En transparant maken voor diegenen die op de lijst komen of staan. Dit kunt u doen in uw protocol. U moet een vergunning aanvragen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Zonder vergunning mag de organisatie de zwarte lijst niet delen.
Het enige wat je kan doen om van de zwarte lijst geschrapt te worden, is jouw schulden aflossen. Zodra die vereffening is gebeurd, hoort jouw schuldeiser dat binnen de 8 werkdagen te melden aan de Centrale voor Kredieten aan Particulieren. Helaas word je dan nog niet onmiddellijk van de zwarte lijst geschrapt.
Als je op de zwarte lijst staat, is het onmogelijk om een nieuw krediet aan te vragen. De kredietgever moet immers de zwarte lijst consulteren en mag je geen nieuwe kredietovereenkomst toekennen als je erop staat. De openstaande schulden bij de kredietgever bij wie je schulden hebt, moet je uiteraard nog wel betalen.
Vraag inzage in de zwarte lijst van de Belastingdienst
Als u problemen heeft gehad met de Belastingdienst en / of gewoon wilt weten of u op de lijst staat, kunnen wij voor u een brief sturen naar de Belastingdienst. Via een dergelijke brief kunt u afdwingen dat u inzage krijgt in uw "dossier" bij de Belastingdienst.
Hoelang blijft u op de lijst? U blijft maximaal 10 jaar geregis-treerd, vanaf de datum waarop de kredietinstelling de NBB verwittigd heeft van de wanbetaling. Wanneer u de wanbetaling aanzuivert, wordt deze termijn teruggebracht tot 1 jaar vanaf de regularisatie.
Sta je eenmaal op de zwarte lijst, dan blijven je gegevens meestal vijf jaar staan. Na deze vijf jaar wordt je registratie automatisch verwijderd. Als je op de zwarte lijst staat in verband met een negatief aantal schade vrije jaren, dan kunnen je gegevens na 15 maanden al van de zwarte lijst worden verwijderd.
Weet u niet meer precies waar u schulden heeft? Bij het Bureau Krediet Registratie kunt u gratis een overzicht inzien met welke schulden er op uw naam staan. Daarnaast geeft de website schuldenwijzer.nl een overzicht van welke deurwaarders een vordering op u hebben.
Wij verstrekken geen lening in de volgende gevallen/situaties: Je hebt een negatieve BKR registratie. Je hebt één of meerdere schulden in de vorm van een betalingsachterstand bij instanties. Je woonsituatie is inwonend (bij ouders, familie of vrienden of je woont op kamers) en je hebt een tijdelijk dienstverband.
Voor de overeenkomsten met een normaal verloop worden de geregistreerde gegevens drie maanden en acht dagen na het einde van uw overeenkomst automatisch verwijderd. Voor wanbetalingen bedraagt de registratietermijn maximaal tien jaar.
Geld lenen met een negatieve BKR registratie is niet mogelijk. In elk geval niet bij een bank of kredietverstrekker. Een negatieve BKR registratie betekent namelijk dat je een betalingsachterstand hebt (gehad).
Beschikt u en/of uw onderneming over een EVR-registratie, dan kunt u echter geen 'normale' bankrekening openen. In die gevallen is er de Basisbankrekening, die u bij ING, ABN, Rabobank, Volksbank en Triodos Bank aan kunt vragen.
De overheid heeft enkele jaren terug de Centrale voor Kredieten aan Particulieren opgericht. Op deze manier kan iedere consument te weten komen welke kredieten of leningen hij allemaal nog heeft lopen. Ook iedere kredietgever kan en moet dit register raadplegen bij een aanvraag voor een woonkrediet of lening.
Hoeveel leningen mag je hebben volgens de 1/3 regel
Deze regel stelt dat je maximaal 1/3 van je netto inkomen aan leningen mag besteden. Ben je samenwonend of gehuwd dan mag je beide netto-inkomens natuurlijk bij elkaar optellen en daar 1/3 van nemen.
De gemeente helpt mensen met schulden niet alleen met financiële problemen. Ook helpt zij bij problemen die daarmee te maken hebben. Bijvoorbeeld problemen om werk te vinden of problemen binnen het gezin. Gemeenten besteden de hulp aan mensen met schulden soms uit, bijvoorbeeld aan een kredietbank of stadsbank.
Atlantis Financiers werkt met een kredietverzekeraar, hierdoor kunnen zij eveneens scherpere rentes en looptijden aanbieden dan de reguliere geldverstrekker. Ondanks dat er geen BKR toetsing plaatsvindt, werken zij met andere 'tools' om uw financiële positie te bekijken.
In Nederland kunnen mensen met financiële moeilijkheden terecht bij een kredietbank. Kredietbanken worden ook wel 'sociale banken' genoemd. Zij lenen geld aan mensen die het financieel moeilijk hebben en niet terecht kunnen bij een commerciële bank voor een lening.
Toch worden een aantal schulden uitgesloten van de kwijtschelding. Het gaat hierbij om onderhoudsgelden, schulden die een schadevergoeding inhouden ten gevolge van door een misdrijf veroorzaakte lichamelijke schade en de schulden van een gefailleerde die overblijven na het sluiten van het faillissement.
Dit bedrag wordt ingehouden door je bewindvoerder. Bij de hoogte moet je denken aan een bedrag tussen € 1.207,- en € 3.208,- (in 2022), afhankelijk om hoeveel personen het gaat, of je ondernemer bent of persoonlijk in de schuldsanering zit.
Je kunt een hypotheek afsluiten als je (BKR-geregistreerde) schulden hebt. Maar schulden en andere financiële verplichtingen hebben invloed op je hypotheek. Een hypotheekverstrekker houdt rekening met deze kosten, zodat je een hypotheek krijgt die bij je financiële situatie past.
Over het algemeen zijn de grotere verzekeraars minder streng in hun acceptatiebeleid: Ohra, Univé, Centraal Beheer Achmea en Nationale Nederlanden. Bij deze verzekeraars is de kans op het acceptatie het grootst.
Onterechte CIS-registratie aanvechten
Op de website van Stichting CIS kunt u een formulier downloaden waarop u aangeeft waarom de registratie volgens u gecorrigeerd moet worden. Stichting CIS speelt het verzoek volgens door naar uw verzekeraar. De verzekeraar beslist vervolgens of ze het verzoek accepteren of weigeren.
Hoelang worden registraties in de CIS databank bewaard? Dat is afhankelijk van het type registratie: Een Claimmelding blijft vijf jaar vanaf de referentiedatum staan. Een Waarborgfondsmelding wordt na vijf jaar vanaf de referentiedatum verwijderd.