Door te lachen, geluidjes en oogcontact te maken. Daarbij is het belangrijk dat een baby zich veilig kan hechten aan een ouder/verzorger. Door veel te knuffelen (huidcontact!), te zingen, te praten en te spelen met je baby bevorder je de hechting en daarmee de sociaal emotionele ontwikkeling.
Bied troost en geruststelling . Laat kinderen weten dat het oké is om sterke gevoelens te hebben, zoals boosheid of frustratie, en dat jij er bent om ze te helpen met het beheersen van die gevoelens. Leer manieren om emoties te beheersen. Introduceer manieren voor kinderen om met hun emoties om te gaan.
Actief luisteren , emotionele bevestiging en geruststelling bieden zijn allemaal voorbeelden van emotionele steun, maar iemand moet zijn aanpak afstemmen op de individuele persoon en de situatie.
Bij sociaal-emotionele ontwikkeling gaat het om het proces waarmee kinderen vaardigheden ontwikkelen die hen helpen hun persoonlijke identiteit te ontwikkelen, relaties te hebben en hen ondersteunen om verwachtingen van hun omgeving te hanteren. Dit leidt als het goed is tot sociaal en emotioneel welbevinden.
Lees boeken over vrienden, samenwerking, elkaar helpen, emoties en empathie. Oefen delen en beurt nemen tijdens routines (tussendoortje, lunch, groepsbijeenkomsten). Vraag kinderen om elkaar gedurende de dag te helpen. Modelleer dit gedrag en vraag oudere kinderen om jongere kinderen te helpen met taken.
Creëer een veilige, consistente omgeving.
“Kinderen worden geboren met de behoefte en het verlangen om contact te maken met de mensen om hen heen,” zegt Mahalli. “Wanneer verzorgers in de vroege jaren positieve relaties met kinderen opbouwen, voelen kinderen zich veilig en zeker, wat de basis legt voor een gezonde sociale en emotionele ontwikkeling.”
Anti-sociaal gedrag, hyperactief en ongeconcentreerd, ongemotiveerd, extreem aandacht vragen, of zich juist terugtrekken. Sommige kinderen met een hoog IQ maar met een lage sociaal emotionele ontwikkeling lopen vast in hun leven, op school en/of buiten school.
Voor mensen die nieuw zijn met SEL zijn er vier belangrijke competenties om in gedachten te houden: zelfbewustzijn en bewustzijn van anderen ; positieve houdingen en waarden; verantwoordelijke besluitvorming; en vaardigheden voor sociale interactie.
Maak gebruik van gespreksmogelijkheden: bevraag ideeën van kinderen kritisch en/of teken bezwaar aan tegen hun ideeën.Speel de beurt door, nodig kinderen uit om op elkaar te reageren. Deze gespreksmogelijkheden kunnen bijdragen aan meer stimulerende onderlinge interactie tussen de kinderen.
Je kind heeft rust nodig om zich te ontwikkelen. Die rust geef je door je kind structuur te bieden. Je zorgt voor regelmaat en duidelijkheid in hoe de dag verloopt. Door die voorspelbaarheid weet je kind waar het aan toe is, en binnen de structuur kan het gaan ontdekken en uitproberen.
(1) Ontwikkeling is een continu proces dat regelmatig plaatsvindt . (2) De groei in het ontwikkelingsproces varieert van persoon tot persoon, afhankelijk van de gezondheid, genetische eigenschappen en het voedsel dat ze consumeren. (3) De ontwikkeling volgt het juiste patroon in de groei van de zuigeling tot aan de dood.
Goed voelen
Als je kind zich goed voelt, zie je dat je kind nieuwsgierig, levenslustig, tevreden, ontspannen en evenwichtig is. En dat je kind zelfvertrouwen uitstraalt en doorzettingsvermogen heeft. Hoe je kind dit laat zien, is afhankelijk van de leeftijd, het karakter en de manier waarop je kind is opgevoed.
Dit probleem kan bijvoorbeeld betrekking hebben op agressiviteit, depressiviteit, angsten, problemen met sociale vaardigheden, opvoedingsproblemen, pesten, echtscheidingsproblemen, problemen rondom eten/ slapen/ zindelijkheid, opstandig gedrag, klachten na een ingrijpende gebeurtenis (trauma), rouw, niet naar school ( ...
De meeste kinderen op deze leeftijd gaan steeds actiever op zoek naar contact met anderen. Dat contact is heel belangrijk. Kleuters zijn meestal erg op zichzelf gericht, ze kunnen zich niet zo goed inleven in anderen. Door samen te spelen, leren ze met elkaar omgaan en rekening houden met elkaar.
Hoge emotionele intelligentie kan op veel gebieden in iemands leven worden getoond. Enkele duidelijke voorbeelden zijn: het tonen van goede zelfbeheersing wanneer men wordt geconfronteerd met iets emotioneel verontrustends, empathie tonen naar anderen en kritiek goed kunnen verdragen .
De definitie van een supportsysteem is dat je een netwerk van mensen hebt die je praktische of emotionele support kunnen bieden . Deze supportsystemen helpen je om je algehele gezondheid te verbeteren en hebben aangetoond dat ze stress en angst verminderen.