Wij kunnen het geld niet voor je terughalen. Maak bijvoorbeeld een betaalverzoek aan om het bedrag terug te krijgen. Maak je elke week of maand automatisch een bedrag over naar een bepaald rekeningnummer en is dit bedrag te hoog of juist te laag? Pas dan je periodieke overboeking aan.
Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven. Helaas kan dit bij een foute (losse) overboeking naar een rekeningnummer niet. Je kunt dus niet zomaar de bank vragen om het bedrag terug te storten op je rekening.
Storneren betekent dat u een automatische incasso terugboekt op uw rekening. Dit kunt u zelf doen via internetbankieren. Of neem contact op met uw bank. De bank controleert niet of de incasso terecht of onterecht was.
Dan kun je de incasso zelf online terugboeken. Dit heet storneren. Dat kan binnen acht weken na afschrijving. Deze periode geldt voor doorlopende, maar ook voor eenmalige Euro-incasso's.
Indien u geld over hebt gemaakt naar een verkeerde rekening heeft u automatisch een vordering uit onverschuldigde betaling op de ontvanger. Dit betekent dat de ontvanger het geld aan u moet terugstorten.
Zodra u de terugboeking heeft verzonden, wordt het bedrag de eerstvolgende werkdag op uw rekening bijgeschreven. Als het niet mogelijk is om het geld terug te boeken, ziet u daarvan een melding in Internet Bankieren.
Als je geld naar een verkeerde bankrekening overmaakt, heb je dat onverschuldigd betaald. De ontvanger is wettelijk verplicht om het geld terug te storten. De bank staat hier in principe buiten. Je kunt eerst een betaalverzoek sturen.
Gereserveerd: deze status komt voor bij een spoed betaalopdracht. Die verwerken we op werkdagen tot 16.30 uur. Doe je de spoed betaalopdracht na dat tijdstip of in het weekend, dan krijgt de betaling tot de volgende werkdag 08.00 uur de status 'Gereserveerd'.
Het antwoord hierop is simpel: een Tikkie kan niet teruggeboekt worden. Dit is zowel voor de ontvanger het geval als voor degene die de Tikkie verstuurt. Volgens de website van Tikkie gaat het geld dat je via Tikkie ontvangt of betaalt namelijk via de Tikkie-tussenrekening. Je moet daar dus nooit geld op terugboeken!
In behandeling of afgekeurd
Vult u uw saldo binnen 4 werkdagen weer aan? Dan gaat de betaling gewoon door.
Je kunt, als je dat wilt, je limiet nog twee jaar aanhouden. In die tijd bouwen we je limiet in stapjes af naar € 0.
Je kunt alleen rood staan op een Rabobank betaalrekening waarop de afgelopen drie maanden salaris uit pensioen of een uitkering is binnengekomen. Met Rabo Kort Roodstaan moet je saldo minimaal een keer per drie maanden een volledige dag (24 uur) positief zijn.
Iemand toegang geven tot uw bankzaken
Met een machtiging geeft u iemand toegang tot uw bankrekening. De gemachtigde kan daarmee een aantal bankzaken namens u regelen. De gemachtigde mag bijvoorbeeld namens u geld overboeken en uw bij- en afschrijvingen checken. U bent als rekeninghouder de volmachtgever.
Een bankrekening op 1 naam wordt na het overlijden van de rekeninghouder meestal geblokkeerd. Vaak kunnen er dan geen betalingen meer gedaan worden. Zoals automatische incasso's en periodieke overboekingen. Houd hier dus rekening mee als je zaken regelt voor de overledene.
Sinds de invoering van SEPA in 2014 is de regelgeving veranderd en dient u uw automatische incasso's stop te zetten via uw leverancier. U kunt dit niet meer doen via uw bank. Wanneer u enkel uw automatische incasso blokkeert via uw bank, zal de leverancier geen geld meer van uw rekening kunnen afhalen.
Als er onverschuldigd is betaald, ontstaat er een ongedaanmakingsverplichting. Als de prestatie bestaat uit de betaling van een geldsom, moet de geldsom worden terugbetaald. Als de prestatie bestaat uit het leveren van goederen dan moeten deze teruggeleverd worden.
Als iemand per vergissing een of twee verkeerde cijfers intoetst bij het ingeven van een betalingsopdracht, gaat die alarmbel af en verhindert de bank dat de verrichting wordt uitgevoerd. De kans dat iemand geld overmaakt naar een verkeerd rekeningnummer wordt daarmee nagenoeg onbestaande, aldus Febelfin.
De IBAN-Naam Check geeft een melding als de naam die je bij een betaling intoetst anders is dan de naam die bij de bank bekend is. Je kunt dan het IBAN (nogmaals) controleren. Dit kan fraude en vergissingen voorkomen.
Bedrijven kunnen geld van uw rekening halen met automatische incasso's. Vaak werkt dat handig, maar soms wordt er onterecht of teveel afgeschreven.
Retourpinnen is als het ware een omgekeerde pinbetaling. De winkelier stort het bedrag via uw betaalpas terug op uw bankrekening. De eerstvolgende werkdag wordt het retourbedrag bijgeschreven.
Als je op donderdagavond je overschrijving doet, wordt die door de bank dus geacht te zijn ontvangen op vrijdag. Zij hebben één werkdag de tijd om de overschrijving te doen, zaterdag en zondag zijn geen werkdagen, waardoor de overschrijving pas op maandag op de rekening verschijnt van zijn schuldeiser.
Lijdt u schade door een fout van een bank? Dan kunt u de bank voor deze schade aansprakelijk stellen. Dat doet u in een civiele procedure. Vaak hebben banken ook een eigen interne klachtenprocedure.