onderzoeken naar voren komt, is dat te veel huiswerk averechts werkt. Het heeft een tegenovergesteld effect en is daarmee dus niet effectief. Als er bij een leerling verzadiging optreedt, uit zich dat in desinteresse en fysieke, maar vooral emotionele vermoeidheid.
Huiswerk zorgt ervoor dat leerlingen de leerstof beter onthouden en begrijpen, doordat ze hun kennis en vaardigheden verfijnen en uitbreiden. Volgens Marzano (2007) bepaalt de wijze waarop de docent omgaat met het huiswerk mede het effect ervan.
Kinderen die huiswerk maken oefenen thuis met de vaardigheden die ze in de les hebben opgedaan. Zo onthouden en begrijpen ze de lesstof beter. Ook bevordert het de verwerking van informatie én leren kinderen er kritischer door na te denken.
Sancties op het niet of onvoldoende voorbereiden van huiswerk kan bestaan uit strafwerk, nablijven, voor in de klas moeten zitten, 'inhaalwerk' of simpelweg een onvoldoende.
Sommige leerlingen hebben huiswerk helemaal niet nodig. Of ze hebben niet al het huiswerk nodig. Als huiswerk een doel op zich is (discipline, werkhouding, doorzettingsvermogen, ..) dan moet huiswerk maken ook iets opleveren.
Vertel maar niet aan je kinderen: in Finland hebben kinderen (bijna) geen huiswerk. Je huiswerk maak je in de klas en je hebt maar heel weinig school. De rest van de tijd besteden kinderen aan sport en creatieve vakken. Finland is dan ook nog het land met de beste scholen.
Wat doet groep 6 aan huiswerk? Groep 6 heeft minimaal 1x per week of een (zaakvak-)toets of schriftelijk huiswerk. Dat is maakhuiswerk van bijvoorbeeld geschiedenis of aardrijkskunde. Ook hebben de zesde groepers voor taal het bekende Nieuwsbegrip XL en Bloon (kan ook in dag- of weektaak).
Gemiddelde huiswerktijd
Leerlingen van het vbo besteden gemiddeld één uur en een kwartier aan hun huiswerk, terwijl havo-leerlingen gemiddeld één uur en veertig minuten per dag hiermee bezig zijn. In elk onderwijstype besteden meisjes meer tijd aan huiswerk dan jongens.
Als je thuis wel eens een klusje doet is dit geen kinderarbeid. Omdat je naast je klusjes ook tijd hebt om te spelen, naar school te gaan en je huiswerk te maken. Kinderen in die kinderarbeid verrichten hebben die tijd helemaal niet. Ze hebben nooit vrij.
Door Plato: De Akademeia of de Academie van Athene was een beroemd gymnasium én school in Athene, opgericht door Plato in 387 voor het begin van onze jaartelling. De school was de eerste georganiseerde school in Europa. Plato richtte deze academie op om filosofisch onderricht te geven aan jonge Atheense burgers.
Middelbare scholen zijn steeds vaker 'huiswerkvrij'. Het huiswerk verdwijnt niet, maar wordt op school verricht onder begeleiding van een docent. In het huiswerkvrije systeem zijn lestijden verlengd en volgen scholieren minder vakken per dag.
Het leerrendement geeft het rendement van het leren van leerlingen aan. Oftewel, welk effect heeft het leerproces gehad op het leren van leerlingen. Dit wordt vaak in procenten uitgedrukt. Dus stel een leerling heeft 20 maanden onderwijs gehad en scoort op het niveau van 10 maanden, dan is het rendement 50 procent.
Op een kwart van de basisscholen krijgen kinderen al in groep 3 of 4 huiswerk mee. Deskundigen noemen het onzin: "Huiswerk gaat boven de capaciteit van jonge kinderen." Dat basisscholen al vroeg beginnen met huiswerk geven, blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws.
Je brein blijkt namelijk veel beter de leerstof op te kunnen nemen, als je binnen je werktijd regelmatig een pauze houdt. Wat is regelmatig pauze houden? De één kan wat langer geconcentreerd werken dat de ander, maar het is belangrijk dat je niet langer dan 45 minuten achter elkaar werkt.
De universitaire richtlijn ligt op 40 à 50 uren per week
Op een gewone dag volstaan 8 uur, zoals op een normale werkdag. Althans tijdens het semester. In de examens zelf is het anders. In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren.
reken dan uit hoeveel dagen je denkt nodig te hebben om alles te leren voor de toets. Stel je moet 3 blokken leren reken dan uit dat je 4 dagen voor de toets begint.
In groep 6 leert een kind nieuw regels voor (werkwoord)spelling en taal- en rekenkundig ontleden. Daarnaast leert het rekenen met grote getalellen, breuken en decimalen. Vakken gericht op de brede ontwikkeling zijn biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, beeldende vorming en gym.
Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven. Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar.
In groep 7 leert een kind nieuwe leesstrategieën en spellingregels. Daarnaast leert het rekenen met procenten en het metrieke stelsel van lengte, inhoud en gewicht. Vanaf groep 7 is Engels een verplicht vak.
Finse scholieren hoeven geen huiswerk te maken. Des te meer tijd is er over om kind te zijn en van het leven te genieten. Om het jonge brein niet over te laten werken, heeft Finland ervoor gekozen om maximaal twintig uur per week les te geven, zo'n 3-4 uur per dag.
Huiswerk is werk dat leerlingen thuis moeten uitvoeren voor hun school of studie. Het kan gaan om leerwerk of maakwerk.
Schoolwerk is een app waarmee jij en je leerlingen de iPad effectiever kunnen gebruiken om les te geven en te leren. Met Schoolwerk kun je eenvoudig opdrachten distribueren, verzamelen en bekijken. Je kunt allerlei soorten content delen met je leerlingen, zelfs wanneer zij zich niet in het klaslokaal bevinden.
Is een leerling geschorst? Dan mag hij of zij geen normale lessen volgen. Dit betekent niet dat de leerling vrij heeft van school. De school blijft verplicht de leerling onderwijs te geven.