Met jouw naamsbekendheid van je bedrijf wil je bereiken dat potentiële klanten jou leren kennen, waarderen en vertrouwen. Als dat ontbreekt wordt het niets met jou en je klant. Want als je klanten je niet kennen, komen ze niet bij je terug. Als ze je niet waarderen, nemen ze niets van je aan.
Snel en gratis reclame maken voor je bedrijf hoef je niet altijd zelf te doen: zet andere mensen in! Creëer een weggever en deel deze op social media. Denk bijvoorbeeld aan een gratis workshop, goodiebag of waardebon. Mensen maken kans op de prijs door jouw bericht te liken, delen of iemand te taggen in de comments.
De gemakkelijkste manier voor het overgrote deel van de bedrijven is om de tevreden klanten het werk te laten doen. Houd contact met tevreden klanten en vraag of ze als referentie willen dienen. Zet ze in je portfolio. Geef klanten een 'wervingspremie' bij nieuwe klanten zodat ze actief nieuwe klanten voor je werven.
Bijvoorbeeld 'meer naamsbekendheid'. Input KPIs – Dit is waar je kijkt naar de acties die je onderneemt om een bepaalde output te verkrijgen. Eerder dus het middel om tot een bepaald doel te geraken. Stel dat je dus op zoek bent naar meer naamsbekendheid, dan zou je input KPI 'aantal bereikte mensen' kunnen zijn.
Geholpen naamsbekendheid wordt gebruikt om te onderzoeken of respondenten uw merk herkennen. In deze vraagstelling wordt de respondent een lijst aan merken binnen een branche, of een productcategorie voorgelegd en geeft de respondent aan welk merk ze kennen, al is het enkel maar van naam.
Met naamsbekendheid bedoelen we hoeveel mensen binnen jouw doelgroep de naam van jouw product, merk of bedrijf kennen. Een grote bekendheid zorgt ervoor dat de kans groter is dat mensen voor jou kiezen in plaats van voor een concurrent. Je kunt de naamsbekendheid verhogen door middel van verschillende marketingacties.
Voordelen van social media marketing
Je vergroot het bereik van je bedrijf, wat zorgt voor meer naamsbekendheid. Als jouw klant je vaak tegenkomt op sociale media dan beïnvloed het hun koopgedrag. Zo blijkt uit onderzoek dat klanten die bedrijven op social media volgen, vaker hun producten of diensten kopen.
Iedereen met een profiel op social media kan zowel informatie zenden als ontvangen. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen met televisie, radio of bannering. Het laagdrempelige karakter en de lage kosten van social media maken het voor organisaties bovendien mogelijk om ook snel te reageren.
Door deze online platformen kan je communiceren met je doelgroep. Je vergroot naamsbekendheid en kan in gesprek gaan met je klanten. Door actief deel te nemen geef je je bedrijf een gezicht en wordt de communicatie van je bedrijf persoonlijker. Het draait bij social media om interactie met je doelgroep.
Glimlach
Begroet je die klant, vergeet dan niet te glimlachen. Alleen een glimlach zorgt er al voor dat je klant je winkel positiever beoordeelt, eerder in gesprek raakt met een medewerker en sneller terug komt naar je winkel. Lees die laatste zin nu nog eens. Alleen door te glimlachen dus.
Ben aanwezig waar jouw prospect aanwezig is
Weet je zeker dat jouw leads op Beurs X te vinden zijn? Dan sta jij hier natuurlijk ook om jouw verhaal te vertellen! Door aanwezig te zijn op plekken waar je prospects zijn kun je jouw ideale klant nog beter identificeren en wordt prospects benaderen makkelijker.
Onder online promotiemiddelen vallen je website en social mediakanalen, eigenlijk alles wat je klanten via het internet kunnen vinden. Naast online kanalen heb je nog andere digitale media zoals televisiereclame, radio commercials, apps en video's.