Nadat u een douaneaangifte heeft gedaan, krijgt u van hen een uniek nummer (bijv.Movement Reference Number (MRN)) voor de ingediende zending terug. Dit documentnummer van de Douane heeft u nodig om via Portbase de douanedocumenten voor te melden bij de terminal.
Het MRN nummer is een douaneregistratienummer en maakt het voor de Douane mogelijk om een zending te identificeren en te verwerken in de douanesystemen. Het is de belangrijkste referentie voor douaneaangiften en de belangrijkste link met je goederen.
Door de aangever moet aan de aangifte een uniek LRN (Local Reference Number) zijn toegekend. Dit LRN kan als zoeksleutel worden gebruikt om de aangifte op te roepen als de aangever of zijn vertegenwoordiger zich meldt bij de Douane. De aangiften in de status "ingediend" moeten nog worden aanvaard.
Met een T1-document kunnen goederen afkomstig uit een land buiten de EU worden vervoerd binnen de EU, ook als deze eerst worden opgeslagen in een douane-entrepot. De eventuele invoerrechten en BTW hoeven pas te worden betaald in het land van inklaring: de uiteindelijke bestemming dus.
Het T1-document dient wel te worden aangezuiverd door een opvolgend document of de goederen moeten door middel van inklaring in het vrije verkeer worden gebracht of weer uitgevoerd worden naar buiten de EU.
Nadat u een douaneaangifte heeft gedaan, krijgt u van hen een uniek nummer (bijv. Movement Reference Number (MRN)) voor de ingediende zending terug. Dit documentnummer van de Douane heeft u nodig om via Portbase de douanedocumenten voor te melden bij de terminal.
Dit nummer wordt door het systeem NCTS toegekend aan de aangifte die gedaan wordt. Ook een aangifte voor douanevervoer kan worden geselecteerd voor controle. Deze controle kan plaatsvinden aan de hand van bescheiden of door middel van een fysieke controle.
GN-codes: goederencodes bij uitvoer
Elk land kan de zescijferige HS-code uitbreiden met meer cijfers. De EU heeft achtcijferige goederencodes voor producten die je uitvoert naar landen buiten de EU. Het gaat dan om de HS-code van het product, aangevuld met twee cijfers. Deze goederencode heet in de EU een GN-code.
De HS-code bestaat uit zes, acht, tien of twaalf cijfers. De eerste zes cijfers zijn wereldwijd hetzelfde. De cijfers daarna verschillen per land. Wees je hiervan bewust als je buitenlandse leveranciers hebt die je codes sturen voor de onderdelen die je van hen krijgt.
Binnen de EU hanteren we voor alle 27 lidstaten één systeem met acht cijferige codes. Dit zijn HS-codes aangevuld met 2 cijfers. Deze acht cijferige code noemen we de GN-code.
1 Opdrachtgever is verantwoordelijk
Opdrachtgevers voor in- of uitvoer van producten zijn in bijna alle gevallen verantwoordelijk voor het juist coderen van hun producten. Ook als zij zich laten vertegenwoordigen door een persoon of instantie en daarvoor de Machtiging Directe Vertegenwoordiging hebben ingevuld.
De Europese Unie gebruikt het aangiftesysteem New Computerized Transit System (NCTS) voor de verwerking van elektronische vervoersaangiften. NCTS bevat een zekerheidsmodule, het zogenaamde Guarantee Management System (GMS). De zekerheid die gesteld is in één van de lidstaten is geldig in de gehele Unie.
Douanedocumenten. Het Douane aangifte document wordt gebruikt om goederen ter invoer of ten uitvoer aan te geven. Dit document is verplicht en noodzakelijk voor elke goederen zending van en naar landen buiten de EU.
De Douane houdt bijvoorbeeld toezicht op de invoer, de uitvoer en het vervoer van goederen. Daarbij controleert de Douane of de bij invoer verschuldigde belastingen worden betaald en of goederen bij uitvoer voldoen aan de voorschriften. Daarnaast ziet de Douane toe op de naleving van wetgeving op het gebied van VGEM.
Die moet u altijd betalen, vanaf 1 juli 2021 is er geen btw-vrijstelling meer voor pakketjes tot € 22. Reken op 21% btw, voor een aantal producten geldt een verlaagd tarief van 9%. Is uw aankoopbedrag € 150 of meer?Dan betaalt u ook invoerrechten.
Je mag voor maximaal € 430,- aan spullen van buiten de EU invoeren. Over alles wat daarboven komt, betaal je belasting. Ook over een teveel aan sigaretten, tabak of drank betaal je belasting. Hoeveel sigaretten of (sterke) drank je mag invoeren, hangt af of je Nederland binnenkomt vanuit de EU of daarbuiten.
Als je weigert de invoerkosten te betalen, zullen we je zending niet kunnen leveren en wordt ze teruggestuurd naar de afzender. Je kan contact opnemen met de afzender om te zien of de waarde van de aankoop (deels) aan jou kan worden terugbetaald. Weigeren kan je online.
Er zit een verschil tussen een T1 document en een T2 document voor de douane. Bij een T1 document vervoert u namelijk niet-Europese Unie goederen.Met een T2 document komen de goederen uit Europa, maar rijdt u via landen die niet tot de Europese Unie behoren. Het T2 transitdocument is handig voor transporteurs.
Het regelen van een T1 document
SILS Customs regelt dit document graag voor u. Uw goederen kunnen dan zonder problemen worden vervoerd of zelfs worden doorgevoerd binnen de Europese Unie.
Een T2 document is douane document dat wordt gebruikt als transit document voor zendingen binnen de EU naar/door 1 van de zogenaamde EVA landen (Noorwegen, Zwitserland, Liechtenstein en IJsland) en de UK.
De Intrastatcode is een 8-cijferige code om goederen onder te verdelen in categorieën. Intrastat codes worden ook wel goederencodes of HS-codes genoemd.
Ieder product kent een andere HS-code. De HS-code (in Nederland ook bekend als GS-code, GS staat voor Geharmoniseerd Systeem) van een product bestaat in de basis uit 6 cijfers.