De drie belangrijkste factoren waar volgens medewerkers een eerlijk beoordelingssysteem al moet voldoen, zijn: Effectieve coaching door managers. Persoonlijke doelen gekoppeld aan bedrijfsdoelen. Gedifferentieerde compensatie.
Wat is een beoordelingssysteem? Onder te term 'beoordelingssysteem' verstaan we het systeem waarmee organisaties inzicht krijgen in zowel individuele prestaties van medewerkers, als prestaties en doelstellingen van de organisatie.
Met een beoordelingssysteem bent u in staat actuele informatie te raadplegen over de kennis, competenties, vaardigheden en ontwikkeling van uw medewerkers. Zo kunt u eenvoudig de juiste medewerkers kiezen voor werk- of projectgroepen en kunt u zien welke medewerker de meeste potentie heeft voor bepaalde functies.
Holistische oordelen zijn oordelen waarbij de invloed van deelaspecten op het totaal niet vastligt.
Het doel van beoordelen is om objectief vast te stellen hoe medewerkers functioneren. De resultaten en het gedrag van de medewerkers bepalen het succes van een organisatie.
De drie belangrijkste factoren waar volgens medewerkers een eerlijk beoordelingssysteem al moet voldoen, zijn: Effectieve coaching door managers. Persoonlijke doelen gekoppeld aan bedrijfsdoelen. Gedifferentieerde compensatie.
Een beoordelingsgesprek is iets anders dan een functioneringsgesprek. In een beoordelingsgesprek vertelt je leidinggevende je wat hij of zij vindt van je prestaties het afgelopen jaar en welke consequenties dat eventueel heeft. Het gaat over een periode die in het verleden ligt.
In een beoordelingsgesprek geeft je leidinggevende een oordeel over hoe jij je werk in de afgelopen periode hebt gedaan. Voor het gesprek moet jij weten wat je leidinggevende met je wil bespreken. Soms heeft de beoordeling gevolgen voor je salaris of contract.
Aan een beoordelingsgesprek nemen altijd twee partijen deel: een werknemer en zijn leidinggevende. Je functie bepaalt welke rol je tijdens een beoordeling inneemt. De verhoudingen tussen beide partijen zijn tijdens een beoordelingsgesprek ongelijkwaardig: er is sprake van eenrichtingsverkeer.
Beoordelen van het functioneren gaat dus over een aantal zaken: de taken, de verantwoordelijkheden, de bevoegdheden, de houding of attitude en de motivatie. Dat vraagt niet alleen objectiviteit maar ook inzicht en bekwaamheid van de leidinggevende.
De beoordelingscyclus is de formele gesprekscyclus tussen medewerker en manager. Er zijn vele vormen mogelijk maar de meest traditionele vorm, bestaat uit drie gespreksmomenten: Planningsgesprek, hierin worden organisatie- en persoonlijke ontwikkeldoelen vastgesteld in een persoonlijk ontwikkelplan.
Competentie assessments helpen organisaties zich bewust te worden van de vaardigheden en lacunes in de vaardigheden van hun werknemers.
voor gezien: Als je tekent 'voor gezien' geef je aan dat je een beoordelingsgesprek hebt gehad en dat je de inhoud van het beoordelingsformulier hebt gezien. Je geeft dus nog niet aan dat je het eens bent met deze inhoud. Je kunt nu nog bezwaar maken tegen je beoordeling.
In een functioneringsgesprek praat je over persoonlijke inzet, sfeer en mogelijke verbeterpunten. In een beoordelingsgesprek wordt gekeken naar prestaties van een bepaalde periode en wordt gekeken naar arbeidsvoorwaarden (zoals een salarisverhoging).
De spontane ongecensureerde meningen van collega's over degene die feedback van jou moet krijgen, zijn ongezouten positief of negatief en vaak op niets gebaseerd. Haal dus niet de mening van anderen erbij, en vertrouw op je eigen inzichten. Dat maakt het feedbackgesprek eerlijker en sympathieker.
Bij de nieuwe manier van beoordelen heeft de medewerker de regierol én is grotendeels zelf verantwoordelijk voor het formuleren van doelen, de inrichting van het werk en bijbehorende uitdagingen en het verzamelen van de 'bewijsvoering' voor de eigen beoordeling.
Is het beoordelingsgesprek wettelijk verplicht? Nee. De wet kent de woorden beoordelingsgesprek en functioneringsgesprek niet. Het voeren van een beoordelingsgesprek is dus niet verplicht volgens de algemene wet- en regelgeving, maar in sommige cao's is het beoordelingsgesprek wel degelijk als verplichting opgenomen.
Beoordelen en HR. Door het functioneren van werknemers te beoordelen wordt inzicht verkregen in de kwaliteit van het personeelsbestand, dat als basis kan dienen voor het HR-beleid op het gebied van instroom, doorstroom en uitstroom.