Dit cijfer geeft aan hoe vaak er kentekenplaten voor het voertuig zijn afgegeven. Op de eerste afgegeven kentekenplaat staat niets boven het liggende streepje. Vraagt u daarna een nieuwe kentekenplaat aan, bijvoorbeeld na verlies of diefstal, dan krijgt u een 1 op de kentekenplaat (duplicaatcode 1).
Antwoord van Jos
Wanneer uiteindelijk deze duplicaatcode 1 voor u de enige twijfel is, durf ik deze gerust weg te nemen. Vanaf 2008 wordt deze uitsluitend afgegegven wanneer de kentekenplaten zijn verdwenen. Dat kan dus na verlies of diefstal van de platen zijn.
Net als de cijfers en letters op de kentekenplaat moet ook de duplicaatcode goed leesbaar zijn. Het is niet toegestaan om de duplicaatcode weg te halen of onzichtbaar te maken door deze geel te lakken. Doet u dit wel dan loopt u het risico op een boete.
Sinds 1 februari 2003 is een duplicaatcode verplicht na vermissing of diefstal van één of beide kentekenplaten of (een deel van) het kentekenbewijs. De duplicaatcode is het cijfer dat doorgaans boven het eerste streepje op de kentekenplaat staat.
De koning krijgt een nummerplaat waarop het cijfer 1 staat.
normale of gepersonaliseerde nummerplaat: € 30. duplicaat: € 30. spoedlevering: € 110. transitnummerplaten: € 75.
Dit cijfer geeft aan hoe vaak er kentekenplaten voor het voertuig zijn afgegeven. Op de eerste afgegeven kentekenplaat staat niets boven het liggende streepje. Vraagt u daarna een nieuwe kentekenplaat aan, bijvoorbeeld na verlies of diefstal, dan krijgt u een 1 op de kentekenplaat (duplicaatcode 1).
Op sommige kentekenplaten zie je een klein cijfer extra staan, boven of onder een streep tussen de letters en cijfers. Dat is de duplicaatcode.
Om te voorkomen dat er twee auto's met precies dezelfde kentekenplaat rondrijden, komt er soms een extra cijfer, de duplicaatcode, op het kenteken te staan.
Betaal de nieuwe kentekenplaat in de winkel. De kosten zijn meestal rond de €35.
Op langwerpige kentekenplaten staan duplicaatcodes 1 t/m 9 boven het streepje en 10 t/m 19 eronder (waarbij 0 = 10; 1 = 11, enz.). Op vierkante kentekenplaten wordt duplicaat 1 t/m 9 aan de linkerzijde van de bovenste regel geperst en 10 t/m 19 aan de rechterzijde (waarbij 0 = 10; 1 = 11, enz.).
Een kentekenplaat moet altijd vernietigd worden. Dit kan door hem zelf door te knippen en vervolgens weg te gooien in de bak of zak voor plastic, metalen en drinkpakken (pmd). Je kunt een kentekenplaat ook inleveren bij de RDW.
De lamineercode is het unieke 10-cijferige nummer op een kentekenplaat. Voer in uw systeem altijd de lamineercodes van beide kentekenplaten in. Lamineercode niet goed te lezen? Vul dan op de plek van het niet leesbare cijfer een x in.
De duurste nummerplaat ter wereld, bestaande uit het cijfer '1', werd in 2008 verkocht aan Saeed Abdul Ghaffar Khouri uit Abu Dhabi voor 14 miljoen dollar, oftewel 13 miljoen euro. De op een na duurste kentekenplaat is die met de combinatie AA9. Die werd vorig jaar geveild voor 9,5 miljoen euro.
Benieuwd naar de toekomst van Nederlandse kentekens? In 2024 wordt de GBB-01-B serie geïntroduceerd, een verfrissende verandering na de X-609-RJ serie van 2023. Lees alles over de evolutie van Nederlandse kentekens sinds 1951 en ontdek waarom het eerste kenteken van de nieuwe serie mogelijk halverwege juni verschijnt.
Als je een kenteken met de letters DM tegenkomt heb je een auto van defensie gespot. DM staat namelijk voor Defensie Materieel. Deze kentekens worden sinds 2013 gebruikt. Daarvoor gebruikte defensie diverse andere combinaties, zoals KL (Koninklijke Landmacht) en KM (Koninklijke Marine).
Deel 1 bestaat uit 4 cijfers en ziet eruit als een soort kassabon. Die wordt afgedrukt bij het overschrijven of bij het kopen van een auto. Deel 2 bestaat uit een code van 5 cijfers en staat rechts naast 4 lege, voorgedrukte vakjes op de brief die je per post hebt gekregen.
De RDW heeft de nieuwe serie al klaar staan. Deze wordt geïntroduceerd na de letter Z van de huidige reeks. Nieuwe personenauto's krijgen in de toekomst kentekens met de combinatie XXX-99-X, dus 3 letters, 2 cijfers en op het eind een letter.
Nummerborden worden op volgorde van het alfabet uitgegeven, dus waarom is de beginletter dan geen A, B of desnoods een C? Daar zijn dus allemaal regels voor en die staan de website van de RDW. Die regels verklaren ook waarom het eerste kenteken pas met een G begint.
Luxe kentekenplaten zijn nummerborden waarbij de letters en cijfers met kunststof tekens op de kentekenplaten worden gelegd. Vandaar dat deze nummerplaten ook wel opgelegde platen worden genoemd. Deze methode zorgt voor een reliëf op de kentekenplaat, wat een luxe uitstraling met zich meebrengt.
Nu bent u vast benieuwd welke voertuigen zijn uitgerust met zwarte kentekens. Zwartkleurige kentekenplaten vallen onder de speciale kentekens: ze hebben een militaire achtergrond. Deze nummerborden worden gebruikt voor privévoertuigen van Nederlandse en Duitse militairen die werkzaam zijn onder BFG-NATO-verband.
De nummerplaten met cijfer 1 werden voor het eerst in november 2010 uitgereikt. Maar het einde van het alfabet komt in zicht. “We zitten aan 1-WPZ-xxx”, aldus de FOD Mobiliteit. De 17.576.000 mogelijke combinaties zijn bijna allemaal gebruikt in negen jaar tijd.
Van de nummerplaten die met het cijfer 1 beginnen, werden er in totaal zo'n 11 miljoen geperst sinds de Europese nummerplaat gelanceerd werd op 15 november 2010. De nummerplaten die met een 2 beginnen, zullen eind januari of begin februari in gebruik genomen worden, als de reeks die met een 1 begint, uitgeput is.
Kentekenplaten die xenofobe, racistische of beledigende combinaties bevatten, zijn verboden. De DIV beperkt ook het aantal gebruikte karakters bij 'bijzondere' kentekenplaten, zoals voor diplomaten (CD), taxi's (TX) of commerciële platen (Z en ZZ).