Omgaan met leerlingen met dyslexie
Vraag welke hulp of begeleiding nodig is. Ga samen op zoek naar de leerstrategie die het beste bij de leerling past. Denk bijvoorbeeld aan overhoren, een mindmap of een samenvatting maken. Neem de tijd voor extra instructie en begeleiding.
Het proces van decoderen - spraakklanken identificeren en leren hoe ze zich verhouden tot letters en woorden - is complex. Voor studenten met dyslexie is directe en expliciete instructie de meest effectieve manier om hen te helpen navigeren door het decoderingsproces, waarbij ze systematisch elk fonemisch concept leren en oefenen.
Sinds 2015 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor gespecialiseerde dyslexiezorg voor basisschoolleerlingen (zowel voor onderzoek als behandeling). De gemeente waar het kind woont is verantwoordelijk voor de zorg. De rijksoverheid heeft op regelhulp.nl informatie over dyslexie en dyscalculie bij elkaar gezet.
Herhaling en herhaald lezen en spellen
Leerlingen met lees- en/of spellingproblemen moeten nog vaker dan andere leerlingen oefenen met letters en woorden om tot deze automatisering te komen. Ook het herhaald, hardop lezen van teksten onder begeleiding is effectief.
Je kunt een dyslectisch kind leren lezen door een specifieke methode te gebruiken die ' systematische phonics-based instruction ' wordt genoemd. Phonics is de naam voor het proces van het matchen van letters met klanken. Kinderen met dyslexie hebben moeite met phonics en moeten het op een langzame, gestructureerde manier leren.
Voor kinderen met dyslexie is het uiterst belangrijk om zoveel mogelijk te lezen. Zij moeten veel extra leeskilometers maken. Per week moeten zij een uur extra leestijd hebben, verdeeld in bijvoorbeeld 3 keer 20 minuten. Daarnaast is het belangrijk om veel aan begrijpend luisteren te doen.
vindt het lastig om rijtjes, spellingregels en soms ook tafels te onthouden. heeft moeite met het onthouden van vaste woordcombinaties, uitdrukkingen of gezegdes. heeft moeite met snel lezen en nauwkeurig lezen (in verhouding tot klasgenootjes). vertoont ontwijkend gedrag als hij of zij moet lezen.
Dyslectische mensen moeten echter harder werken dan anderen om dagelijkse uitdagingen te overwinnen. Onze hersenen werken harder als ze al een verminderd verwerkingsvermogen hebben en dit kan ons fysiek en mentaal uitgeput achterlaten .
Volwassenen met dyslexie kunnen succesvol zijn op de werkvloer met behulp van trainingen en ander schriftelijk materiaal in een toegankelijk formaat, aangepaste taken en ondersteunende technologie , zoals tekstverwerkingssystemen, leespennen, spraakherkenningssystemen en draagbare tekstverwerkers met spelling- en grammaticacontrolemogelijkheden.
Mensen met dyslexie zijn over het algemeen goed in het waarnemen van de dingen in hun omgeving, het zien van grote gehelen maar ook van details die anderen niet altijd opvallen. De meeste dyslectici denken ook op een sterk visuele (en minder talige) manier.
Dyslexie kan zich uiten in een langzaam leestempo, moeite met woordherkenning en spelling. Het is helaas niet te genezen, maar tijdens een dyslexiebehandeling gaat een kind aan de slag met de koppeling tussen letters en klanken. Door veel te oefenen met deze verbindingen wordt het lezen en spellen makkelijker.
De dyslexiecoach stelt een groep leerlingen samen voor deze coaching. De coach heeft kennis van compenserende en dispenserende maatregelen voor kinderen met leesproblematiek. Hij beheerst de gespreksvaardigheden die de leerling stimuleert een hulpmiddel of oplossing te kiezen die bij hem past.
Activiteiten zoals vingerverven, zandschrijven en letters in de lucht traceren combineren zicht, aanraking en kinesthetische ervaringen. Deze multisensorische oefeningen kunnen letterherkenning en fonetische associaties versterken, waardoor dyslectische leerlingen de complexiteit van taal beter kunnen begrijpen.
Dyslexie gaat nooit over. Je kunt wel leren om er minder last van te hebben. Daarnaast kan het veel oefenen helpen om steeds iets beter te worden in het lezen en spellen. Niet ieder kind met dyslexie heeft veel moeite met zowel het lezen als de spelling.
Hoe snel leest iemand met dyslexie? De gemiddelde leessnelheid is 250 woorden per minuut. Veel dyslectici lezen gemiddeld 50 -150 woorden per minuut. Beelddenkers of associatieve denkers raken over het algemeen sneller afgeleid door hun eigen associaties tijdens het lezen.
Hulpmiddelen dyslexie: digitale hulpmiddelen
Er zijn ook digitale hulpmiddelen die scholen kunnen inzetten om leerlingen met dyslexie te ondersteunen. Zoals: digitale oefensoftware, digitale schoolboeken, audio-ondersteuning en spellingcontrole op de laptop.
Gebruikmaken van technologie, zoals tekstverwerkers en elektronische organizers, kan helpen bij het schrijven en organiseren van dagelijkse activiteiten . Het gebruiken van een multisensorische benadering van leren kan nuttig zijn. U kunt bijvoorbeeld een digitale recorder gebruiken om een lezing op te nemen en deze vervolgens te beluisteren terwijl u uw aantekeningen leest.
Je hebt bij dyslexie en dyscalculie zó veel moeite met lezen, schrijven of rekenen dat lezen of rekenen moeilijker gaat dan voor andere mensen. De problemen zijn zo erg dat bijles of andere begeleiding met lezen of rekenen vaak niet helpt. Dit zorgt ervoor dat veel dagelijkse dingen je meer tijd en energie kosten.
Er is geen bekende manier om de onderliggende hersenverschillen die dyslexie veroorzaken te corrigeren . Vroege detectie en evaluatie om specifieke behoeften en passende behandeling te bepalen, kunnen echter het succes verbeteren. In veel gevallen kan behandeling kinderen helpen om competente lezers te worden.
De meeste scholen bieden voor leerlingen met dyslexie de mogelijkheid om extra tijd te krijgen bij toetsen en examens. Maar ook andere compenserende aanpassingen zijn mogelijk, bijvoorbeeld een groter lettertype op de toetsen of gebruik van de computer met spellingcontrole.