Alle originele autozekeringen bevinden zich in een zekeringskast, deze bevindt zich vaak onder het dashboard. Meestal zit aan de zijkant van de zekeringskast een zekeringstrekker, deze tang trekt zonder moeite zekeringen uit de kast.
Hoe test ik een zekering onder spanning? Draag geïsoleerde handschoenen en gebruik geïsoleerd gereedschap. Gebruik de continuïteitsstand op de multimeter en raak de uiteinden van de zekering aan. Als er een pieptoon klinkt, is de zekering goed; zo niet, dan is zij doorgebrand en moet zij worden vervangen.
Een stop in de stoppenkast vervangen in 5 stappen
Ga eerst na welke stop gesprongen is. Dit kun je zien aan de achterzijde van de stop; hiervan is het middelste stukje metaal/veertje weggesprongen. Zet de knop op '0' en draai vervolgens de porseleinen schroefkop los. Vervang de stop (ook wel 'smeltzekering' genoemd).
Wanneer een zekering 'springt' als gevolg van kortsluiting of overbelasting, moet die zekering vervangen worden omdat het draadje binnenin de zekering doorgebrand is. Een automaat onderbreekt de stroom ook, maar doet dat door het elektriciteitscircuit te doorbreken.
Identificeer de doorgebrande zekering: Een defecte zekering is vaak zwart of heeft een gesmolten strip. Vervang met de juiste zekering: Gebruik altijd een zekering met dezelfde ampère waarde als de originele om het systeem veilig te houden.
Alle originele autozekeringen bevinden zich in een zekeringskast, deze bevindt zich vaak onder het dashboard. Meestal zit aan de zijkant van de zekeringskast een zekeringstrekker, deze tang trekt zonder moeite zekeringen uit de kast.
Een stop dient ter beveiliging om een overbelasting van het stroomnet te voorkomen. Het voorkomt dat er teveel stroom door een groep met elektrische apparaten gaat. Op het moment dat een stop doorslaat, is dit een signaal dat er een overbelasting in het stroomnet heeft plaatsgevonden.
Haal de zekering uit de houder. In sommige gevallen hebt u een kleine schroevendraaier nodig om de kap van de zekeringhouder los te draaien. Kijk naar de zekeringdraad. Als er een zichtbare opening in de draad zit of een donkere of metalen vlek in het glas, dan is de zekering doorgebrand en moet deze worden vervangen .
Ja, een defecte zekering kan brand veroorzaken . Als een zekering niet doorbrandt bij overbelasting, kan dit leiden tot oververhitting van de bedrading en andere componenten, wat mogelijk brand kan veroorzaken.
In uw meterkast heeft u opgeschreven welke ruimtes er achter welke zekering / groep zitten. De stop die gesprongen / doorgeslagen is, is te herkennen aan het veertje dat uit de zekering komt op de plek waar u nog een gekleurd metalen plaatje zag. Deze kleur is grijs bij een zekering van 16A, rood bij 10A.
Zekeringen hebben lagere initiële kosten vergeleken met stroomonderbrekers. Echter, als u zekeringen vaak vervangt, bieden stroomonderbrekers een beter alternatief voor kostenbesparing en zullen ze zichzelf in korte tijd meer dan terugverdienen.
Is de hoofdzekering doorgebrand? Dan heeft u geen stroom meer en moet onze monteur de zekering vervangen. Een kapotte hoofdzekering komt door overbelasting of kortsluiting in uw eigen installatie. Dit gebeurt wanneer u teveel apparaten die veel verbruiken tegelijk aanzet terwijl uw aansluitwaarde te laag is.
Zekeringen en automatische zekeringen worden onder andere gebruikt om brand bij kortsluiting te voorkomen. Bij een gewone smeltzekering (ook wel “stop” genoemd) brandt de smeltdraad door bij een te hoge hoeveelheid stroom. Daarna moet deze zekering vervangen worden door een nieuwe.
Als een van de zekeringen is geactiveerd, kunnen ze uit positie zijn en er anders uitzien dan de rest. Om een zekeringschakelaar te resetten, moet u het volgende doen: Zoek de zekeringschakelaar die in de middelste stand staat of een rode of oranje indicator heeft.Zet de schakelaar helemaal in de 'uit'-stand en vervolgens weer terug in de 'aan'-stand .
Bel geen 112. Want een stroomstoring is geen acute noodsituatie. Wel kun je bellen met het nationale storingsnummer: 0800-9009. Beperk verdere telefoontjes zoveel mogelijk, want die kunnen het netwerk overbelasten, waardoor noodoproepen niet meer doorkomen.
Schakel alle groepen achter de aardlekschakelaar uit en verwijder vervolgens de stekkers van alle elektrische apparaten die op deze groepen zijn aangesloten. Schakel de groepen en de aardlekschakelaar weer in en plug daarna alle stekkers één voor één weer in het stopcontact.
De doos heeft een metalen deur die geopend moet worden om de zekeringen bloot te leggen. Zekeringen liggen plat op het naar buiten gerichte oppervlak. Ze zijn rond en worden in een fitting in de doos geschroefd, net als een gloeilampfitting. De zekering kan worden losgeschroefd door hem tegen de klok in te draaien .
De eerste stap is om de stroom uit te schakelen door de hoofdschakelaar uit te zetten. Zoek vervolgens de doorgebrande zekering en verwijder deze uit het paneel. Controleer of de metalen draad in de zekering gebroken of losgekoppeld is. Als dat zo is, is het tijd om de doorgebrande zekering te vervangen door een nieuwe met dezelfde ampèrewaarde .
Draai de zekering voorzichtig los of verwijder deze volgens het ontwerp . Vermijd het gebruik van overmatige kracht, aangezien dit kwetsbare componenten zijn. Vervang de doorgebrande zekering door een zekering met exact dezelfde ampèrewaarde. Het gebruik van een hogere ampèrewaarde is een groot veiligheidsrisico, wat kan leiden tot overbelasting van het circuit en brandgevaar.
Zet alle aangesloten apparaten en installaties uit en trek de stekker van elk apparaat uit het stopcontact. Schakel de automaat weer aan of vervang de smeltzekering. Schakel aangesloten lichtkringen één voor één aan. Steek nu één voor één alle apparaten opnieuw in het stopcontact en schakel ze in.
Waarom valt een aardlekschakelaar uit? Een aardlekschakelaar valt uit om verschillende redenen. Dit kan variëren van een doorgeslagen stop, een algemene stroomstoring, tot specifieke problemen met de elektrische apparaten die op uw netwerk zijn aangesloten.