Om de accu te beschermen tegen vocht en zon kan je hem bijvoorbeeld in een gesloten kartonnen doos bewaren. Het belangrijkste is de temperatuur: tussen -10 en +50 graden Celsius is het beste voor de batterij. Denk aan een droge kelder, de garage of een goed geïsoleerd schuurtje.
Hoe en waar moet u een accu opslaan? Accu's dienen in een schone, droge en goed geventileerde ruimte te worden opgeslagen, waarbij elk contact met bijtende producten is uitgesloten en ze niet worden blootgesteld aan warmte, wrijving, druk en/of vuur.
Een ongevuld geladen accu bevat geen elektrolyt. Deze droge accu moet dus eerst nog gevuld worden voor ingebruikname. Een droge accu is in principe onder ideale omstandigheden onbeperkt houdbaar.
Een te lage spanning zorgt ervoor dat de accu niet 100 % vol geladen wordt, waardoor het sulfaat op de platen verhardt en de accu zijn capaciteit verliest. Een te hoge spanning zorgt er voor dat de accu's iets gaan gassen en er dus waterverlies ontstaat, waardoor de accu's uitdrogen. Te diepe ontlading.
als vuistregel wordt bij veel auto bedrijven maximaal 6 maanden aangehouden.
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, een Recreatieaccu mag tot 50% ontladen worden. Een Semi Tractie accu mag 60 tot 70% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag 80 tot 90% ontladen worden. Met dit lijstje en een multimeter ofwel voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Technisch mankement: Uiteraard kan de accu ook leeg raken door een technisch mankement. Een veelvoorkomend euvel is het niet automatisch bijladen van de laadspanning, ook wel lekstroom of lekspanning genoemd. Normaliter ligt de laadspanning tussen de 13,8 en 14,1 Volt.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
De laadspanning voor een 12V accu ligt ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt. Is de spanning tijdens het laden te hoog of te laag dan kan dit ervoor zorgen dat de accu niet of niet goed oplaadt.
Omdat een batterij bij lang bewaren te veel energie verliest om nog bruikbaar te zijn, heeft een Alkaline batterij een houdbaarheid van maximaal 5 jaar.
Batterijen lopen héél langzaam leeg
Dat gebeurt sneller bij warme temperaturen dan bij koude. Maar om de batterijen daarom in de koelkast te leggen is geen goed idee. Simpelweg omdat de koelkast te koud is. De ideale temperatuur om je batterijen te bewaren is bij een temperatuur tussen de 15 tot 17 graden.
- Batterijen en accu's kunnen niet goed tegen (extreme) warmte. Zorg dat de batterij nooit in aanraking komt met open vuur of andere warmtebronnen. Leg een batterij dus ook niet in de zon. - De batterij mag uiteraard ook niet in de buurt komen van vocht, regen en sneeuw.
De modellen die momenteel op de markt zijn, hebben een gemiddelde levensduur van ongeveer 2800 tot 10000 cycli en gaan dus zo'n 10-20 jaar mee. Kijk dus zeker ook naar de hoeveelheid elektriciteit die een batterij kan opslaan over zijn hele levensduur. Hoe groter ze is, hoe kleiner de investering per gestockeerde kWh.
Om ervoor te zorgen dat de kosten voldoende opwegen tegen de baten, wordt aangeraden om per kWp zonnepanelen een batterij van 1 tot 1,5 kWh te voorzien. Voor een gemiddelde zonnepaneleninstallatie van 4 kWp wordt ideaal gezien een thuisbatterij met een capaciteit van 4 tot 6 kWh geplaatst.
De opslagcapaciteit van een thuisaccu bepaalt in grote mate de kostprijs. Hoe meer stroom je batterij kan opslaan, hoe duurder. Je mag voor een thuisbatterij van 4 kWh bv. rekenen op gemiddeld 4.000 euro, maar bij een exemplaar van 8 kWh lopen de kosten op tot 5.000 à 8.000 euro.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Om een auto met een lege accu te starten heb je startkabels nodig, en een auto met een volle accu. Je kunt dan de lege accu verbinden met de volle accu door middel van de startkabels, en vervolgens de lege accu nieuw leven inblazen door energie over te brengen vanaf de volle accu.
De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik. Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
Wanneer de spanning van een accu bij ongeveer kamertemperatuur al na enkele uren begint terug te lopen, of al terugloopt na bijvoorbeeld één keer kort starten van de motor, dan is dit een duidelijke indicator dat de accu in slechte conditie is. In dit geval moet de accu vervangen worden.
Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu. Een volle accu zal een spanning hebben van 12,7 Volt.
De accu is daarna weer goed bruikbaar. Uiteraard is er nooit 100% garantie en de batterij zal nooit volledig herstellen tot aan de fabriekswaarden. Maar, kortom, een lege natte accu is normaliter goed te repareren.
Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden. Zet bij beide auto's achterruitverwarming en blower aan voordat je de startkabels verwijdert, zo voorkom je beschadiging van de elektronica in de auto.