Om in aanmerking te komen voor de subsidie op een nieuwe EV moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Zo moet de volledig elektrische auto een actieradius van minimaal 120 kilometer hebben.Ook moet de catalogusprijs minimaal € 12.000 bedragen, maar mag deze ook niet hoger zijn dan € 45.000.
In 2022 is het subsidiebedrag € 3.350 als u een nieuwe elektrische auto koopt.
Profiteer van tot negenduizend euro subsidie door gebruik te maken van BAFA. In Duitsland zijn ze in 216 gestart met de BAFA subsidieregeling voor elektrische en plug-in hybride auto's. Zoals het er nu uit ziet kan deze 'innovatie' regeling tot 31 december 2023 aangevraagd worden.
Er is voor gebruikte elektrische personenauto's (koop en lease) per 7 juli 2022 geen budget meer. Alle volledig ingediende en positief beoordeelde aanvragen tot en met 6 juli 2022 krijgen subsidie. Het budget dat overblijft, verdelen we met een loting over de ingediende aanvragen op 7 juli 2022.
Hoeveel bedraagt de subsidie voor elektrische auto? Koop je een nieuwe elektrische auto, dan gold in 2022 een eenmalige subsidie van € 3.350. Dit bedrag zal in 2023 en 2024 respectievelijk dalen naar € 2.950 en € 2.550. Voor occasions blijft het net zoals dit jaar € 2.000.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Een elektrisch aangedreven personenauto met geïntegreerde zonnepanelen, zoals bij Lightyear, blijft wel in aanmerking komen (36% MIA over maximaal 100 duizend euro). Andere elektrische voertuigen, zoals bestelauto's, blijven ook op de Milieulijst en stijgen waar mogelijk in voordeel.
Gemiddeld zijn de installatie van een laadpaal thuis kosten tussen de €350 en €400 exclusief btw. De vakman doet geen offerte. Dit omdat de situatie waar de laadpaal komt van belang is voor de uiteindelijke prijs. De vakman kijkt onder andere naar de meterkast.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
Elektromotoren werken efficiënter dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB). Lees meer over de belastingvoordelen van elektrisch rijden.
Het totale subsidiebudget voor SEPP is verdeeld over de periode 2020 tot en met 2024. Per jaar worden de budgetten voor nieuwe en gebruikte auto's vastgesteld. De budgetten voor 2022 zijn: € 71 miljoen voor nieuwe elektrische personenauto's (koop en lease).
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
Vergoeden kosten thuisladen
Directe verrekening van de elektriciteitskosten via een slimme laadpaal: de kosten worden vanuit de elektriciteitsleverancier vergoed aan medewerker. Als werkgever word je via de brandstofkaart belast voor de stroomkosten van de laadpaal.
Autoverzekeraars hanteren over het algemeen geen verschil in premie voor een elektrische auto of een benzineauto. Elektrische auto's zijn echter vaak duurder in aanschaf dan vergelijkbare benzineauto's. Hierdoor kost het verzekeren van een elektrische auto vaak wel iets meer. Al hoeft dit niet altijd het geval te zijn.
De Fiat 500 veroverde in april de eerste plek op de bestsellerlijst van elektrische auto's. Met 5.524 nieuwe registraties eindigde de Italiaanse stadsauto voor de Peugeot e-208, waarvan 3.370 exemplaren de showroom uitreden.
Een Renault Twizy 80 met twee zitplaatsen achter elkaar tellen we niet mee, ook al kost die 13.290 euro en is het op papier de goedkoopste 'auto'.
De MIA\Vamil maakt de marktintroductie en -verbreding van uw bedrijfsmiddel makkelijker door deze op de Milieulijst te zetten. Het budget voor 2022 voor MIA is € 144 miljoen. Voor Vamil is in 2022 € 25 miljoen beschikbaar.
Berekenen MIA\Vamil-steun
Wij hanteren voor het bepalen van de MIA\Vamil-steun de volgende berekening: MIA: investeringsbedrag (na eventuele aftopping) x voordeel MIA (45 %, 36% of 27%, afhankelijk van de lettercode) x 25% (nominaal belastingtarief) Vamil: investeringsbedrag (na eventuele aftopping) x 3%
Samenloop van de MIA/EIA en de KIA is wel mogelijk. Als het bedrijfsmiddel nog niet in gebruik is genomen in het jaar van de investering, komt de MIA, EIA en KIA slechts in aanmerking voor het bedrag dat in het betreffende jaar is betaald. Het overige schuift door naar het volgende jaar.