Omdat bedrijven vaak honderden sollicitaties krijgen, willen ze in één oogopslag zien wat jij in huis hebt. Jaaa, dan schrijf je een korte motivatiebrief van zo'n 300 woorden, ongeveer een half A4'tje! Het is eigenlijk sowieso handig om je motivatiebrief niet langer te maken dan één A4!
Een korte motivatiebrief: maximaal 300 woorden
Waar je met een 'gewone' sollicitatiebrief al gauw een A4'tje vol hebt geschreven, wil je het bij een korte motivatiebrief juist echt beknopt houden. Laten we zeggen: tussen de 150 en 300 woorden.
In een korte motivatiebrief vertel je kort en krachtig waarom jij de beste kandidaat bent. Tips voor een korte motivatiebrief en voorbeelden ter inspiratie. Een goede korte motivatiebrief schrijven, is uitdagender dan een lange brief opstellen. Het dwingt je namelijk om keuzes te maken.
Over het algemeen moet je brief niet korter zijn dan een halve pagina en niet langer dan 1 A4tje. Onderzoek laat zien dat 70% van de recruiters een brief van minder dan 1 A4 prefereren en 25% zegt zelfs: hoe korter hoe beter.
Maak duidelijk waarom je juist deze werkgever hebt gekozen. Vertel waarom deze vacature bij jou past. Geef in je eigen motivatiebrief concrete en persoonlijke voorbeelden. Verwijs naar je cv voor je opleiding en uitgebreide werkervaring.
Redenen waarom je interesse hebt, inclusief een onderbouwing. Bewijs waarom je geschikt bent voor deze baan. Laat eens een voorbeeld zien van je huidige (vrijwilligers) werk. Ook een diploma van een cursus die je gevolgd hebt of bijvoorbeeld een citaat van een cliënt zijn goede manieren om te laten zien wat je kunt.
Hoeveel alinea's heeft een sollicitatiebrief? Een goede sollicitatiebrief bestaat uit 3 tot 5 alinea's, waarbij 2 alinea's min of meer standaard zijn (de opening en afsluiting). Meer dan 5 alinea's heb je niet nodig om de lezer te overtuigen dat jij een goede kandidaat bent.
In je motivatiebrief beschrijf je onder andere waarom de werkgever jou moet kiezen en waarom jij voor het bedrijf kiest. Wanneer je in deze context uitweidt over een aantal kenmerken van de functie of het bedrijf, is het aan te raden om de kenmerken te kiezen waar je (het meest) gepassioneerd over bent.
Je motivatie hoeft ook niet heel groots te zijn. Als jij aan het einde van een werkdag met een blij gevoel naar huis gaat, als je je klanten naar tevredenheid hebt geholpen, dan is dat een prima motivatie. Vertel in ieder geval met enthousiasme wat je leuk vindt om te doen en welke resultaten je een goed gevoel geven.
Leg uit waarom je juist deze job wilt. Als je spontaan solliciteert, vertel dan waarom je precies dit bedrijf gekozen hebt. Midden: beschrijf je ervaring en je persoonlijkheidskenmerken die relevant zijn voor de functie. Gebruik een zakelijke toon en laat de feiten voor zich spreken.
Maar je mag als uitgangspunt nemen dat een cv voldoet met een lengte van twee kantjes, dus twee velletjes A4 is de ideale lengte van je cv. De lengte van je cv hangt verder af van de branche waarin je werkt en van de hoeveelheid werkervaring die je hebt. Als je weinig werkervaring hebt, mag je cv korter zijn.
Voorbeeld: Ik wil mezelf continue blijven verbeteren in het sales proces, zodat wij als bedrijf kunnen blijven groeien. Elke keer als ik iets verkoop geeft mij dit een boost om door te gaan. HR managers stellen de vraag om erachter te komen hoe jij het bedrijf beter kan maken door deel uit te maken van het team.
Je merkt al dat een motivatiebrief niet altijd nodig is, maar in sommige gevallen kan ze net wél nuttig zijn: Wanneer je een carrièreswitch maakt: Als je solliciteert in een sector of rol waar je nog geen ervaring in hebt, dan kan je in een brief wel uitleggen waarom je precies in die sector of rol wil werken.
Motivatieveld. Het komt vaak voor dat er in een sollicitatieformulier een tekstveld voorzien is voor je motivatie. In dit geval is het verstandig een volledige motivatiebrief te schrijven en deze in het veld te plaatsen.
Zeg bijvoorbeeld: “Uw vraag “Waarom wil je hier werken?”; daar wil ik graag een en ander over zeggen. Graag noem ik u een aantal factoren (of redenen) die de functie en uw organisatie interessant maken voor mij. En wat mij drijft om mij voor de functie en uw organisatie in te zetten”.