Hoe voorkom je zadelpijn? Om zadelpijn te voorkomen, kun je om te beginnen oefenen voordat je lange tochten maakt: daarmee kweek je zitvlees. Enkele korte tochten zijn voldoende om je zitbotjes en je huid te laten wennen aan het fietsen. Ook een fietsbroek of fietsondergoed kan helpen, daarover verderop meer.
Oorzaken van zadelpijn
Je hebt een verkeerd zadel. Het zadel is verkeerd afgesteld of andere onderdelen van je fiets zijn niet juist afgesteld. Je draagt een verkeerde fietsbroek. Je hebt onvoldoende getraind.
Zitten doe je op de brede achterkant van het zadel, met beide zitbotten erop. Zit je te ver naar voren, dan rust een gevoeliger deel van je bekken op het zadel. Zit liever iets voorovergebogen dan kaarsrecht. Zo is je lichaamsgewicht beter verdeeld over zadel en stuur.
Klachten bij vrouwen varieren van pijn en een verdoofd gevoel aan het zitvlak en de genitale organen tot pijn tijdens seks. De klachten kunnen soms enkele dagen aanhouden.
Zadelpijn is eigenlijk niets anders dan een teken dat de druk op je zitvlak te hoog is. Pijn verminderen betekent druk verminderen. De meest efficiënte manier is afvallen. Dat heeft vrij snel effect omdat de extra kilo's zich meestal bij de buik of heupen ophopen.
Zadelpijn een slapend, tintelend gevoel
Hoe herkenbaar is dit na een mooie fietstocht: het hele gevoel kwijt in het kruis. Enjoy legt uit wat er gebeurd is en hoe dit euvel op te lossen.
De meeste zadels horen zo'n 3 vingers achter het schouderblad te liggen met de boom van het zadel. Dit geeft genoeg ruimte voor het schouderblad om te roteren zonder tegen het zadel aan te stoten. Te vaak worden zadels te ver naar voren gelegd waardoor ze de schouder blokkeren.
Kijk naar de punt van de knie ten opzichte van de pedaal. Staat je knie verder dan de punt van je schoen, dan staat je zadel te ver naar voren. Staat je knie achter de hiel van je voet, dan staat je zadel te ver naar achteren.
Een te lage zadelstand heeft tot gevolg dat de benen te veel gebogen zijn, wat kan leiden tot overbelasting van knieschijf en bovenbeen. Wanneer het zadel te ver naar voren staat (steile zitbuishoek), veroorzaakt dit een kleine hoek in het kniegewricht waardoor overbelasting op de loer ligt.
Aan de onderkant van je bekken zitten je zitbotjes. En die horen op je zadel te zitten. Want aan de binnenkant loopt een zenuwbaan. En die zenuwbaan gaat via je rug, door je bekken heen, langs je zitbotjes zo naar je schaamdelen toe.
Draag géén onderbroek, maar juist wel een ondershirt
Dit is een tip voor de échte beginners: draag nooit een onderbroek onder een fietsbroek. De fietsbroek heeft een speciale zeem die je op de huid moet dragen. Een onderbroek doet niet alleen het effect van de zeem teniet, maar gaat zelf ook schuren. Niet doen dus.
Als je opstaat, zie je twee kleine deukjes in het karton. Zet met een pen of potlood een kruisje in het midden van de deukjes.Meet vervolgens de afstand tussen deze twee kruisjes: dit is de afstand tussen jouw zitbotjes.
Rijstijl van de ruiter
Een ruiter die achter de beweging van het paard aanrijdt heeft een nadelig effect op het naar voren schuiven van het zadel. Zodra het gewicht van de ruiter achterin het zadel is, komt het zwaartepunt te veel op de lepel te liggen. Dit zorgt ervoor dat het zadel naar voren gaat.
Overweeg ook eens Chamois Crème te gebruiken of de crème van Ruud Bakker, een smeermiddel dat je tussen jou en je zeem smeert om de wrijving te verminderen. Veel bevatten lavendel, eucalyptus, tea tree olie, toverhazelaar en andere natuurlijke antibacteriële middelen die infecties helpen voorkomen.
Het zadel moet zo hoog staan dat je benen goed en soepel rond kunt draaien. Als je zadel te laag staat kun je je benen niet goed strekken en gebruik je je spierkracht niet efficiënt. Als je zadel te hoog staat overstrek je je knieën of enkels of je gaat schuiven op je zadel om bij je trappers te kunnen.
Bij een correcte plaatsing, ligt het zadel ter hoogte van de kniewrongen achter de schouders. Leg je hand onder de kniewrong en laat deze van boven naar beneden langs de achterste rand van het schouderblad glijden. Kom je druk van het zadel tegen en kun je niet goed verder? Dan mag het zadel iets naar achter.
Er dient voldoende vrijheid (minstens drie vingers) te zijn tussen de schoft (wervels) en de kamer. Dit kun je controleren door in de stijgbeugels te gaan staan en te voelen of er dan nog steeds drie vingers tussen passen. Als dit niet het geval is past het zadel niet op het paard.
Als het zadel te hoog staat ga je heen en weer schuiven, staat het te laag dan belast je de knieën teveel. De hoogte van het stuur is afhankelijk van de hoogte van het zadel. Stel daarom eerst het zadel goed af en dan pas het stuur.
Zonder zadel rijden is heel goed voor je zit, houding, gevoel en evenwicht. Je leert hoe je meer contact kan maken met je paard en hoeveel invloed je zit heeft op de manier waarop je paard zich gedraagt. Minimaal 4 jaar wekelijks les is een vereiste.
Een hard zadel moet goed passen, omdat het moeilijker is om comfort te vinden. Maar vind je die, dan ben je (zeker voor langere afstanden) meer gebaat bij een harder zadel. Harde zadels zijn minder broeierig en er is dus minder druk op de zachte delen, wat dus ook weer minder zadelpijn tot gevolg heeft.
Controleer ook of er nog voldoende schoftruimte is terwijl jij op je paard zit, er zouden ongeveer 2 tot 3 vingers tussen de schoft en het zadel moeten passen. Kanaal: Er moet voldoende ruimte zijn voor de ruggengraat, zodat deze vrij blijft van druk.
Zadel met gleuf
Je kunt daar dus net zo goed een gleuf in het zadel maken. Een gleuf kan inderdaad verlichting bieden voor de prostaat en penis. Maar levert het risico dat er nieuwe drukpunten ontstaan op de rand. Een gleuf heeft als bijkomend voordeel dat er lucht door kan stromen en zo warmte kan afvoeren.
Het belangrijkste aan een zadeltasje is dat je alle benodigde spullen voor onder weg of voor nood bij je hebt. Hiermee bedoel ik natuurlijk gereedschap, extra binnenbandje en bijvoorbeeld een CO2 pompje. Natuurlijk kun je ook een klein fiets handpompje op je fiets monteren.