102 is een veel veiliger brandstof, omdat het detoneren/pingelen voorkomt. Stel dat je veel vraagt van je auto qua hoge toerentallen, dan heb je bij 102 de minste kans hierop. Langdurige detonatie kan een gat in de zuiger veroorzaken door voorverbranding terwijl de zuiger omhoog komt.
Voor welke auto is Euro 102 geschikt? Euro 100+, eerder Euro 102, is een brandstof met een hoger octaangetal en bevat geen ethanol. Omdat er geen ethanol in zit is Euro 102 super geschikt voor motoren en oldtimers. Door het verhoogde octaangetal is de brandstof kloptvaster en kan een motor sneller ontsteken.
Uw auto kan evengoed op octaan 102 rijden als op octaan 95 of octaan 98. Een hoger octaangetal dan de 95 die voor uw auto waarschijnlijk vereist is, heeft geen enkel positief effect. Aangezien gewone straatauto's nooit meer dan 98 nodig hebben, is 102 tanken onzin. Dat heeft alleen bij racemotoren nut.
De officiële reden luidt: 'Als gevolg van de aangepaste wetgeving is er besloten om met ingang van 1 oktober 2019 te stoppen met de productie van Competition 102. Met ingang van 1 oktober 2019 zijn alle tankstations in Nederland wettelijk verplicht om E10-brandstoffen aan te bieden.
Afgezien van de bijgemengde hoeveelheid bio-ethanol zit het grootste verschil in het octaangetal, 95, 98 of 102 dus. Het octaangetal geeft de klopvastheid van benzine aan ofwel de mate waarin het mengsel van brandstof en lucht in een motor kan worden samengeperst zonder tot zelfontbranding te komen.
De ethanol is de boosdoener, dus het simpelste en beste advies is: tank altijd 98-octaan-benzine zonder toegevoegde ethanol. Lang niet elke 98-benzine is ethanolvrij. De E5 sticker aan de pomp zegt weinig omdat dit staat voor maximaal 5 procent ethanol.
Euro 100+ Racing Power is een brandstof met een hoog octaangetal wat leidt tot een efficiëntere verbranding en hierdoor tot meer vermogen. Deze brandstof die geen ethanol bevat, kan door iedere benzine auto getankt worden maar is met name geliefd bij eigenaren van oldtimers en sportieve auto`s.
In Nederland kan 102 echter niet gevoerd worden ivm regelgeving, de Ultimate 98 geeft minimaal 98 octaan getal en ligt in werkelijkheid dus hoger.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
In vrijwel alle gevallen heeft Euro98-benzine niet alleen een hoger octaangetal, maar zijn er ook additieven toegevoegd die volgens de brandstoffabrikant een gunstig effect hebben op verbruik en levensduur van de motor. Benzine met extra additieven wordt ook wel premium-benzine genoemd.
Na het uit laten voeren van een chiptuning is het in principe aan te bevelen een hogere kwaliteit brandstof te tanken. Normaal gesproken staat voor alle moderne auto's voorgeschreven (of aanbevolen) een brandstofsoort te tanken met een RON getal van 95. Oftewel RON95.
Naast voor oudere motoren heeft E10 ofwel bio-ethanol over tijd ook effecten op moderne motoren. Zo kan het effect hebben op rubbers, je brandstofleidingen en zorgen voor roestvorming van metalen benzinetanks.
In Nederland is dat leverbaar als Competition 102 bij meer dan 60 tankstations. In Duitsland komen we het tegen bij Aral onder de naam ''Ultimate 102''. In Oostenrijk kom ik 102 niet tegen maar Shell V-Power is wel met 100 octaan verkrijgbaar.
Benzine met octaangetal 102 is nu ook in Nederland verkrijgbaar, het gaat bij de pompstations van Firezone verkocht worden onder de naam competition 102®. De brandstof bevat géén ethanol en je zou bij 30 stations je tank ermee kunnen vullen.
E5 en E10 met elkaar mengen
Heel af en toe mengen kan dus geen kwaad, maar doe dit niet met regelmaat. Mensen denken vaak dat E10 benzine slecht is voor de motor. Dat hoeft niet zo te zijn, maar wel als jouw auto ouder is dan het jaar 2000. In dat geval is hij namelijk niet gemaakt om E10 benzine te kunnen verduren.
E5: iets duurder, iets zuiniger
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Met de stijgende benzineprijzen kiezen veel Nederlanders ervoor om in Duitsland te tanken. Bij onze oosterburen is de prijs per liter soms wel 0,50 eurocent goedkoper. En dat is de moeite wel waard, zeker als je dicht bij de Duitse grens woont.
Onze Shell V-Power Benzine heeft een hoog octaangetal van minimaal 98 en is onze beste brandstof ooit1. Het bevat 3x meer reinigende moleculen dan onze reguliere brandstof Shell Euro 95 en reinigt daardoor 100% de belangrijkste motoronderdelen zoals inlaatkleppen en brandstofinjectoren2.
De 5in1 octaan booster staat bekend om zijn verbluffende prestaties. Na het toevoegen van de octaan booster, wordt het motorgeluid minder, neemt het vermogen toe en de octaan booster zorgt ook voor minder trillingen. Bij herhaaldelijk gebruik van de 5in1 octaan booster zal ook het verbruik aanzienlijk minder worden.
Toch zijn er ook vlakbij België verschillende plekken waar je deze brandstof kan vinden. In de buurt van Antwerpen en Gent kun je Competition 102 tanken.
bp Ultimate: het beste aanbod uit 100 jaar ervaring met hoogwaardige brandstof. bp Ultimate is een zeer hoogwaardige brandstof die beter is voor je auto én voor het milieu. Ontwikkeld volgens de hoogste kwaliteitseisen, zoals ook blijkt uit tests door het onafhankelijke testinstituut TÜV.
De actuele prijs van Euro 98 in Duitsland is € 2,06. De actuele prijs van diesel in Duitsland is € 2,15. De actuele prijs van LPG in Duitsland is € 1,13.