Waarom verliezen sommige banden sneller lucht dan andere banden? Daar zijn verschillende redenen voor: Als het ventiel van de band enigszins poreus is, verliest de band sneller lucht dan normaal. Wanneer de velg oud en verroest is, kan dit ook schade toebrengen aan de band en leiden tot spanningsverlies.
Eén van deze wetten houdt in dat gas samentrekt wanneer de temperatuur afneemt, wat zorgt voor een verlaging van de druk. Zodra de omgevingstemperatuur vermindert, heeft dit invloed op de temperatuur van de lucht in de band. De spanning van de band neemt af.
Veelvoorkomende oorzaken van een daling van de bandenspanning zijn: Temperatuurveranderingen (meestal in de winter)Kleine gaatjes of sneden in de autobandBeschadigde velg (scheuren, krassen, krommingen, roest etc.)
U heeft een stuk gereden met te lage bandenspanning. Daar bent u op tijd achter gekomen, de kans op schade aan de band door rijden met 1,5 bar bij 2,3 geadviseerd is vrijwel uitgesloten. Het verschil is te klein om direct schade te veroorzaken.
Per maand verliest elke band ongeveer 0,1-0,2 bar aan lucht, wat volkomen normaal is.
Oorzaken van spanningsverlies
Als het ventiel van de band enigszins poreus is, verliest de band sneller lucht dan normaal. Wanneer de velg oud en verroest is, kan dit ook schade toebrengen aan de band en leiden tot spanningsverlies.
Controleer regelmatig de bandenspanning: het controleren van de spanning van je autobanden is een belangrijk onderdeel van het onderhoud van uw banden. Een band met een te lage spanning kan leiden tot overmatige druk op bepaalde delen van de band, wat kan leiden tot beschadiging en lekkage.
U hoeft niet meteen te stoppen als u het ziet oplichten, maar u moet wel zo snel mogelijk actie ondernemen. Als u op de snelweg of in druk verkeer rijdt, is het over het algemeen veilig om een korte afstand te rijden (maximaal een paar mijl ) om een veilige plek te vinden om te stoppen en uw banden te controleren.
Zet je auto dan meteen aan de kant. Moderne auto's hebben een sensor die continu de luchtdruk in de band meet. Ver voordat je band helemaal plat is, weet je dus al dat er een gat in zit. Je krijgt in zo'n geval een melding of een brandend lampje op je dashboard.
Kleine deeltjes zuurstof ontsnappen op natuurlijke wijze uit de band en veroorzaken spanningsverlies van 0,1 bar per maand. Daarom dient u de spanning van uw banden regematig te controleren. Indien uw band meer dan 0.1 bar spanning per maand verliest, heeft u te maken met abnormaal spanningsverlies.
Permeatie
Bandenrubber is niet geheel ondoordringbaar, wat betekent dat luchtmoleculen na verloop van tijd door de zijwanden van de band kunnen ontsnappen. Dit geleidelijke luchtverlies, bekend als permeatie, is een natuurlijk verschijnsel en kan leiden tot een langzame daling van de bandenspanning, zelfs zonder zichtbare schade of lekke banden.
Voor elke 10 graden temperatuurdaling verliest uw band 1 PSI. Als de temperatuurdaling aanzienlijk is, kan de luchtdruk dalen, wat resulteert in te zacht opgepompte banden in de ochtend . Deze situatie doet zich meestal voor wanneer de temperatuur overdag tussen de 70 en 80 graden is en de nachttemperatuur daalt tot 30 of 40 graden.
Rijden met te zacht opgepompte banden kan het risico op een klapband vergroten. Te zacht opgepompte banden zijn ook gevoeliger voor lekke banden, wat ertoe kan leiden dat u een bandenreparatie of zelfs een nieuwe band nodig hebt. Het is belangrijk dat u uw bandenspanning regelmatig controleert, vooral voor een lange rit.
In veel gebieden kan het herfstweer een grote temperatuurschommeling tussen dag en nacht met zich meebrengen. Deze temperatuurveranderingen kunnen ervoor zorgen dat uw banden druk verliezen, omdat de lucht erin uitzet en krimpt. Hierdoor wordt het lampje 'Controleer bandenspanning' op uw dashboard geactiveerd.
Vastgelopen puin
Als er vuil in uw loopvlak zit, kan dit uiteindelijk leiden tot een lagere bandenspanning, omdat het voorwerp door het rubber heen kan slijten en een langzaam lek kan veroorzaken, of in sommige gevallen zelfs tot een directe lekke band. Controleer uw banden regelmatig op vuil en maak ze schoon voordat ze een probleem worden.
Bij inspectie ontdek je dat de band langzaam leegloopt. Dit probleem kan geleidelijk ontstaan en zorgt er vaak voor dat je het niet meteen opmerkt. Een langzaam leeglopende autoband kan echter gevaarlijke situaties opleveren. Daarom is het belangrijk om snel te handelen.
Voel of er drukverlies is
Als u een significant verschil in druk opmerkt, kan dit een teken zijn van een lekke band. Als u tijdens het rijden een merkbare verandering in de besturing of stabiliteit van uw voertuig voelt, kan dit duiden op een lekke band.
Rijd niet te lang door als je auto een lekke band heeft.De kans op reparatie wordt dan steeds kleiner. Een nieuwe band kost veel geld, dus een reparatie is voordeliger.
Een te lage bandenspanning kan leiden tot verschillende problemen, zoals:Verminderde grip op de weg, wat kan resulteren in een langere remweg en verminderde controle over het voertuig. Onregelmatige slijtage van de banden, waardoor ze sneller versleten raken en je eerder nieuwe banden moet aanschaffen.
Banden spanning in banden loopt in ca. 2 weken terug van 2.5 bar naar 1.0 bar.
Rijd niet meer dan 50 mijl (80 km) en blijf op droge, verharde wegen. Blijf onder de maximumsnelheid en rijd niet sneller dan 50 mph (80 km/u) op snelwegen. Ga naar een tankstation om uw banden op te pompen met een luchtpomp of koop een draagbare bandenpomp voor noodgevallen. Laat een monteur beschadigde banden zo snel mogelijk repareren of vervangen.
Sommigen kiezen er bijvoorbeeld voor om een van de sensoren te verwijderen of om geen vervangende sensor te kopen als deze beschadigd raakt. Het moet echter worden opgemerkt dat deze opties het TPMS niet uitschakelen. Sterker nog, als u deze dingen doet , blijft het waarschuwingslampje branden .
Verschillende dingen kunnen ervoor zorgen dat een band lek raakt, zoals een lekke band, een beschadigde ventielsteel of een probleem met de zijwand of hiel van de band . Een leeggelopen band heeft een deel of alle luchtdruk verloren, maar kan nog steeds enige vorm en structuur lijken te hebben, vooral als het lek langzaam is.
Een band professioneel laten repareren kost tussen de 35 en pakweg 60 euro, afhankelijk van de werkzaamheden. Dat is dan meestal inclusief (de)montage en balanceren. Je kan er voor naar de plaatselijke garage of de bandenspecialist. Het kan ook een goed moment zijn om de band te vervangen.
De Wegenwacht kunt u inschakelen bij een lekke band. Hij of zij zal de situatie beoordelen en een passende oplossing vinden. Dat kunnen er verschillende zijn, zoals het monteren van het reservewiel indien aanwezig of montage van ons universele reservewiel.