Je kan een kras niet verwijderen of wegpolieren. Indien we een kras zouden polieren op een autoruit zouden we de vorm en structuur van het glas veranderen waardoor je een misvormd beeld (optische vervorming) krijgt als je door de ruit kijkt. Bovendien wordt ook de sterkte van de ruit verminderd.
Maak het glas schoon met water en een doekje en laat het goed drogen. Neem vervolgens een (microvezel)doekje, maak nat met lauwwarm water en doe er een heel klein bolletje tandpasta op. Wrijf de tandpasta in draaiende bewegingen een seconde of 30 over de kras op het glas. Als het goed is de kras verdwenen.
Let op, je kunt hiervoor het beste witte tandpasta gebruiken, het liefst waar zuiveringszout in zit. Gebruik in ieder geval geen geltandpasta. Stap 4: Leg het doekje met de klodder tandpasta op de kras en wrijf 30 seconden lang met cirkelbewegingen over de plek. Stap 5: Bekijk het resultaat.
Heel simpel! Maak de kras nat met je vinger door middel van speeksel of water. Als de kras verdwijnt wanneer hij nat is dan kun je bijna altijd de kras volledig wegpoetsen met een polijstmiddel.
Autoruit polijsten doet u met glass polish en een polijstmachine. Door de voorruit te polijsten kunt u autoruit krassen verwijderen. Naast het krassen in de autoruit verwijderen, kunt u ook doffe aanslag, verwering en steenslag weg polijsten.
Om glas te polijsten heeft u glas polijstmiddel, een polijstschijf en roterende polijstmachine nodig. Glas polijsten doet u wanneer er krassen in het glas zitten en wanneer het glas dof of geel geworden is. Met de juiste producten kunt u zelf glas polijsten en het raam of ruit er weer als nieuw uit laten zien.
Een kras in de lak van een auto gaat niet weg als je die behandelt met tandpasta of WD40. Daarvoor waarschuwt Focwa. De brancheorganisatie Focwa reageert op het eerder deze week verschenen artikel 'Met deze huis- tuin- en keukenmiddeltjes verwijder je snel krassen in autolak' in het Algemeen Dagblad.
De beste methode om kleine krasjes uit de autolak te halen is tandpasta. Doe een beetje tandpasta op een doekje en wrijf licht over de kras. Poets het daarna uit en herhaal de methode. Let op, dit werkt alleen bij oppervlakkige krassen, niet als de kras door de lak is gegaan.
Reacties. In tandpasta zitten zachte korreltjes. Die korreltjes zijn hard genoeg om de tandplak van je gebit te verwijderen, maar niet hard genoeg om je glazuur te beschadigen. Wanneer je er metaal mee polijst, doe je dat niet met een tandenborstel met geringe druk, maar met een doekje en flinke druk.
Krassen kun je vaak een stuk minder zichtbaar maken, afhankelijk van hoe diep de kras is. Oppervlakkige krassen kun je het beste verwijderen met een scratch remover of licht polijstmiddel. Beide kun je kopen bij een automaterialen winkel. De kosten hiervoor liggen tussen de 5 en 10 euro.
Een scratchremover is een soort schuurmiddel en wordt gebruikt om je auto te polijsten. In de scratchremover zitten hele fijne korreltjes verwerkt die je lak heel licht afschuren. Dit middel heet dan wel 'krasverwijderaar', maar in feite haal je hiermee dus een heel dun laagje van je lak af.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
Klemmen en elektrische verbindingen kan je behandelen met WD-40 Specialist Snelwerkende Contactspray. De spray zorgt ervoor dat stof en vocht verwijderd wordt.
WD-40 is de merknaam van de wereldwijd bekende waterverdrijvende siliconenspray die in 1953 werd ontwikkeld door Norm Larsen, oprichter van de Rocket Chemical Company in San Diego, Californiƫ. Oorspronkelijk werd WD-40 gebruikt om roest tegen te gaan; later werd WD-40 voor vele andere toepassingen ingezet.
Blijft de kras zichtbaar? Dan heeft u te maken met een diepe kras, waarbij meerdere laklagen beschadigd zijn geraakt. Bij het herstellen van een diepe kras zal de schade opnieuw geschuurd en gespoten moeten worden. Dit kunt u het beste laten doen bij een schadehersteller.
Deze Valma Scratch Remover tube is speciaal ontwikkeld om de lichte krasjes rondom uw portiergrepen te verwijderen en kleur aan het lakwerk toe te voegen. Deze scratch remover maakt het beschadigd lakwerk schoon, herstelt het lakwerk en verwijdert de lichte krasjes en maskeert de diepere krassen.
Krassen in de autolak
Een kras kan ontstaan door een auto-ongeluk, een sleutelbos, opspattende steentjes of bijvoorbeeld een paaltje dat u over het hoofd ziet. Geen nood! Auto krassen verwijderen is gelukkig heel goed uit te voeren.
Gehard glas is veiligheidsglas. Door middel van een speciaal productieproces, van extreme verhitting en snelle afkoeling, is het glas extra hard gemaakt om snel breken te voorkomen. Als het toch breekt, zal het uiteenvallen in heel veel kleine stukjes, hierdoor kunnen er geen diepe wonden ontstaan.
Om een glazen fles of voorwerp voor een ander doeleinde te kunnen gebruiken zul je de scherpe en gekartelde randen glad moeten maken. Gelukkig kun je gewoon schuurpapier, elektrisch gereedschap en een schuurbit of zelfs siliciumcarbidepoeder gebruiken om ruwe glasranden gemakkelijk glad te maken.
Om de kras weg te schuren gebruiken we waterproof schuurpapier. Dit is schuurpapier met een fijne korrel, het schuurpapier of het oppervlak moet natgemaakt worden tijdens het schuren. Begin met een korrel 1000 en schuur de kras(sen) weg uit het plexiglas.