Behalve oldtimers van veertig jaar of ouder zijn ook volledig elektrische auto's en andere voertuigen zonder directe CO2-uitstoot (zoals elektrische motoren, bussen en vrachtwagens) vrijgesteld van MRB.
De mrb-vrijstelling voor oldtimers geldt vanaf 1 januari 2028 alleen nog voor voertuigen die vóór 1988 zijn gebouwd. Nu zijn alle voertuigen van 40 jaar of ouder nog vrijgesteld van mrb.
Wegenbelasting-vrij. Voor oldtimers in Nederland hoeft je geen wegenbelasting te betalen als de wagen veertig jaar of ouder is. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de auto in gebruik is genomen. Deze vrijstelling is er om oldtimerrijders tegemoet te komen.
U hoeft geen mrb voor uw oldtimer te betalen als: uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs.
Is mijn oldtimer volgens de oldtimer regeling belastingvrij? Is uw auto ouder dan 40 jaar, gekeurd en ingeschreven als oldtimer, dan is hij volledig belastingvrij. Om de leeftijd van de auto te bepalen wordt gekeken naar de eerste ingebruikname van het voertuig.
Auto's die ouder zijn dan dertig jaar worden gewoon weer belastingvrij.
Youngtimer wegenbelasting
Qua wegenbelasting gelden voor Youngtimers dezelfde regels als voor nieuwere auto's. De wegenbelasting hangt dus af van het gewicht van de auto, het verbruik en type brandstof. Daarnaast ligt het eraan in welke provincie u staat ingeschreven.
Er is geen officiële definitie die bepaalt of een auto een youngtimer is. Sommige verzekeraars behandelen een 10 jaar oude auto al als youngtimer, 'jonge oldtimer' of hobbytimer. Maar meestal moet de leeftijd tussen de 15 en 25 jaar liggen.
Vroeger was een auto oldtimer wanneer deze ouder dan 25 jaar was. Enkele jaren geleden is deze voorwaarde aangescherpt. Er is sprake van een oldtimer onder voorwaarden. Een wagen is een oldtimer wanneer deze ouder is dan 40 jaar.
Er geldt in principe geen limiet, maar als het er veel worden, kan er bij autoriteiten een belletje gaan rinkelen en worden onderzocht of hier geen sprake is van malafide handel of identiteitsfraude. Slachtoffers van identiteitsfraude merken soms dat criminelen tientallen auto's op hun naam hebben geregistreerd.”
Auto's die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn worden ook wel Youngtimers genoemd. Het maakt niet uit of de auto in Nederland wordt gekocht of uit het buitenland is geïmporteerd. Youngtimers zijn vooral in trek bij mkb'ers en zzp'ers, omdat zij gebruik kunnen maken van een verlaagde bijtelling.
Een oldtimer is een auto die al meer dan 25 jaar in gebruik is. Dat betekent dat u een oldtimer heeft als uw auto al meer dan 25 jaar ingeschreven is. Dat is een belangrijk element. De leeftijd of het bouwjaar van de wagen heeft dus geen invloed op het feit of u met een oldtimer rijdt of niet.
De youngtimer-regeling bestaat in haar huidige vorm sinds 2016 en blijft ook in 2023 van kracht. De regeling is ongewijzigd ten opzichte van 2022; het enige verschil is dat de belastingschijven licht zijn aangepast, zoals te zien in het rekenvoorbeeld.
Regels aangescherpt voor wanneer een auto een oldtimer is
Sindsdien geldt de huidige regel: auto's (en ook vrachtauto's en autobussen die niet bedrijfsmatig gebruikt worden, personenauto's, bestelauto's en motoren) die veertig jaar geleden in gebruik zijn genomen, zijn oldtimer – de rest niet.
Eigenaren van een plug-in hybride personenauto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting.
Een oldtimer met een O-nummerplaat mag je ook nu niet gebruiken voor commercieel en professioneel gebruik. Je mag er al evenmin woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer mee doen.
Tot 31 december 2013 sprak men van een oldtimer wanneer de auto minimaal 25 jaar oud was. Sinds 1 januari 2014 is deze grens verhoogd naar 40 jaar of ouder. Van alle landen om ons heen hanteert Nederland momenteel de hoogste leeftijd die een auto moet hebben om zich oldtimer te mogen noemen.
Youngtimers zijn auto's die ouder zijn dan 15 jaar, met een maximum van 25 jaar. Dit geldt niet alleen voor auto's uit Nederland, maar ook voor geïmporteerde auto's. De RDW begint met tellen bij de eerste tenaamstelling. De zogenaamde youngtimers hebben een relatief lage dagwaarde.
Ben je van plan veel te gaan rijden?Dan zal de kilometerstand zwaarder wegen dan het bouwjaar. Als je uitgaat van een levensduur van 250.000 kilometer, dan kun je uitrekenen hoeveel jaar je nog met een auto vooruit kunt. Het kan dus voordelig zijn om te zoeken naar een relatief jonge auto met een hoge kilometerstand.
Autotrust Garantie kan bij de koop van een tweedehands auto worden afgesloten voor zes of twaalf maanden. Voorwaarde is dat de auto maximaal twaalf jaar oud is en niet meer dan 200.000 kilometer op de teller heeft.
Een youngtimer – ouder dan 15 jaar – heeft een dagwaarde van € 5.000,-. Je moet 35% bijtelling rekenen en dat komt uit op: € 5.000,- * 35% = € 1.750,- bijtelling per jaar / € 145,83 per maand.
Voor youngtimers geldt er een speciale bijtelling van 35 procent van de dagwaarde. Dit scheelt enorm. De dagwaarde is namelijk de actuele administratieve waarde van de youngtimer. Die is vaak minimaal omdat de auto, hoe perfect dan ook, boekhoudtechnisch is afgeschreven.