Een e-ticket moet gescand worden door een scanner. Soms is dit een vaste scanner zoals bij een NS-toegangspoortje of een mobiele scanner zoals bij een voetbalwedstrijd of concert. De scanners hebben hiervoor wel genoeg licht nodig. Zet daarom de helderheid van de smartphone hoger, zodat het ticket goed leesbaar is.
Het gekochte e-ticket is je vervoersbewijs, waarmee je direct kunt reizen. Met jouw 9292 e-ticket op je telefoon open je eventuele poortjes die je onderweg tegenkomt. Via de app heb je het e-ticket snel bij de hand tijdens een controle door een conducteur of bij het instappen bij de chauffeur.
Houd je chipkaart tegen de kaartlezer van het poortje aan je rechterkant. Zo check je in en open je het poortje. Je hoort 1 piepje. Aan het eind van de reis check je op dezelfde manier weer uit.
Heb je geen OV-chipkaart of vind je het handig dat het kaartje voor je hele reis in één app zit? Koop dan je treinkaartje via de 9292 app en betaal met iDEAL of creditcard (Visa, Mastercard of American Express). De prijs van deze e-tickets kan afwijken met de prijs wanneer je reist met een OV-chipkaart.
De organisatie achter de ov-chipkaart heeft in de voorbije maanden al verschillende tests uitgevoerd en rolt de technologie nu uit naar iedereen. Iedereen met een nfc-simkaart van KPN of Vodafone en een smartphone met Android 4.4 (KitKat) of nieuwer kan direct aan de slag.
Hoe lang is mijn e-ticket geldig in de app? Een treinticket kan gedurende de gehele dag gebruikt worden voor één rit op de dag waarvoor je ze gekocht hebt. Na aankoop verschijnt je ticket met barcode in je app, waarmee je vanaf dat moment kan reizen.
OV-chipkaart en poortjes
Of je nu reist met bus, tram, metro of trein: overal check je in met dezelfde kaart. Waar je in de bus je pasje gewoon voor een apparaat houdt en daarna door kunt lopen, werken veel treinstations met toegangspoortjes. Je hebt je OV-chipkaart nodig om het poortje te openen.
Het gekochte e-ticket is je vervoersbewijs, waarmee je direct kunt reizen. Met jouw 9292 e-ticket op je telefoon open je eventuele poortjes die je onderweg tegenkomt. Via de app heb je het e-ticket snel bij de hand tijdens een controle door een conducteur of bij het instappen bij de chauffeur.
Instappen en inchecken doe je altijd vóór in de bus, bij de chauffeur. Als je de bus verlaat, hou je weer je OV-chipkaart voor de kaartlezer. Daarmee check je uit. Uitstappen en uitchecken doe je altijd achter in de bus.
Reizen met de bus kan ook zonder OV-chipkaart. Losse kaartjes zijn er in verschillende vormen: een papieren kaartje, een e-ticket en een m-ticket. Een aantal kaartjes hieronder kun je direct als e-ticket bestellen, andere kaartjes zijn alleen te koop bij verkooppunten of bij de buschauffeur.
Af en toe met de bus, tram of metro? Het is mogelijk om een los kaartje te kopen voor het openbaar vervoer. Dit kan van te voren in de 9292 app, bij een automaat of bij de chauffeur. Met de OV-chipkaart reis je op saldo of met een speciaal product in het stads- en streekvervoer in heel Nederland.
Op het e-ticket/(vlieg)ticket staan alle gegevens die je nodig hebt om (online) in te checken voor jouw reis. Het is niet nodig om je ticket uit te printen, maar zorg dat je je ticket goed bewaart in je bestanden, zodat je er altijd bij kunt. Je gebruikt je e-ticket om online in te checken of op de luchthaven.
Lukt het niet om je reisbescheiden te downloaden of te openen? Controleer dan eerst of de betaling volledig is voldaan en de vertrekdatum binnen 21 dagen voor vertrek is. Is beide het geval, neem dan contact op met ons Customer Services Center of het boekingskantoor waar de boeking is gemaakt.
Dat doe je met de QR-code (die vierkante barcode op je ticket) en bij het poortje waar op de glazen deur een sticker zit van iemand die een kaartje met QR-code vasthoudt. Je scant je ticket door de QR-code op het verlichte vlak van de scanner te houden.
Het e-ticket is persoonsgebonden en alleen geldig in combinatie met een geldig identificatiebewijs; Je hebt bij het gebruik van e-tickets gewoon recht op Geld terug bij vertraging; Voor het reizen met een e-ticket gelden de Voorwaarden reizen met een e-ticket.
Een e-ticket is een euro goedkoper dan een wegwerpkaartje op het station. Ook nu de ov-chipkaart poortjes gesloten zijn op diverse stations kun je nog steeds met een e-ticket of wegwerp kaartje reizen. Op het e-ticket zit een barcode. Daarmee kun je de brede poortjes openen.
Het Ritkaartje is 4,59 euro en geldig voor een enkele rit zonder overstap.
De vraag van TS is, hoe lang men "volgens de regels" op het station mag verblijven, bijvoorbeeld tussen een overstap. Volgens de regels van NS mag dat maximaal 35 minuten zijn.
Als u uw kaart bij een kaartautomaat voor de lezer houdt, staat er "U bent ingecheckt bij NS" als u bent ingecheckt. U kunt na het uitchecken pas na 100 seconden weer inchecken bij hetzelfde paaltje, maar bij een ander paaltje kan het wel direct.
Als u binnen 60 minuten na inchecken weer uitcheckt op hetzelfde station, dan krijgt u dat hele instaptarief terug en kost het uitzwaaien u dus niets. Merk op dat er dus voldoende saldo op de kaart moet staan om te kunnen inchecken.
Om met de trein te kunnen reizen heb je een vervoerbewijs nodig. Dit kan een los kaartje zijn, reizen op saldo via een OV-chipkaart of met een abonnement van NS Flex.
Behalve een extra print kunt u ook de QR code op uw telefoon scannen en uw medereiziger eerst door het poortje laten gaan. Vervolgens als het poortje weer sluit (of bij een ander poortje) nogmaal de QR code scannen en dan zelf door het poortje gaan.
Sinds 24 juni 2018 is het in de bussen van Arriva in heel Nederland niet meer mogelijk om met contant geld een kaartje te kopen. Dit kan nog wel met PIN, contactloos of met creditcard. Daarnaast kun je online een e-ticket kopen in onze webshop.