Een goede verkoper is méér dan iemand met een vlotte babbel. Een goede verkoper heeft commercieel inzicht, maar dat alleen is niet genoeg. Een goede verkoper moet nog een aantal andere vaardigheden hebben.
Gelukkig, met de juiste vaardigheden en een beetje oefening kan iedereen een goede verkoper worden. De meeste karaktereigenschappen of vaardigheden kunnen aangeleerd of verbeterd worden.
Werken in de detailhandel helpt u verschillende sales vaardigheden en kwaliteiten te verwerven en te ontwikkelen die u in uw leven blijft gebruiken. Het gaat hierbij om empathie, actief luisteren, geduld, aanpassingsvermogen, communicatieve vaardigheden en meer.
Mensen die sterk en vol zelfvertrouwen communiceren, zijn uitstekende verkopers. Vooral onderhandelingsvaardigheden zijn belangrijk en kunnen het verschil maken tussen een succesvolle verkooptransactie en het verliezen van de kans aan een concurrent. Dit zijn zeer gewaardeerde factoren in een verkoopomgeving.
Een goed verkoopgesprek is een natuurlijk verlopend gesprek waarin jij jouw gesprekspartner helpt om helder te krijgen hoe graag hij of zij de huidige situatie wil veranderen. Wat jij aanbiedt is daarbij in eerste instantie nog niet relevant. De potentiële klant inzicht geven in zijn of haar situatie is prioriteit 1.
Sales is geen geïsoleerde activiteit. Het is een proces. Een opeenvolging van logische stappen, die je kunt oefenen en dus kunt leren; leren verkopen. Lees meer over de 7 sales fases.
Een sales strategie, of verkoopstrategie, is een concreet stappenplan van een individu of een bedrijf om producten of diensten te verkopen met het doel inkomsten te genereren en te verhogen. Het is het plan waarmee u uw product of dienst keer op keer succesvol kunt verkopen.
Marktbehoefte. Het is van cruciaal belang dat er behoefte is aan je product. Op het moment dat er geen behoefte is, zal het lastig worden om je product te verkopen. Mensen zullen niet vanuit het niets iets kopen waarvan zij denken dat ze het niet nodig zijn.
Wat zijn verkoopactiviteiten? Elke verkoper doorloopt vele taken en handelingen om deals te sluiten: contact via sociale media, persoonlijke vergaderingen, webconferenties en meer. U kunt de unieke activiteiten volgen die nodig zijn om een deal tot stand te brengen.
In de meest algemene vorm kan je een sales proces omschrijven als: een set van duidelijk omschreven stappen en methodes van communicatie en contactmomenten. tussen een bedrijf en haar klanten en/of prospects. Het fungeert als een roadmap om van lead tot het closen van een deal te komen.
De SPIN-methode is, naast framing, een veelgebruikte gesprekstechniek voor een succesvol verkoopgesprek. Hiermee stel je vragen in een bepaalde volgorde. Met deze techniek zorg je ervoor dat de klant zelf zijn eigen behoeftes inziet en daarbij zelf met de oplossing komt.
Check je salaris!
Het aanvangssalaris van een Verkoopmedewerkers bedraag meestal tussen de € 1.346 en € 2.189 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.595 en € 2.481 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Passie, erkenning en zelfontplooiing zijn voorbeelden van intrinsieke motivatie. Om een sterk antwoord te geven op de vraag “Waarom wil je hier werken?”, is het aan te raden om te focussen op de factoren die je intrinsiek motiveren. Intrinsieke motivatie vertaalt zich namelijk direct in een voordeel voor de werkgever.
Hard skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om de functie goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde technische vaardigheden zoals het beheersen van een computerprogramma.