De kans is groot dat je e-mailadres terecht is gekomen op een lijst met e-mailadressen die door verschillende spammers wordt gebruikt. Dat verklaart waarom je er steeds meer krijgt. Ze gebruiken allemaal dezelfde lijsten. Net daarom blijf je deze berichten krijgen, ook al heb je een aantal afzenders geblokkeerd.
Wanneer u berichten van een bepaald persoon niet langer wilt zien, kunt u de afzender blokkeren. Klik met de rechtermuisknop op een bericht van de afzender die u wilt blokkeren, en klik vervolgens op Ongewenste e-mail > Afzender blokkeren.
Ongewenste reclame blokkeren met een Adblocker
Om de vervelende reclame op het internet te kunnen verwijderen kan er gebruik gemaakt worden van een extensie. Een extensie is een programma dat binnen de browser wordt geïnstalleerd. Door de extra functionaliteit kun je dan de reclame blokkeren.
Bovendien kunt u alleen een antwoord versturen als u het spambericht opent. Dan kunt u per ongeluk een link in het spam-bericht aanklikken. Dit betekent dat u ongevraagd wordt doorverbonden naar een andere website. Met bijvoorbeeld nog veel meer reclame.
Spam is veelal ongevaarlijk. Je kunt het 't beste zien als ongevraagde (maar vrijwel onschuldige) reclame. Phishing is ook ongevraagd, maar heeft ronduit een slecht doel. Criminelen zijn uit op jouw (bank)gegevens, je wachtwoorden of willen een virus of malware installeren op je computer.
Een onbetrouwbare mail is niet gevaarlijk als u geen bijlagen opent of op linkjes klinkt. Een verkeerde bijlage kan een virus bevatten en achter een link kan een phishingpagina schuilgaan. Daarin schuilt het gevaar. Dus lees een mail rustig door om hem te beoordelen.
Overzicht van phishing mails die in omloop zijn
Gelukkig kun je op de website van de fraudehelpdesk een duidelijk overzicht bekijken van phishing mails die in omloop zijn. Dit zijn e-mails die in Nederland worden verstuurd naar verschillende en zijn gemeld door gebruikers of instanties.
Criminelen zijn goed op de hoogte van die klikdrang, bleek vorige maand. Een virus ('Flubot') op telefoons met het Android-besturingssysteem stuurt sms'jes naar nummers in de contactenlijst met een link naar waar een pakket zogenaamd kan zijn.
U kunt de spamfilters van Gmail niet uitzetten, maar u kunt wel filters maken om het volgende te doen: De spamclassificatie overslaan voor berichten die zijn ontvangen van gebruikers op een lijst met goedgekeurde afzenders die u maakt.
Hoe hoger het beschermingsniveau, des te meer kans dat gewenste berichten worden aangemerkt als ongewenst en terechtkomen in de map Ongewenste e-mail. Klik op >Groep verwijderen > opties >Ongewenste e-mail verwijderen. Kies het gewenste beschermingsniveau.
Stuur een (vermoedelijk) vals bericht via e-mail door naar verdacht@safeonweb.be (opent in uw e-mail applicatie). U loopt geen gevaar als u een verdacht bericht doorstuurt. Safeonweb.be scant het bericht automatisch op kwaadaardige inhoud (bv.
Spam of reclame melden
Houd in de lijst met berichten je vinger op het spam- of reclamebericht en tik op 'Meld reclame'. Als je het bericht hebt geopend en de afzender staat niet in je contacten, scrol je naar het eind van het bericht, tik je op 'Meld reclame' en tik je vervolgens op 'Verwijder en meld reclame'.
Voor dit soort post kun je je gratis afmelden. Daarvoor kun je terecht bij Postfilter. Als je prijs stelt op reclames van bepaalde bedrijven, dan kun je aangeven dat je die nog wel wil ontvangen. Helemaal of deels afmelden voor geadresseerde reclamepost kan via deze pagina van Postfilter.
De naam van de afzender mag dan precies hetzelfde zijn als die van je bank of webwinkel, maar vaak is het gebruikte e-mailadres vaag of een afgeleide versie van een echte bedrijfsnaam of de naam van een instantie. Kijk goed naar de domeinnaam waarvan je de e-mail hebt ontvangen.
Met een gehackt e-mailaccount kunnen criminelen op het internet je identiteit aannemen. In dit geval spreekt men van identiteitsdiefstal. Hiermee hebben hackers toegang tot je contacten, kunnen ze op jouw naam online aankopen doen of je account gebruiken om spam of trojans te versturen.
We spreken van spoofing als er een trucje gebruikt wordt om een andere identiteit aan te nemen. Een bekend voorbeeld van spoofing is bijvoorbeeld het krijgen van een (phishing)mail van jouw eigen e-mailadres of zogenaamd namens een bestaand e-mailadres van een bank. Er bestaan meerdere varianten van spoofing.