De eenvoudigste manier is de kraan naast de buitenmuur te zetten. Een kraan kan net als een telescoop worden uitgeschoven door onderaan steeds nieuwe torensecties te plaatsen. Om te voorkomen dat de kraan omvalt, wordt elke sectie vastgemaakt aan het gebouw.
Via een speciale lift word je omhoog gehesen naar de cabine. Eenmaal boven in de cabine neem je plaats op de bestuurdersstoel. Met knoppen, hendels en pedalen bedien je de kraan.
Veelal worden hiervoor staalkabels gebruikt om de hijshaak via hijsblokken met een lier omhoog en omlaag te verplaatsen. De kabels lopen veelal via een giek die kan zwenken en op- en aftoppen om de last horizontaal te verplaatsen.
De opbouw van de kraan gaat als volgt. Eerst zet een hulphijskraan de bovenwagen op het onderstel met vier brede poten, vervolgens wordt het eerste mastdeel op de juiste locatie geplaatst met er bovenop het kopstuk van de hoofdmast en de beweegbare kraanarm, de zogenoemde jib.
De kranen worden eerst gedemonteerd. Vervolgens kunnen de stukken bij echt hoge gebouwen met helicopters worden afgeoerd. Bij minder hoge gebouwen wordt een kraan op de grond gebruikt om de stukken weg tetransport halen.
Een hijskraan is een hijswerktuig dat zware lasten horizontaal en verticaal kan verplaatsen. Dit gebeurt door de hijshaak via hijsblokken met een lier omhoog en omlaag te verplaatsen.
Maar de grote vraag is natuurlijk hoe ze de gebouwen zo hoog krijgen. Een wolkenkrabber bestaat uit een stalen skelet. Staal is enorm sterk, maar ook licht van gewicht. Dit is uiteraard heel belangrijk, want te zware materialen kunnen de toren laten instorten.
Een bouwkraan moet, als ze niet gebruikt wordt, vrij meedraaien met de wind, als een soort van grote windhaan. Als ze dwars op de wind staat, kan ze immers omwaaien, in een storm bijvoorbeeld. Om dezelfde reden mag er niet met een kraan gewerkt worden bij een windsnelheid van 70kilometer per uur of meer.
Vervoeren van hijskranen kan op verschillende manieren. Denk hierbij aan, per vrachtwagen (dieplader), per schip, vliegtuig, helicopter, mobiele hijskranen.
Moderne kranen heb je in heel veel verschillende vormen, maar vanbinnen hebben ze allemaal dezelfde basisonderdelen. Het begint met een koperen tuit, die op een draaimechanisme wordt geplaatst. Een machine brengt een laagje zilversoldeermiddel aan op de binnenkant van de tuit. Er gaat een dop met schroefdraad op.
Voor het bedienen van hijskranen is een diploma en hijsbewijs wettelijk verplicht gesteld. Tevens geniet een medische keuring de voorkeur. Beveiligingen van hijskranen mogen nooit uitgeschakeld worden tijdens hijswerkzaamheden.
Wat kost het huren van een mobiele kraan? Mobiele kranen (telescoopkranen) kunnen op week, dag of uurtarief worden verhuurd. Hierbij geldt hoe krachtiger de kraan, hoe hoger het tarief. Voor kranen tussen 50 en 150 ton rekent men tussen de 80 tot 250 euro per dag.
De cilinder duwt een katrol omhoog waarover een ketting of kabel loopt die aan een vast punt is vastgemaakt. Hierdoor schuift het volgende deel met dubbele snelheid uit enzovoort.
De gemiddelde salarisindicatie voor een Kraanmachinist ligt tussen de €2100 en €2400 bruto per maand. Soms heeft een Kraanmachinist onregelmatige werktijden waarvoor hij een toeslag kan ontvangen. Andere arbeidsvoorwaarden zijn afhankelijk van de werkgever.
Hoe word je een Kraanmachinist? Een Kraanmachinist heeft een MBO opleiding gevolgd, bijvoorbeeld MBO Machinist mobiele kraan of MBO Machinist Autolaadkraan met hijsfunctie. Vaak is het hebben van een groot rijbewijs en een hijsbewijs een vereiste.
Torenkraan. De meest iconische in het verticaal transport: de torenkraan. Een elektrisch aangedreven machine die we voor lange duur terugvinden op de bouwplaats.
Mechanisme. Het eerste schroefdraad-kraanmechanisme werd in 1845 gepatenteerd en vervaardigd door de messinggieters Guest en Chrimes uit Rotherham.
Verticaal transport wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld kranen en liften. Kranen zijn o.m.: hoogwerkers, verreikers, mobiele torenkranen e.d. Liften zijn o.m.: alle "normale" liften in gebouwen, bouwliften e.d.
De kraan is zeker groot en krachtig genoeg om alle projecten mee uit te voeren, dus deze moet zichzelf in de tijd dan wel terugverdienen. De technisch directeur ziet wel iets in het idee en laat alvast de aankoper prijzen voor de aankoop van dergelijke kraan uitwerken. De gewenste kraan zal zo'n 300 000€ kosten.
De meest voorkomende prijsklasse voor een uittrekbare kraan is €150 tot €200 , terwijl een uittrekbare kraan doorgaans €100 tot €150 kost. De meest populaire kraan installaties kosten tussen de €50 en €100.
De door César Pelli ontworpen reuzen zijn 452 meter hoog, staan verankerd op een 120 meter diepe betonnen fundering en zijn voorzien van 74 liften.
De Zalmhaventoren is het hoogste gebouw van Nederland en de BeNeLux. Het gebouw telt 61 verdiepingen. Op de 203 meter hoge woontoren staat een 12 meter hoge mast, een architectonische afwerking, waardoor de totale hoogte 215 meter wordt.
Hoogbouw kan niet meer in Amsterdam. Vanwege nieuwe regels voor Schiphol mag in het vervolg veel minder hoog worden gebouwd in de stad dan tot nu toe. 'Lager bouwen betekent niet bouwen,' vreest de stad.
Om de juiste douche- of badkraan te kunnen kiezen, moet je de hartafstand (ook wel hart-op-hartafstand) meten. Je meet dan de afstand tussen het midden van de koudwateraansluiting en het midden van de warmwateraansluiting van je kraan. De meeste kranen hebben een hartafstand van 15 cm.