Richting aangeven bij het oprijden van een rotonde Op dezelfde manier als bij kruisingen. Dus naar rechts (richtingaanwijzer naar rechts), rechtdoor (richtingaanwijzer uit) of naar 'links' en dus driekwart (richtingaanwijzer naar links).
Je moet als bestuurder een teken geven met je richtingaanwijzer als je links of rechts afslaat. Dit geldt als je op een reguliere weg rijdt en wilt afslaan, maar bijvoorbeeld ook als je op een rotonde rijdt. Het is verplicht om bij het verlaten van de rotonde richting naar rechts aan te geven.
Voordat u de rotonde oprijdt, moet u uw richtingaanwijzer naar rechts aanzetten. Wanneer er ruimte is om in te voegen, blijft u op de rechter (binnenste) rijstrook. Zodra u de tweede afslag bent gepasseerd, geeft u links aan en verlaat u de rechter (binnenste) rijstrook.
Richting aangeven op een rotonde: Je rijdt de rotonde driekwart. Je hoeft geen richting aan te geven als je de rotonde oprijdt, maar het mag wel. Wanneer je afslaat, geef je richting aan (naar rechts), ná de tweede afslag (halfrond).
Een rotonde is in de wet niet vastgelegd als voorrangsweg. Dan geldt de regel dat verkeer dat van rechts komt, voorgaat. Dat wil zeggen dat verkeer dat de rotonde oprijdt voorrang heeft op verkeer wat al op de rotonde rijdt. Meestal is de voorrang op een rotonde geregeld door borden en verkeerstekens.
Normaal gesproken moet u, als u een afslag wilt nemen op de eerste helft van de rotonde (tot 180 graden), op de linker- of middenstrook blijven. Als u een afslag neemt op de tweede helft (meer dan 180 graden), moet u overschakelen naar de rechterstrook.
Regels voor rotondes
Als het een rotonde met meerdere rijstroken betreft, kies dan uw rijstrook op basis van uw beoogde afslag. Let op voetgangers en fietsers en wees klaar om te stoppen bij het zebrapad. Geef links of rechts aan om andere bestuurders te waarschuwen als u van plan bent om af te slaan bij de rotonde (geen signaal als u van plan bent om rechtdoor te rijden).
De rotonde, een bijzonder geval
Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden. “ Het gebruik van de richtingsaanwijzers is dus enkel verplicht wanneer men een rotonde verlaat.
De turborotonde is een speciaal vormgegeven tweestrooksrotonde, waar men al voor het oprijden van de rotonde de juiste rijstrook dient te kiezen, zodat op de rotonde geen weef- en snijconflicten meer voorkomen.
Welk signaal moet je geven als je rechtdoor gaat op een rotonde? Uitleg: Als je rechtdoor gaat op een rotonde, geef dan geen signaal als je ertegenaan rijdt. Geef links signaal net nadat je de afslag bent gepasseerd vóór de afslag die je wilt nemen .
Knipperlichten zijn op verschillende manieren technisch te realiseren. Men kan de lichtbron constant laten branden maar de lichtstraal periodiek onderbreken of laten roteren (zwaailicht). Meestal echter wordt de lamp afwisselend aan en uit gezet door een wisselend elektrisch signaal aan te bieden.
Moet ik mijn richtingaanwijzer gebruiken? Ja.Vooral bij het verlaten van de rotonde . Hierdoor weten voertuigen die wachten om de rotonde op te rijden wat uw bedoelingen zijn.
Tijdig richting aangeven doe je bijvoorbeeld op wegen binnen de bebouwde kom op circa 100 meter voordat je wilt afslaan en op wegen buiten de bebouwde kom op circa 200 meter als je wilt afslaan. Bij het rijden op een autoweg of autosnelweg geef je tijdig richting aan op circa 300 meter voordat je gaat uitvoegen.
Het geeft aan dat het puur om een inhaalactie gaat. En andere reden is het inhalen op wegen met één rijstrook per rijrichting. Als je dan over de andere weghelft iemand inhaalt, ziet tegemoetkomend verkeer aan het knipperlicht dat iemand aan het inhalen is.
Richting aangeven bij het oprijden van een rotonde
Op dezelfde manier als bij kruisingen. Dus naar rechts (richtingaanwijzer naar rechts), rechtdoor (richtingaanwijzer uit) of naar 'links' en dus driekwart (richtingaanwijzer naar links).
Een rotonde herken je aan het ronde, blauwe bord met drie witte pijlen in een cirkel. Een rond punt wordt aangegeven met één enkele witte pijl op een blauwe achtergrond die naar beneden wijst. Enkel op rotondes geldt de bijzondere voorrangsregel, op ronde punten geldt de voorrang van rechts.
Door de richtingaanwijzer links aan te zetten, laat je andere weggebruikers weten dat je de rotonde niet gaat verlaten.
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'Richting aangeven is alleen verplicht op het moment dat je de rotonde gaat verlaten. Bij het oprijden van een rotonde vervolg je je eigenlijk je weg en dus is richting aangeven niet nodig.
Als u een rotonde met meerdere rijstroken nadert, vertraag dan tot de geadviseerde snelheid en bereid u voor om te stoppen indien nodig.Ga ruim voor het kruispunt de juiste rijstrook op . Borden voor rijstrookgebruik geven altijd aan welke rijstroken voor verschillende afslagen kunnen worden gebruikt.
De wet voorziet in de voorrangsregels, de bekendste is wel dat rechts voorrang heeft. In de wet is een rotonde echter niet als voorrangwet vastgelegd. De voorrangsregels op een rotonde worden daarom veelal geregeld door middel van verkeerstekens en verkeersborden. De bekendste zijn wel de haaientanden en stopborden.
De tweede versnelling is prima voor de gemiddelde rotonde, en u kunt naar de derde versnelling gaan voor snellere rotondes op A-wegen en autowegen . Door u aan deze versnellingen te houden, zorgt u ervoor dat u de juiste snelheid aanhoudt. Tip 3 – Vergeet niet om voorrang te verlenen!
Wat moet je nog weten? Van rijstrook veranderen wordt altijd als een manoeuvre beschouwd. Dit betekent dat je steeds voorrang moet verlenen aan de auto's of andere weggebruikers die op de rijstrook rijden waar je wilt invoegen.