Je onderhoudt je hersens. Nieuwe dingen leren laat je hersenen op een hoog niveau functioneren. Je zult je geheugen en je vermogen om te leren verbeteren. Dus, het maakt niet uit hoe oud je bent, je kunt altijd je hersenkracht versterken!
Problemen met leren kunnen allerlei oorzaken hebben. Van een te hoog schoolniveau, tot een verkeerde leerstrategie, tot dyslexie tot depressie. Alles heeft invloed op de schoolresultaten van het kind. Wanneer concentratieproblemen de meeste last veroorzaken is het aan te raden om hier verder te lezen.
Even chillen, naar je favoriete muziek luisteren, lekker tussendoortje eten, een leuke activiteit plannen met vrienden of praat erover met iemand die belangrijk voor je is.
De universitaire richtlijn ligt op 40 à 50 uren per week
Op een gewone dag volstaan 8 uur, zoals op een normale werkdag. Althans tijdens het semester. In de examens zelf is het anders. In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren.
Bij de berekening van de studielast per vak is uitgegaan van de algemene norm voor het bestuderen van literatuur: 5 pagina's literatuur per uur. Wanneer literatuur niet grondig bestudeerd, maar alleen gelezen dient te worden geldt een norm van 6 à 7 pagina's per uur.
Hou regelmatig pauzes zodat je hersenen de kans krijgen om de informatie te verwerken/op te slaan. Gebruik de pomodorotechniek. Herhaal, herhaal, herhaal! Zonder herhaling gaat veel informatie snel verloren (liefst tussen 1 en 9 uur de eerste keer herhalen).
Het is goed om korte en lange pauzes met elkaar af te wisselen. Na ongeveer 50 minuten studeren kun je een korte pauze van een tiental minuten nemen. Na twee of drie blokken van 50 minuten studeren neem je dan best een langere pauze. Zet je pauzes in je studieplanning, zo hou je gemakkelijker een vast ritme aan.
Bedenk eens wat jou kan aanzetten om iets te doen, ook al is het moeilijk om te doen. Misschien kan je een vriend of een familielid vragen om je motiverende berichten te sturen, of laat die persoon je ter verantwoording roepen… Het kan helpen afspraken te maken met studiegenoten om samen, op afstand, te studeren.
Motivatie zet aan tot een bepaald gedrag omdat je denkt dat je iets nodig hebt of een doel hebt dat je wilt bereiken. Het is een innerlijke kracht die je aanzet iets te doen met passie, doorzettingsvermogen en enthousiasme. Blijven volhouden wanneer het tegen zit. Voluit gaan voor wat je wil bereiken.
Uit onze enquête blijkt dat 79,6 procent van de scholieren redelijk graag tot heel graag naar school gaat. Merel weer: Ik denk ook dat de meeste kinderen het best leuk vinden om naar school te gaan. Zelf ga ik ook graag naar school.
Om strijd om huiswerk te voorkomen, is het wel zo handig om een paar goede motivatie tips achter de hand te hebben. SKUR helpt natuurlijk graag! ... Motiveren om huiswerk te maken
Bij motivatie staat het voldoen aan de individuele behoeften van de medewerker centraal. Mensen doen iets omdat zij er iets positiefs aan over willen houden. Dat kunnen intrinsieke behoeften zijn, zoals bijvoorbeeld verantwoordelijkheid, waardering, het teamverband of inhoudelijke taken en voldoening.
Een leerstrategie is de manier waarop een leerling het leren aanpakt. Daarbij horen de stappen die hij zet om het leerdoel te bereiken, zoals: Het onderscheiden van hoofd- en bijzaken, Verbanden leggen tussen bestaande en nieuwe kennis.