Als je mega goed bent in karten, is er een kans dat je formule coureur kunt worden. Je moet allereerst je racelicentie behalen. Als je deze in de pocket hebt kun je je aansluiten bij een (bestaand) raceteam en heel veel oefenen! Vanaf dat punt kun je steeds verder opklimmen.
Auditie is niet nodig; iedereen met een geldige racelicentie mag bij Team Bleekemolen rijden. Wij zijn, net als alle andere Nederlandse raceteams, een commercieel raceteam. Dat houdt in dat de coureur zorgt voor het budget dat noodzakelijk is om een raceauto een seizoen lang te laten rijden.
Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie). Tegen de huidige wisselkoers komt dat neer op 143 miljoen euro, maar alle uitgaven van het team (minus de coureurssalarissen en een paar andere uitzonderingen) moeten daaruit worden betaald.
Mits ze geïnteresseerd zijn, uiteraard. Als we het allemaal zo'n beetje bij elkaar optellen, dan komen we uit op een bedrag richting de acht miljoen euro om in de Formule 1 te komen.
Je kan je racelicentie al halen vanaf € 1.195,00 met je eigen auto of vanaf € 1.695 met een echte raceauto van KWH Racing. Hiervoor krijg je de theorie- en praktijkles, het doktersonderzoek en het examen. Er van uitgaande dat je geslaagd bent, kan je na 24 uur je Racelicentie bij de KNAF aanvragen.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Om dat tegen te gaan is het budgetplafond ingesteld en in 2022 mogen de Formule 1-teams $ 145,6 miljoen uitgeven gedurende het seizoen. Ter vergelijking; voorheen gaven teams als Mercedes en Red Bull jaarlijks zonder pardon meer dan $ 250 miljoen uit.
Als we het internet mogen geloven komt het inkomen van Jos Verstappen uit op zo'n €10.000 per maand. Deze inkomen worden dus niet direct verdiend door zijn verleden als coureur, maar indirect ook weer wel. Jos Verstappen is namelijk de begeleider van Max Verstappen.
Volgens onderzoek wordt de F1-autokosten geschat op ongeveer tien miljoen euro vanaf 2021. Het heeft vijf andere hulpcomponenten en ze worden samen een krachtbron genoemd.
Kosten van een Formule 1 motor – €4.000.000.
Een autocoureur doet mee aan races, bijvoorbeeld een rally. In het begin kost dat alleen maar geld. Als je geluk hebt, kun je er uiteindelijk ook geld mee verdienen. De meeste autocoureurs zijn mannen, maar er zijn ook vrouwen die als hobby of beroep autoracen kiezen.
Stockcar F3 is een kids stockcarklasse van kinderen vanaf 4 tot en met 12 jaar. Het doel van de Stockcar F3 klasse is om kids te laten meegroeien naar het stockcar racen. De races zijn demonstraties waarbij plezier en het op doen van ervaring belangrijk zijn, er is geen competitie aspect.
Niet goedkoop
Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen. Een tip voordat je je volledig in het wedstrijdkarten stort: ga eerst eens bij een wedstrijd kijken en maak een praatje met rijders, begeleiders en teams.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
Een Formule 1-auto remt van 200 km/h naar stilstand over 54,5 meter, wat minder dan drie seconden duurt.
Op dit moment staat er al een prijs van 132.500 euro op de helm, die tijdens de afsluitende Grand Prix van het seizoen uitgereikt wordt aan de hoogste bieder.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
De meest opvallende verandering aan de voorkant van de auto is echter de introductie van spatbordjes, al is dat uiteraard niet hun functie. Een ronddraaiend wiel creëert op hoge snelheid veel turbulente lucht en dit is één van de manieren om die turbulentie iets te doen laten afnemen.
De meeste coureurs zijn begonnen met karten, zo ook bijvoorbeeld Max Verstappen op deze kartbaan in België. De kartsport is gemakkelijker om in te stromen en daarnaast toegankelijk voor kinderen; de autosport is meestal pas vanaf ongeveer 15 jaar mogelijk.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.