onveranderlijk (bn) : strak, vast, geregeld, gelijkmatig, onherroepelijk, constant, bestendig, onwrikbaar, steevast, onwankelbaar, stereotiep, onverwisselbaar, onveranderbaar, non-variant, invariabel, invariant.
Mensen die geconfronteerd worden met een verandering, kunnen op uiteenlopende manieren reageren: de een gaat over tot de orde van de dag, de ander verzet zich, de volgende gaat vragen stellen en weer een ander gaat toegewijd aan de slag.
Het model identificeert vijf essentiële elementen die nodig zijn voor een geslaagde verandering: visie, vaardigheden, middelen, plan en motivatie.
Zodra de realiteit van de verandering begint te komen, reageren mensen vaak negatief. Ze kunnen bang zijn voor de impact, boos worden en zich actief verzetten of protesteren tegen de veranderingen . In de volgende fase stoppen mensen met focussen op wat ze verloren hebben. Ze beginnen los te laten en accepteren de veranderingen.
Drie soorten reacties op verandering
Verzoening – het loslaten van de huidige manier van werken en gedragen, wat een tijd van onzekerheid en angst kan zijn. Heroriëntatie – het verkennen van nieuwe manieren van werken en gedragen die aansluiten bij wat er verandert. Hernieuwde toewijding – een tijd van acceptatie en toewijding aan wat er verandert.
Menselijke weerstand tegen verandering kan de volgende vormen aannemen: Vijandigheid of Agressie . Vijandigheid of agressie is de onmiddellijke reactie van een individu op verandering. Vijandigheid kan verbaal worden uitgedrukt, maar de gecombineerde vorm van vijandigheid en agressie is van een intenser karakter en kan ook fysieke vormen aannemen.
Communicatie is cruciaal bij change management omdat het helpt ervoor te zorgen dat alle werknemers de verandering begrijpen, waarom deze plaatsvindt en hoe deze hen zal beïnvloeden. Effectieve communicatie vermindert weerstand, bouwt vertrouwen op en stemt iedereen af op de veranderingsdoelen.
Als een persoon onverbiddelijk is, is hij koppig. Als een ding of proces onverbiddelijk is, kan het niet worden gestopt. Dit is een woord voor mensen en dingen die niet van richting veranderen. Een onverbiddelijk persoon is koppig en kan niet worden overtuigd om van gedachten te veranderen, wat er ook gebeurt.
Mensen met een dwangmatige-persoonlijkheidsstoornis, ook wel een obsessief-compulsieve persoonlijkheidsstoornis genoemd (OCPS), ervaren een sterke drang om alles onder controle te hebben. Ze zijn voortdurend bezig om hun taken ordelijk en foutloos te uit te voeren, vaak zonder enige emotie.
Een theatrale persoonlijkheidsstoornis, is een aandachtsstoornis. Hiermee is direct duidelijk wat het probleem is. Iemand die hieraan lijdt, komt altijd aandacht tekort en houdt ervan om voortdurend in de belangstelling te staan.
De veranderingscurve, of het veranderingscurvemodel van Kübler Ross, werd in 1969 ontwikkeld door de Zwitsers-Amerikaanse psychiater Elisabeth Kübler-Ross. Het model beschrijft vijf stadia van rouwontkenning, woede, onderhandelen, depressie en acceptatie .
Werknemers zijn over het algemeen bang voor het verlies van hun baan of het verlies van hun baanstatus . Ze kunnen ook bang zijn voor het onbekende of zich zorgen maken over hun vermogen om een nieuwe functie of taak uit te voeren. Woede is ook een veelvoorkomende reactie op verandering binnen een organisatie.
Routine en structuur kunnen een krachtige manier zijn om meer controle te voelen en onzekerheid te verminderen . Denk aan alle dingen die u kunt veranderen of controleren. Zou u een nieuwe routine kunnen creëren die beter voor u werkt? Het kan zo simpel zijn als elke dag een ochtendwandeling maken en dezelfde bedtijd aanhouden.
1) Mensen voelen zich ongemakkelijk, ongemakkelijk en onzeker . Verandering betekent iets anders doen en als zodanig zullen mensen bijna altijd met enige mate van ongemak reageren. Sterker nog, als je je niet ongemakkelijk voelt wanneer je iets nieuws probeert, doe je waarschijnlijk niet echt iets anders.
Door aansprekende verhalen, gebruik van positieve emoties, aantrekkelijke boodschappers, een pakkende naam en mooie vormgeving, staan mensen meer open voor je boodschap en denken ze er positiever over. Dit kan stimuleren en motiveren om gedrag te veranderen.
In het Model van Knoster gaat het om alle zaken die mensen nodig hebben om hun werk goed uit te kunnen voeren. Je moet als organisatie bijvoorbeeld zorgen voor goede huisvesting, een prettige werkplek. Maar ook voor de materialen die mensen nodig hebben bij het uitvoeren van hun werk.
De vier natuurelementen zijn aarde, water, lucht en vuur.