Bied klanten de mogelijkheid om recensies te schrijven en maak deze ook zichtbaar bij het product. Door een goede en eerlijke recensie van een eerdere klant kan de nieuwe klant besluiten om voor een ander product te kiezen dat beter bij hem of haar past. Dit verkleint de kans op een retour zending.
Bij een retour heeft een bedrijf die kosten al voor niets gemaakt. Bij een retourzending komen er opnieuw de vervoerskosten bij, een inspectie van het pakketje, netjes maken (knopen vastmaken, haren verwijderen), en het weer inpakken. In totaal kost dit Nederlandse webshops tientallen miljoenen per jaar.
Retour heeft twee meervouden: zowel retours als retouren is goed. Welke vorm gekozen moet worden, hangt af van de betekenis. In de gewoonste betekenis van retour ('vervoersbewijs') is retours juist. In de betekenissen 'teruggezonden wissel' en 'teruggenomen goederen' is het meervoud retouren goed.
Over het algemeen adviseren wij webwinkels in dit soort situaties om het artikel retour te nemen en eventueel waardevermindering toe te passen. Voor die waardevermindering moeten het product wel echt beschadigd zijn. Alleen het feit of je ze al dan niet gedragen hebt is daarbij niet voldoende.
Ik heb het product gekocht in een gewone winkel
In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.
Wanneer klanten een product dat online is aangekocht per post retour sturen, komt het terecht in ons distributiecentrum. Wat hier retour komt, wordt uitgepakt zodat de artikelen gecontroleerd kunnen worden en terug in de circulatie komen.
Retour afzender
In totaal zijn in Nederland in het afgelopen jaar 7 procent van de bestellingen bij webshops deels of in zijn geheel geretourneerd. Dit komt neer op bijna 23 miljoen retourneringen in 2020.
Jaarlijks worden 1,23 miljoen stukken vernietigd en bijvoorbeeld verwerkt tot vulling voor autostoelen, of verbrand. Dit zijn cijfers van een paar jaar geleden, maar er is niemand die precies weet hoe het zit.
Je kunt je bestelling gratis retourneren in elke Zara-winkel in dezelfde markt/regio waar je je aankoop hebt gedaan. Je hoeft alleen maar de artikelen die je wilt retourneren mee te nemen samen met de aankoopbon. Je kunt hem afdrukken of je ZARA-QR laten zien, die je vindt in de sectie 'Aankopen' in de Zara-app.
Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Dit is zeker niet het geval. Gratis retourneren is een service, maar zeker geen verplichting.
Geen bedenktijd aankoop winkel
Vaak ontvangt u een tegoedbon of uw geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om uw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van uw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.
In geval van retournering van een product zijn de retourkosten voor rekening van de koper, uit respect voor het milieu. Op die manier willen wij bewustzijn creëren voor de bezorgroutes die een pakket aflegt en zo het aantal retourzendingen tot een minimum beperken.
Retourneren staat voor het terugbrengen of terugsturen van aangekochte goederen naar de leverancier of winkel die deze producten heeft verkocht aan de klant. Dit kan zijn omdat het product niet werkt zoals aangeboden, of dat de koper zich bedenkt.
Je kunt elk artikel (inclusief afgeprijsde artikelen) binnen 14 dagen na ontvangst gratis terugsturen. Meer informatie over ons retourbeleid. Je kunt je bestelling op een van de volgende 4 manieren terugsturen vanuit Nederland: PostNL – Maak een retour aan via Mijn Account.
Een geretourneerd product moet worden gecontroleerd op verkoopbaarheid en dan opnieuw worden verpakt, ingevoerd in het systeem en teruggeplaatst in het magazijn. De (menselijke) handelingen die dat proces vereist kosten vaak meer dan het oplevert om ze opnieuw te verkopen.
Naar schatting van Cecile Scheele, oprichtster van Dutch Sustainable Fashion Week tegen MetroNieuws blijven er alleen in Nederland jaarlijks zo'n 21,5 miljoen kledingstukken liggen. Slechts drie procent wordt weer gerecycled. 140 miljoen kleding per jaar gaat de verbrandingsovens in.
Nee, het retourpercentage ligt niet boven de zeventig procent. Eerder rond de vijftig procent, al verschilt wel per soort aankoop. Sokken worden minder snel gratis teruggestuurd dan bijvoorbeeld damesschoenen.
Wanneer de klant een artikel retour meldt in zijn koopaccount, kan hij automatisch een retourlabel downloaden voor een brievenbuspakje of pakket. Daarna plakt hij deze op de zending en stuurt hij de bestelling retour. Pas wanneer de retourlabel daadwerkelijk gebruikt is, worden er bij jou kosten voor gerekend.
Zolang ze verzegeld zijn, mag je hygiënische producten of producten met gezondheidsrisico's gewoon terugsturen. Heb je de verzegeling (meestal in de vorm van folie of een sticker) verbroken, dan mag de webwinkel het retourneren weigeren. De winkel moet je hier wel vooraf op gewezen hebben.
De retourkosten van SHEIN hangen af van hoeveel artikelen je van één bestelling wilt terugsturen. Het eerste artikel of het eerste pakket dat je retourneert, is namelijk gratis terug te sturen. Hiervoor krijg je via DHL een gratis retourlabel. Elke extra retour etiket voor dezelfde bestelling kost je € 4,50.
Een klant heeft wettelijk het recht om een product binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden aan te melden voor retour. Na deze periode heeft de klant nogmaals 14 dagen om het product daadwerkelijk retour te sturen. Maximaal ben je het product dan dus 28 dagen kwijt.
De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af. U hebt ook bedenktijd als een digitaal product gratis lijkt, maar u wel uw persoonsgegevens moet delen om het af te nemen.