Bij de meeste kranten staan de eigen journalisten met naam en e-mail op de website van de krant. Vaak onder het kopje 'redactie'. Is er alleen een redactiemailbox, dan kunt u het beste een mailtje sturen met de vraag of u het e-mailadres kunt krijgen van de betreffende journalist voor het sturen van informatie.
Heb je nieuws voor een journalist? Breng het dan onder zijn of haar aandacht via e-mailalert of persbericht. Sociale media hiervoor gaan gebruiken is geen zo'n goed idee, zo blijkt uit een onderzoek van Business Wire.
Je kunt redacties opbellen of ze een persbericht sturen. Dat laatste is het meest gebruikelijk. Het mailadres en telefoonnummer vind je in het colofon van een publicatie. Dat is een kolom in de krant of in het tijdschrift waarin de namen van de redacties en de adresgegevens staan.
Je kunt het bericht naar de lokale dagbladen sturen. Ook is het de moeite waard om het lokale gratis weekblad in overweging te nemen. Deze goed gelezen kranten worden huis-aan-huis bezorgd en hebben daarmee een groot bereik binnen de regio. De kranten hebben vaak een kleine redactie met een beperkt budget.
Een persbericht schrijven kan effectief zijn. Je brengt journalisten of redacties op de hoogte van jouw nieuws. ... Wij geven als tip om in ieder geval de 5 W's erin te verwerken:
De kosten van SmartPR beginnen bij 2.500 euro per jaar voor het complete pakket van database, verzendtool en dashboard waarin je jouw pr-effort kunt meten. Daarvoor kun je met één account aan de slag en 24 campagnes (persberichten) uitsturen.
Wat voor het begin van de week geldt, geldt ook voor het begin van de dag. Vroeg op de dag is over het algemeen een beter moment om een persbericht te versturen dan later op de dag. Dit gaat niet altijd op. Bedenk goed welke media je hoopt te bereiken.
Daarnaast is het doel van je persbericht natuurlijk dat de media iets met jouw nieuws doen, en dan het liefst op het positieve manier. Als je enig succes hebt met het verspreiden van je nieuws dan is het handig om dat succes goed in kaart te brengen. Deze kennis en relaties kun je goed gebruiken in volgende campagnes.
Hoe lang mag een persbericht zijn? Je dient een persbericht zo kort en bondig mogelijk te houden. Maak het in ieder geval niet langer dan 1 a4tje. Zorg voor een aansprekende en duidelijke kop en maak meteen aan het begin duidelijk waar het over gaat.
Je persbericht zal alleen worden overgenomen door de pers als het daadwerkelijk nieuwswaarde heeft. Dit houdt in dat wat je te vertellen hebt actueel is en interessant voor het merendeel van de lezers. Een persbericht schrijft je in principe voor de journalist en niet voor de lezer.
Wanneer zich opmerkelijke gebeurtenissen voordoen, is de reflexmatige reactie voor veel organisaties om snel een persbericht te schrijven en te verspreiden. ...
Kies de juiste nieuwsrichting. ...
Kies de juiste persoon. ...
Wees op tijd. ...
Richt je tot zowel de verslaggever als de redacteur.
Wanneer je in de media wilt komen met nieuws, krijg je te maken met journalisten. Zij werken iedere dag aan verhalen en zijn selectief met hun tijd. Dagelijks krijgen ze tientallen berichten in hun redactie-inbox. De journalist scant het liefst zo snel mogelijk alle berichten.
Een persbericht moet nieuwswaarde hebben. Dat betekent: het bericht bevat nieuws dat interessant is voor veel mensen. Dat is de belangrijkste eis aan een goed persbericht.
De kosten van een bushokje reclame hangen af van diverse factoren maar ga uit van +/- 75 per week per bushokje. In bepaalde seizoenen zal de prijs iets hoger liggen, op andere momenten juist iets lager.