Maastunnel. De monumentale Maastunnel (1942) is de oudste afgezonken tunnel van Nederland. De tunnel verbindt de oevers van de Nieuwe Maas met elkaar. De Maastunnel heeft 4 buizen: 2 voor auto's, 1 voor fietsers en 1 voor voetgangers.
De Maastunnel is de oudste afgezonken tunnel van Nederland. Hij verbindt in Rotterdam de oevers van de Nieuwe Maas met elkaar. De tunnel omvat vier buizen: twee voor auto's, een voor fietsers en een voor voetgangers.
Deze monumentale oeververbinding opende in 1942. Met hun lengte van 43 meter waren de houten roltrappen van het fietsers- en voetgangersgedeelte tot 2015 de langste van Nederland.
Vanaf 2 januari 2024, 22.00 uur tot 19 januari 2024, 6.00 uur is de Maastunnel beperkt bereikbaar. De Westbuis (van noord naar zuid) is afgesloten in verband met het vervangen van de vluchtdeuren. Gedurende de werkzaamheden is er een omleidingsroute via de Erasmusbrug.
De Maastunnel is tot eind 2025 een aantal nachten afgesloten vanwege onderhoudswerkzaamheden. Meestal gaat het om een afsluiting van een van de tunnelbuizen van Rotterdam-Noord naar Rotterdam-Zuid. Maar soms ook die van Rotterdam-Zuid naar Rotterdam-Noord. U rijdt om via de Erasmusbrug.
De renovatie van de Heinenoordtunnel is gestart in 2023 en duurt tot eind 2024. De tunnel gaat dan regelmatig dicht in 1 of beide rijrichtingen.
De 43 meter lange roltrappen van de Maastunnel waren 75 jaar lang de langste roltrappen van Nederland. Aan deze bijzonderheid kwam een eind toen in 2017 bij station Vijzelgracht van de Noord/Zuidlijn roltrappen van 47 meter lengte in gebruik genomen werden.
De snelheidscontrole bij de Maastunnel in Rotterdam staat in de top 3 van palen die voor de meeste bekeuringen hebben gezorgd. De camera aan de noordzijde van de tunnel legde vorig jaar meer dan 54.000 snelheidsduivels vast. Ook de flitspalen langs de N3 bij de Papendrechtse brug brengen veel geld op.
De monumentale Maastunnel (1942) is de oudste afgezonken tunnel van Nederland. De tunnel verbindt de oevers van de Nieuwe Maas met elkaar. De Maastunnel heeft 4 buizen: 2 voor auto's, 1 voor fietsers en 1 voor voetgangers.
Ze zijn gebouwd in een droogdok en vervolgens via water naar de tunnellocatie gesleept. Daar zijn ze afgezonken in een gebaggerde sleuf van maximaal drieëntwintig meter diep. De Maastunnel heeft enkele opvallende kenmerken. Zo is rond de betonnen constructie een stalen bekleding gemaakt om lekkage te voorkomen.
In de Maastunnel ( Way: Maastunnel (144529554) | OpenStreetMap ) mag je een elektrische scooter gebruiken.
Deze 572 meter lange tunnel, die zich 31,57 meter onder de grond bevindt, wordt door de Antwerpenaren ook wel de Voetgangerstunnel genoemd en verbindt sinds 1933 de stad met de Linkeroever, met andere woorden het oudere met het nieuwere Antwerpen.
Het Scheur is op deze locatie 17 m diep en het diepste punt van de sleuf komt op -30 meter NAP te liggen. Het baggeren is begin november 2022 klaar.
Noteer de datum in je agenda: op zondag 9 november 2025 zal de volgende editie van de Inofec Maastunnelloop plaatsvinden. We hopen dit keer maar liefst 7.000 deelnemers te mogen begroeten, die samen met ons de stad Rotterdam opnieuw tot leven zullen brengen met hun enthousiasme en vastberadenheid.
Zoek de verschillen: na 7000 liter verf is de opknapbeurt van de Erasmusbrug bijna voltooid. Je moet een scherp oog hebben. Maar wie goed tuurt, kan het verschil zien: de Erasmusbrug, het Rotterdamse icoon dat de allereerste opknapbeurt ooit krijgt, is weer lichtblauw.
De Maastunnel is een van de oudste afgezonken tunnels van Nederland. De tunnel is 3,9 meter hoog en je mag er maximaal 50 kilometer per uur. Het idee om de Maastunnel te bouwen kwam, doordat er veel files waren op de Koningsbrug en de Willemsbrug.
Google voorziet Waze ook van enkele nieuwe features. Gebruikers van die dienst kunnen nu nieuwe soorten flitspalen en verkeerscamera's tonen, bijvoorbeeld varianten die afgaan als je rijdt op een busstrook of als je je gordel niet om hebt of op je telefoon zit tijdens het rijden.
Maastunnel Rotterdam heeft GEEN trajectcontrole, aan de uitgangzijde staat er een flitspaal die alleen van voren flitst.
De roltrap aan het Amsterdamse station Vijzelgracht is met zijn 47 meter de langste roltrap van Nederland. Schoonmaken op dit 'Shaffy station' is voor ons altijd leuk en een mooie uitdagende klus.
Het langste roltrapsysteem ter wereld is de Central Hillside Escalator Link in Hongkong . De 800 m lange
De Maastunnel, de oudste tunnel van Nederland, is één van de slagaders van Rotterdam.
Rijkswaterstaat renoveert de Heinenoordtunnel in de A29. De laatste afsluitingen zijn in december 2024. Eind 2024 is de renovatie klaar en kan de tunnel er weer tientallen jaren tegenaan. Vanaf 2025 gaat het regulier onderhoud aan de tunnel door.
Bij regulier onderhoud is de Beverentunnel in één richting afgesloten van 20u tot uiterlijk 6u. Het verkeer wordt bovengronds omgeleid via de sluis van Kallo. Tijdens regulier onderhoudswerk blijft in de tunnel doorgang verzekerd voor hulpdiensten.
Lærdal (24,5 km) - Noorwegen
In de tunnel bevinden zich namelijk nog 3 grotten die dankzij haar blauwe licht werken als 'wake-up-call' voor het doorgaande verkeer. Geen autotunnel, maar zeker wel het vermelden waard: Met een lengte van 57 kilometer is de Gotthard spoortunnel met afstand de langste tunnel ter wereld!