De teruggave bpm kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Gebruik hiervoor het formulier Verzoek teruggaaf bpm voor een in Nederland geregistreerd motorrijtuig. Bij een buitenlands kenteken kunt u ook het formulier Teruggaaf bpm – export buitenlands kenteken gebruiken.
Voorwaarden voor teruggaaf bpm
Het motorrijtuig heeft de status 'export' of 'sloop' in het kentekenregister. Het motorrijtuig was tenaamgesteld in het kentekenregister. U doet de aanvraag binnen 13 weken na het vervallen van de tenaamstelling in het kentekenregister.
U kunt bpm terugkrijgen als het motorrijtuig voldoet aan alle volgende voorwaarden: Het heeft op of na 16 oktober 2006 een Nederlands kenteken gekregen. Het is geen schadevoertuig. Het is met de status 'Export' geregistreerd bij de RDW.
Wilt u aangifte doen van rest-bpm? Gebruik dan het formulier 'Aangifte rest-bpm – Beëindiging ondernemersregeling of gehandicaptenregeling'.
De teruggave van BPM op taxi's wordt afgeschaft, omdat de Nederlandse regering in het Klimaatakkoord als doel heeft om in 2030 de helft minder broeikasgassen uit te stoten ten opzichte van 1990. Hierdoor worden er allerlei maatregelen getroffen om die CO2-uitstoot te verminderen.
Wat is rest BPM? Als je een tweedehandsauto importeert, betaal je niet het volledige bedrag.Je hoeft nog maar een deel van het oorspronkelijke bedrag te betalen. Dit deel wordt ook wel rest BPM genoemd.
Waarom heeft Nederland BPM? In Nederland worden nieuwe auto's altijd verkocht voor een bedrag waar BPM (en btw) in is verwerkt.Het enige land ook, want in de andere landen kennen ze deze belasting niet. Daarom moet over auto's die in het buitenland zijn gekocht, een 'rest-BPM' worden betaald.
Als u een auto exporteert binnen de Europese Unie (en Liechtenstein, IJsland of Noorwegen), krijgt u van de Belastingdienst de rest-BPM terug. U krijgt dus naast uw verkoop- resp. inruilprijs een bedrag van de Belastingdienst.
Na betaling van de BPM hanteert de Belastingdienst een officiële wachttermijn van 6 werkdagen. De inspecteur kan u in die tijd oproepen uw voertuig te tonen op 1 van de locaties van dienst Domeinen Roerende Zaken in Soesterberg, Hoogeveen of Bleiswijk.
niet meer dan 88 gram per kilometer: € 0,- per gram (vrijstelling) 89 t/m 131 gram per kilometer: € 125,- per gram. 132 t/m 192 gram per kilometer: € 148,- per gram. 193 t/m 215 gram per kilometer: € 276,- per gram.
U moet bpm betalen als u zelf een personenauto of motor importeert die jonger is dan 17 jaar en 10 maanden en u dit motorrijtuig bij de RDW inschrijft in het kentekenregister.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
U betaalt bpm als u een motorrijwiel (zoals een auto) in het kentekenregister laat registreren. Woont u in Nederland, maar staat uw auto in het buitenland geregistreerd? Ook dan betaalt u bpm. U betaalt bpm 1 keer.
Voor volledig elektrische voertuigen betaalt u geen bpm. Dit blijft in elk geval zo tot en met 2024. Op deze manier stimuleert de Rijksoverheid volledig elektrisch rijden.
Moet ik bpm betalen op tweedehands auto? Als je in Nederland een tweedehands auto koopt hoef je geen aankoopbelasting (bpm) te betalen. Je moet wel bpm betalen wanneer je een occasion auto in het buitenland hebt gekocht en deze importeert naar Nederland.
Gemiddeld bedraagt de BPM-stijging in 2024 800 euro, zo hebben de experts van de ANWB berekend. Als je een nieuwe auto koopt bestaat een deel van de aanschafprijs uit BPM, dat is de Belasting Personenauto's en Motorfietsen. De hoogte ervan is afhankelijk van de CO2-uitstoot.
Er zijn een aantal manieren om geen BPM te hoeven betalen. Je kunt natuurlijk een auto importeren waar geen BPM op zit, zoals op dit moment de auto's met elektrische aandrijving. Ook kun je kiezen voor een oldtimer die is vrijgesteld van BPM of een bedrijfswagen op grijs kenteken.
Wel bpm-aangifte doen, geen bpm betalen
Uw motorrijtuig heeft een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer. Uw motorrijtuig is 25 jaar of ouder. Uw bestelauto is ouder dan 5 jaar op de datum van eerste inschrijving in Nederland. Er is volledige leeftijdskorting.
Een particuliere koper van een “grijs kenteken”-auto betaalt op basis van de forfaitaire afschrijvingstabel de rest BPM indien de auto jonger is dan 5 jaar (datum 1e toelating). Indien de auto ouder is dan 5 jaar betaalt ook de particulier geen BPM, maar dient er nog steeds een “opgave bruto BPM” gedaan te worden.
BPM wordt eenmalig geheven voor iedere auto die in Nederland een kenteken krijgt. Het is dus eigenlijk een aanschafbelasting. De BPM wordt met name bepaald op basis van CO2-uitstoot. Voor zeer milieuvriendelijke personenauto's (met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer) hoef je geen BPM te betalen.
Voorbeeld: bpm berekenen voor een motor
U importeert en registreert in Nederland een motor met een netto-catalogusprijs van € 7.000, inclusief opties en accessoires. Dat is meer dan de € 2.133, dus geldt het percentage van 19,4%.
De afkorting "bpm" staat voor de belasting van personenauto's en motorrijwielen. In tegenstelling tot de wegenbelasting of motorrijtuigenbelasting is de bpm een directe belasting.