Als de snaar stuk is, dan kun je daar niet omheen. Dit geeft bij een draaiende motor een snerpend en piepend geluid.
V-snaar piept (multiriem piept)
Als je in je occasion rijdt en je hoort een piepend geluid, en dat geluid wordt soms erger als je meer gas geeft, dan is het mogelijk dat de v-snaar vervangen moet worden.
Piepende of jankende geluiden
Een van de eerste tekenen van een falende serpentine riem is een hoog piepend of jankend geluid, vooral tijdens het starten van de motor of bij het draaien aan het stuur. Dit geluid wordt meestal veroorzaakt doordat de riem slipt op de poelies vanwege verminderde spanning of verslechtering.
Aanwijzingen dat de spanrol van de multiriem kapot is
Piepende of ongebruikelijke geluiden: deze zijn hoorbaar als de motor wordt gestart of wanneer u het stuur naar één zijde draait tot deze niet verder kan worden gedraaid. De spanrol van de multiriem maakt geluid als de rol loszit en er geen druk wordt uitgeoefend.
Je auto maakt een snerpend of piepend geluid
Grote kans dat de multiriem - die de dynamo aandrijft - versleten is of niet goed gespannen staat. Dit onderdeel wordt ook wel de V-snaar genoemd. Vaak wordt het geluid erger als je extra gas geeft, maar soms verdwijnt het geluid dan juist.
Als de snaar stuk is, dan kun je daar niet omheen. Dit geeft bij een draaiende motor een snerpend en piepend geluid.
Dit geluid ontstaat vaak door lucht die langs een slecht afgedichte plek stroomt, waardoor een fluitend geluid ontstaat. Als het fluitende geluid onder de motorkap vandaan komt, kan het ook duiden op een probleem met de aggregaat aandrijving of de aandrijflijn.
“Piepende” of “jankende” geluiden van de riem
Een veelvoorkomend waarschuwingssignaal voor een probleem met uw distributieriempoelie is een hoog piepend geluid dat van de riem komt . Zie dit geluid als een alarmbel die aangeeft dat er reparatie of vervanging nodig is.
Ongewone geluiden: Als je vreemde geluiden zoals piepende of tikkende geluiden uit de motor hoort, kan dit wijzen op een versleten distributieriem. Deze geluiden zijn vaak een vroeg teken dat de riem niet meer goed functioneert.
5. De spanrol maakt lawaai. Symptomen: geknars en gerammel in de spanrol. Oorzaak: defect van lagers of scharnierpunt leidt tot overmatig lawaai.
Lage riemspanning, hetzij veroorzaakt door lage installatiespanning, een uitgerekte riem, extreme riemslijtage, degradatie van de spanveer of een riem die te lang is. Hoge accessoire-/geleiderolweerstand door vastgelopen lagers of accessoirestoring/-blokkering.
Over het algemeen is het veilig om te rijden met een piepende serpentine riem , maar het moet worden gediagnosticeerd en gerepareerd wanneer u de kans krijgt. Kunt u een serpentine riem smeren? Er zijn riem dressings beschikbaar om geluiden te dempen, maar gebruik alleen smeermiddelen die voor dat doel zijn ontworpen.
De ventilatorriem piept als u uw motor start en het tijd is om deze te vervangen. Het is een vervelend autogeluid dat misschien maar een paar momenten duurt, maar het geluid wordt na verloop van tijd luider door corrosie. U kunt ook het jankende geluid horen als uw airconditioning of verwarming aanstaat terwijl u rijdt.
Slijtage van het onderste oppervlak is iets om voorzichtig mee te zijn, omdat het kan worden veroorzaakt door versleten schijven, vuil in de schijven of 'doorzakken', wat duidt op een verkeerde riemselectie. V-riemen die lijden aan overmatige slijtage worden vaak hard of stijf aan de zijwanden of bovenkant .
De V snaar of multiriem kun je een beetje vergelijken met de distributieriem. Het is ook een riem die de draaiende beweging van de motor overbrengt op andere onderdelen. Het verschil is alleen dat bij de V- of multiriem de timing niet belangrijk is.
De prijzen voor een multiriem of een v-snaar starten vanaf € 40 en het duurt gemiddeld een half uur tot anderhalf uur om deze te installeren. Het totale bedrag zal dus uitvallen tussen de 80 en 100 euro.
In geval van een ernstige slijtage is er sprake van voortdurend knallen of naontsteking in het inlaatspruitstuk of de uitlaat. Ongebruikelijke geluiden; hard kloppen of tikken is het typerende versleten nokkenas geluid dat aandacht verdient.
Deze omvatten luide klikgeluiden die uit uw motor komen, piepende geluiden en uw motor die helemaal niet start . Hier zijn drie van de meest voorkomende signalen waar u op moet letten. Als u een van deze signalen begint op te merken, breng uw auto dan zo snel mogelijk naar een autoreparatieprofessional.
Een kapotte distributieketting is vaak te herkennen aan een klapperend/rammelend geluid bij warme motor.
Als de spanner kapotgaat, houdt deze geen spanning meer op de distributieketting. Afhankelijk van de situatie kan dit leiden tot een ratelend geluid , maar het kan er ook voor zorgen dat de ketting springt en de motor uit de tijd schakelt. In dat geval kunt u last krijgen van backfires en gaat het controlelampje van de motor meestal branden.
Dan is het goed om alert te zijn op vreemde, ratelende geluiden uit de motor. Een slechte ketting hoor je al wanneer de auto stilstaat met draaiende motor, met name vlak na de koude start. Het getik of geratel neemt ook in snelheid toe als je in z'n vrij wat meer toeren maakt.
JTR Repair geeft aan dat wanneer de riem te los zit, er klopgeluiden kunnen ontstaan wanneer de riem in contact komt met de motor.
Je moet dan de dynamo losdraaien en iets terugschuiven, waardoor er meer speling op de V-snaar komt. Je kunt hem dan verwijderen en een nieuwe monteren. Vervolgens zet je de dynamo weer terug in de oorspronkelijke stand en draait hem vast. Vervangen van een multiriem kun je beter aan de garage overlaten.
Motorproblemen zoals een slechte serpentine riem, een beschadigde radiator druk cabine, een turbo lek of een uitlaat lek kunnen ervoor zorgen dat uw auto een fluitend geluid maakt. Beschadigde weerstrips, een slecht waterpomp lager of een beschadigd dynamo lager kunnen ook een fluitend geluid veroorzaken.
Een fluitende turbo duidt vaak op scheurtjes in het compressiehuis van de turbo, waarlangs samengeperste lucht met hoge snelheid ontsnapt. Een ander geluid van een kapotte turbo is een snerpend en gierend geluid, wat duidt op versleten lagers, waardoor de schoepenwielen het huis kunnen raken en vervormd worden.