Defecte aandrijfassen kunnen zeer verschillende symptomen vertonen. Dit is afhankelijk van het voertuig- en asontwerp, maar meestal treden er krakende, zoemende of raspende geluiden op die soms luider en soms stiller worden, afhankelijk van het toerental. Ook in bochten kan het geluid soms meer opvallen.
Als u het voertuig bestuurt en u voelt veel harde trillingen onder het voertuig komen, dan kan uw aandrijfas in de problemen komen. Dit is meestal het eerste symptoom dat mensen herkennen als er een probleem met de aandrijfas is.
Als het stuur heen en weer trilt of u tijdens het rijden duidelijke krakende geluiden hoort, is er waarschijnlijk een probleem met de aandrijfas. Als de hij defect is, heeft dit een negatief effect op de veiligheid van uw auto. Het is daarom belangrijk deze zo snel mogelijk te repareren of te vervangen.
De aandrijfas van uw auto is waarschijnlijk kapot. Blijft u toch doorrijden met een versleten aandrijfas? Dan zult u echter niet direct tegen problemen aanlopen.Toch raden wij u niet aan hier té lang mee door te rijden.
Wanneer de aandrijfas kapot is kan dit een ''ratelend''geluid maken, dit kan komen door het lager of de. homokineet.
Het brommende geluid word veroorzaakt door 1 of meer lagers in het differentieel. Het jankende geluid word veroorzaakt doordat er door een kapot lager teveel spelling ontstaat tussen het pignion tandwiel en het kroonwiel.
Controleer de aandrijfas op perspassing. Controleer of de omgeving van de aandrijfas is verontreinigd door vet. Controleer de aandrijfas op beschadiging en verbogen of ontbrekende onderdelen. Controleer de hoezen en klemmen: gescheurde, verschoven en poreuze hoezen zijn veel voorkomende oorzaken van gebreken.
In het algemeen kost een aandrijfas tussen de €150,- en €200,- euro. Als u de aandrijfas vervangt, wilt u dit gelijk aan beide zijden doen.
Een kapotte homokineet kan je herkennen aan een klapperend geluid tijdens het sturen. Je zal het dan ook vooral horen wanneer je met je auto een bocht maakt.
Slijtage aan de aandrijfas kent vele oorzaken en wijst niet noodzakelijkerwijze op een productiefout. Gemiddeld bedraagt de levensduur mogelijk 150.000 km, maar wij hebben vaak genoeg aandrijfassen vervangen tussen de 70.000 en 120.000 km. Vervanging bij ruim 92.000 is dus niet abnormaal.
Kan ik blijven rijden met een defecte homokineet? Hoewel u de auto niet direct aan de kant hoeft te zetten, is het niet slim om te blijven rijden met een kapotte homokineet.
Een kapot differentieel ook wel cardan genoemd kan meerdere oorzaken hebben. Vaak heeft een differentieel olie die levenslang meegaat. Dit is echter niet bij alle fabrikanten. Zowel is differentieels met en zonder levenslange olie is het verstandig om de olie af en toe te verversen (bijvoorbeeld 150.000 km).
Als je maximaal instuurt en vanuit stilstand met vol gas wegrijdt, krijgt de homokineet aan de wielzijde veel te verduren. Hierdoor kan de homokineet uiteindelijk kapot gaan. Het kan ook zijn dat het vet uitdroogt door de hitte van de omliggende onderdelen.
Een aandrijfas is een as van een, in dit geval auto, die de krachten van de versnellingsbak (en de motor) overbrengt naar de wielen zodat deze aangedreven worden en dus in beweging komen. De aandrijfas bestaat uit twee koppelingen, veelal homokineet, een ashoes en de as.
Het vervangen van de homokineet ligt ongeveer tussen de 160 en de 310 euro. De kosten variëren per auto door de uren om de reparatie uit te voeren en de kosten van de onderdelen. Daarnaast verschilt de prijs ook per garage en dit kan verschillende oorzaken hebben.
In sommige gevallen klinkt een vervelend geluid alsof het van de motor komt, maar in werkelijkheid liggen de oorzaken heel ergens anders. Zo kunnen geluiden zoals een ratelend geluid in de vrijloop ook van de koppeling komen. Het geratel van kapotte koppelingsveren klinkt dan alsof de motor rammelt.
Blijf niet doorrijden met een kapotte wiellager
Er is een ding wat je beslist niet moet doen en dat is met een kapotte wiellager gewoon door blijven rijden. Probeer als het even kan zo snel mogelijk dit onderdeel te vervangen.
Hoe werkt een aandrijfas? Een aandrijfas heeft aan de wielzijde een zogenaamde astap, waarmee hij verbonden is met de wielas of wielnaaf. Ook aan de wielzijde bevindt zich een kogelgewricht, waardoor de bevestiging voor het wiel in alle richtingen kan bewegen, zelfs als het wiel en de aandrijfas tegelijkertijd draaien.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 1 en 2 uur
Om de homokineet te beschermen tegen vocht en vuil wordt een “homokineethoes” gebruikt. De binnenwerk van een homokineet zit op de as en daarnaast bestaat de homokineet uit een buitenkom die vastzit aan de wielzijde.
Een aandrijfas brengt de aandrijfkrachten over naar de wielen. De aandrijfas zit bij voorwielaangedreven auto's met de binnenzijde aan de versnellingsbak en met de buitenzijde aan het fuseestuk bevestigd.
Tussen de aandrijfas en de transmissie (versnellingsbak) bevinden zich een aantal versnellingsbak keerringen. Deze voorkomen dat er versnellingsbakolie uit het systeem lekt. De olie is nodig voor de smering van de versnellingsbak onderdelen.
De aandrijving van een auto is een samenspel van een aantal systemen. Na het motorblok komt de koppeling. Gevolgd door de versnellingsbak. Aan de bak zitten doorgaans twee aandrijfassen die de verbinding maken tussen de bak en de wielen.
Cardanas: hoeveel kost dit product? De prijs van auto-onderdelen binnen de categorie Cardanas varieert van € 177 tot € 515, afhankelijk van het autotype, de fabrikant en de productspecificaties.
Van gedemonteerde aandrijfassen kun je controleren of de spiebanen aan de versnellingsbakzijde geen sporen van overmatige radiale beweging vertonen. Als de twee afzonderlijke delen van de aandrijfas heel losjes van elkaar bewegen is dit vaak een teken van een versleten homokineet.