Je kunt dit doen door zelf te blazen (in dat geval moet je goed uitkijken dat je geen benzinedampen inademt), maar je kunt het ook doen met een luchtcompressor. Als de luchtdruk hoger wordt in de benzinetank wordt de benzine in de lange slang geduwd en zal het naar de jerrycan gaan stromen.
Niet alleen bij auto's wordt benzine gestolen. Dit kan ook bij bouwvoertuigen, scooters en boten voorkomen. Maar volgens Hoonhout wordt dat maar weinig gedaan. En als dat al wordt gedaan, is het bij boten vooral in de zomermaanden.
Als het buiten 30 graden of warmer is, zorgt dat voor een snelle opwarming van de brandstof van meer dan 20 graden. De benzine of diesel zet dan in je tank met ongeveer 2 procent uit, wat overeenkomt met 1 liter meer volume in een tank van 50 liter.
De sifon pomp bestaat uit een slang met een pompje in het midden. Door middel van zo'n overhevelingspomp kan je benzine heel gemakkelijk uit de tank zuigen. Naast dat het benzine overhevelen met een sifon pomp heel makkelijk is, loop je zo ook minder gezondheidsrisico's.
Een sifon pomp
Een handmatige sifon pomp is een lange slang met in het midden van de slang een pompje, waarmee je de benzine uit de tank pompt. Knijp een paar keer in het pompje om de benzine in beweging te krijgen. De benzine stroomt door het pompen uit de tank en naar de andere kant van de slang.
Wrijf wat koffiedik in de vlek.
Sommige mensen lukt het met koffiedik benzinegeur te verwijderen. Het enige dat je hoeft te doen is de vlek ermee inwrijven. Na een week of zo stofzuig je de koffiedik op en zou de stank moet zijn afgenomen.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden. Het laatste gevaar voor de houdbaarheid is condenswater in de tank doordat ethanol water aantrekt.
In de meeste versies kan met de hand middels een blaasbalg vloeistof in de hoogst gelegen container worden opgezogen. Zodra deze vloeistof op een lager niveau in de slang komt dan het niveau in de container, gaat het stromen. Het natuurkundige principe dat hierachter zit is de wet van de communicerende vaten.
Een sifon, ook wel waterslot genoemd, zorgt ervoor dat er geen vieze geuren uit de afvoer kunnen ontsnappen. Sifons zitten namelijk tussen het afvoergat van een wastafel, badkuip of douchebak en de riolering in. Doordat er wat water in blijft zitten, komen de luchtjes van het riool niet in je huis terecht.
Een hevel, of sifon, is een middel om een vloeistof uit een vat te verwijderen. Hiervoor wordt een slang of buis gebruikt waarvan de ingang ondergedompeld is in de te verwijderen vloeistof en de uitgang lager is gepositioneerd dan het vloeistofniveau in het vat.
Belangrijker: het ontluchtingssysteem van de brandstoftank kan beschadigd raken als de auto te ver wordt volgegooid. En dat zou een dure reparatie zijn. Overtollige brandstof die niet de tank bereikt, zou ook gewoon verdampen.
De melding: “minimale afname 5 liter” heeft te maken met het ijken van de pomp. Hoeveelheden van minder dan 5 liter zijn niet gegarandeerd geijkt. In de praktijk kun je ook met je scooter 1 of 2 liter benzine tanken. Je kunt dus zonder problemen de huurauto na gebruik weer aftanken.
Naast het verspillen van de brandstof is er een andere reden waarom je beter kunt stoppen met tanken na de klik. Het kan namelijk op de lange termijn ook zorgen voor schade aan je auto. De benzine kan terechtkomen op plekken waar het niet hoort, zoals bijvoorbeeld in het ontluchtingssysteem.
Het is aan te raden om een sifon jaarlijks te reinigen, maar in de praktijk gebeurd het vaak minder.
De sifon op de afvoer aansluiten
Schuif eerst de wartel over de afvoerbuis van 32 mm of 40 mm en vervolgens de knelring. Steek de buis zonder lijm in de uitgang van de sifon (minimaal 2 cm) en duw de wartel en de ring richting de sifon. Draai de wartel stevig aan. Hierdoor komt de afvoerbuis klem te zitten.
Op zich is dat mogelijk, maar het is dan niet uitgesloten dat u motormanagementstoringen krijgt omdat het motormanagement voortdurend inspuiting en ontsteking moet aanpassen en dat kan zien als een storing.
Als de jerrycan goed afgesloten is, goed in de auto is bevestigd en wat ruimte heeft (lucht) om te kunnen uitzetten in inkrimpen, dan is er geen direct risico. Maar helemaal risicoloos is het niet, bijvoorbeeld als de auto betrokken raakt bij een ongeval.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Algemeen beantwoorder. Als het gewone benzine is kunt u het laten verdampen en de tegels schoonmaken met multi-ontvetter uit de keuken en water, als het mengsmering is dan b.v. olieverwijderaar o.i.d. gebruiken.
Geen zorgen over maken. Is een veiligheidsprotocol. Auto's die tijdens het tanken in brand vliegen is door statische elektriciteit en niet door draaiende motor.
Is een volle tank beter? Hoewel het rijden met een bijna lege tank niet verstandig is, is altijd rondrijden met een volledig volle tank ook niet zo handig. U weet dan weliswaar zeker dat u niet strandt door gebrek aan brandstof, maar al die extra brandstofkilo's moet de auto wel meesjouwen. Dat werkt afremmend.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.