Hoe herkent u of uw Automaat kapot is? Indien bij stationair niet meer kruipt als de bak warm is en dan met een flinke schok weg rijd. Dit kunt u testen door minimaal 30 minuten te rijden dan bij stilstand rustig door al versnellingen schakelen en dan in stand P met stationair toerental pijlen.
Automaatproblemen door versleten ATF
Zoals slecht schakelen, bonken van de transmissie, of slippen van de automaat. Andere symptomen zijn een schommelend toerental of een verhoogd brandstofverbruik. Ook komt het voor dat de kickdown niet meer werkt. In het ergste geval stopt de automaat helemaal met werken.
Moeite met schakelen (dit is het belangrijkste signaal van een kapotte versnellingsbak); Geluiden tijdens het schakelen; als u tijdens het schakelen geluiden hoort (een snerpend geluid bij een handgeschakelde bak en een trillend geluid bij een automaat), dan is de kans groot dat uw versnellingsbak kapot is.
De versnellingsbak
TEST: laat de koppeling geleidelijk aan los in de 3e of 4e versnelling, terwijl je gas geeft. Wanneer de auto erg lang duurt om af te koelen dan is er waarschijnlijk een storing in de transmissie. PROBEER: om de koppeling langzaam los te laten zonder het gaspedaal te gebruiken.
Versnellingsbak revisie kosten
Toch is een versnellingsbak revisie een goedkoper alternatief dan een volledige vervanging met een nieuwe versnellingsbak. De prijs ligt meestal maximaal rond de €1.200 inclusief de demontage kosten, het arbeidsloon van de monteur, onderdelen, overige kosten en BTW.
De auto wordt vervolgens in de goede versnelling gezet. In de versnellingsbak krijgen de onderdelen daarbij te maken met lichte wrijving, waardoor deze kunnen gaan verslijten en de versnellingsbak vervuild kan raken. Met de tijd of met een beetje pech kan daarom uw automaat defect raken.
Een automaat revisie helpt
Maar automaten en CVT's (continu variabele transmissie) zijn relatief onderhoudsvrij, althans volgens de meeste fabrikanten. Idealiter zou een automatische transmissie 300.000 tot 450.000 km mee moeten gaan.
Het spoelen van een automaat kan vanaf een €299,- incl btw. Afhankelijk van de hoeveelheid en type olie en benodigde tijd voor aansluiten van de connectoren. Mocht er een filter in het systeem zitten die ook vervangen dient te worden kunnen de kosten hoger uitvallen.
Het meest bekende symptoom van een slippende koppeling bij een handgeschakelde auto merk je bij het accelereren.De motor maakt wel meer toeren, maar de auto versnelt trager dan je gewend bent. Dit kan te maken hebben met versleten koppelingsplaten, maar er kunnen ook andere oorzaken zijn.
Slippen automaat
Door slijtage in combinatie met vervuiling raken de oliekanalen verstopt. Door Spoelen/flushen van de ATF-olie en het reinigen van de oliekanalen/schakelventielen kan in de meeste gevallen overmatig slippen van de automatische versnellingsbak verholpen worden.
Kenmerken van een kapotte versnellingsbak
Tijdens het schakelen hoort u krakende en knarsende geluiden. Een ratelend en krakend geluid wanneer de auto stationair draait. Schakelen gaat moeizaam. Het toerental loopt opeens op.
Wanneer de complete versnellingsbak kapot is en vervangen moet worden, ben je al gauw een flink bedrag kwijt. Een volledig nieuwe versnellingsbak bedraagt qua kosten zo'n €2.500. Hierbij moet het uurloon van de monteur nog worden opgeteld. Na de reparatie kan de auto wel weer jaren mee.
Een automaat heeft maar twee pedalen, een rem- en gaspedaal, de koppeling is niet nodig omdat er niet geschakeld hoeft te worden. Bij het rijden in een automaat hoef je daarom alleen je rechtervoet te gebruiken.
Levensduur. Over het algemeen zal de motor van een automaat langer meegaan dan die van een handgeschakelde auto. Dit komt doordat de motor minder toeren maakt op een versnelling en daarom minder aan slijtage onderhevig is.
Een automaat kan je niet aanduwen. Gebruik startkabels of bel direct pechhulp, want ook slepen is met een automaat niet aan te raden. Auto met een startknop? Ook dan kan aanduwen lastig zijn.
Jouw automatische versnellingsbak slipt ontstaat vaak door vervuiling van de automaatolie. De vervuilde olie zorgt voor verstoppingen in de oliekanalen. Deze verstoppingen zijn de oorzaak van een disfunctionerende automaatbak. Het betekent dat je de automaat slipt.
Slijpende, fluitende of ratelende geluiden wijzen op een versleten of ingelopen druklager omdat metaal tegen metaal wrijft. Dit is met name het geval wanneer het geluid van het intrappen van het koppelingspedaal afneemt.
In de meeste gevallen geven de oliefabrikanten aan dat de maximale vervangingstermijn voor hun longlife automaat olie 80.000 kilometer is. Bij overige oliën wordt er ook wel een max. van 60.000 kilometer geadviseerd.
Olie automaat verversen
Het is verstandig om de olie tussen de 60.000 en 100.000 km te verversen, ook als dit levenslange olie betreft. Daarbij een nieuw filter en magneet voor de automaat. Zoals eerder aangegeven kan dit ook doormiddel van spoelen, dit is enkel een doeltreffende olie verversing.
Naast dat deze vaak duurder zijn in aanschaf, zal een een automaat ook duurder zijn bij herstel of onderhoud. Nieuwe automaten maken gebruik van technologie die geregeld worden door verschillende computers in de auto. Gaat er iets stuk, dan bestaat de kans dat ook het brein vervangen moet worden.
Ondanks zijn voordelen heeft de automaat ook enkele nadelen: hij is duurder in aanschaf dan een handgeschakelde versnellingsbak. Immers: hij heeft complexere mechanische en elektronische elementen. Moet hij gerepareerd worden, dan kan de automatische versnellingsbak ook meer kosten.
Schakel niet in P tijdens het rijden
De 'P'-stand (voor 'Parkeren') is handig om de auto op zijn plaats te houden wanneer deze geparkeerd staat. Aan de andere kant, wanneer je aan het rijden bent, moet je de 'P' -modus niet inschakelen. Dit de versnellingsbak zou blokkeren en daarom zou beschadigen.