Op basis van 30.000 kilometer zou je dan 3.000 euro per jaar kwijt zijn (uitgaande van een benzineprijs van 1,50 euro per liter). De Tesla Model 3 zou 147 Wh per kilometer gebruiken. Om 30.000 kilometer af te leggen zou je dan 4.417 kWh nodig hebben. Voor 1 kWh betaal je ongeveer 20 eurocent.
Volgens Gaslicht.com kost een elektrische auto ongeveer € 4 per 100 kilometer, maar hierbij is uitgegaan van een middenklasse auto. De Tesla S ligt wel een categorie hoger, dus gaan we uit van € 4,50 per 100 kilometer.
Elektrische auto's zoals de Tesla Model 3 zijn (nu nog) vaak prijziger dan een concurrerende auto met verbrandingsmotor. Een Tesla Model 3 is toch al gauw zo'n €10.000,- duurder dan een BMW 320i. In de lease is de Tesla Model 3 onderaan de streep toch €528,- goedkoper per maand dan dezelfde BMW.
Wanneer je nu een nieuwe Tesla Model S of Model X bestelt, kun je weer gratis laden bij de Tesla Superchargers.
Door het fiscale voordeel behoort Tesla plots tot de bestverkochte automerken, na Volkswagen en Opel. Alleen al van Model 3 zijn er dan zo'n 30.000 op kenteken gezet. Het bewijs van de populariteit van het merk van Elon Musk is hier te zien op de Maltaweg.
Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu's nog steeds langer.
Heeft mijn auto een jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig? Uw Tesla heeft geen jaarlijkse onderhoudsbeurt en vloeistofverversingen nodig. Raadpleeg de meest actuele onderhoudsaanbevelingen in de gebruikershandleiding voor uw Tesla.
Neem de grootte van je accu en vermenigvuldig dit met de tarieven per kWh om een ruwe schatting te maken van je laadkosten thuis. Neem bijvoorbeeld de Tesla Model S met een accu van 75 kWh en een energietarief van €0,24, dan kost het je €18,00 om je accu volledig op te laden.
In principe kun je met alle elektrische auto's met een CCS-aansluiting laden bij Tesla. Tegenwoordig hebben de meeste EV's een dergelijke aansluiting. Uitzondering op die regel zijn de Nissan Leaf en de Lexus UX300e, die een zogeheten CHAdeMO-aansluiting hebben. Daarmee kun je niet laden bij Tesla.
Voor de Tesla kun je een onderhoudsplan afsluiten. Onderhoud voor de eerste 80.000 kilometer van een Tesla Model S kost 2.500 euro. Voor 30.000 kilometer per jaar gedurende vijf jaar zou je dus twee van dit soort onderhoudsplannen moeten afsluiten.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Reken op een gemiddeld tarief van ongeveer 35 cent per kWh, inclusief btw. Dat maakt een verschil voor de kosten per kilometer: bij een gemiddelde afstand van 225 kilometer op een volle tank, moet je dan rekenen op 5 cent per kilometer.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Argument 1 Tesla's zijn de veiligste auto's
De Model 3 en de Model Y zijn een van de veiligste auto's die je kunt kopen! De actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen in een Tesla maken de kans klein dat je überhaupt bij een ongeval betrokken raakt.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Private lease van een elektrische auto kost je zo'n 660 euro per maand, een nieuwe elektrische auto kopen zo'n 680 euro. Een nieuw gekochte benzineauto kost per maand rond de 720 euro. Er is gerekend met een gemiddeld gebruik (15.000 kilometer rijden per jaar).
Gratis Superchargen is gebonden aan de eerste eigenaar van de auto. Wanneer jij een MisterGreen Tesla Occasion gaat leasen en deze auto had gratis Superchargen dan heb jij hier dus ook recht op. Het gratis Superchargen is in dit geval dus niet bestuurders- of persoonsgebonden.
Wat is de beste manier om een Tesla thuis op te laden? We raden aan om elke avond de auto in te pluggen om de batterij bij te laden. Tot welk percentage moet ik de batterij opladen? Voor regelmatig gebruik raden wij u aan de auto op te laden tot het bereik "Dagelijks", dus tot ongeveer 90%.
De meeste elektrische auto's laden binnen twee uur, terwijl de Tesla modellen met 5 -7 uur laadtijd de auto's met de langste laadtijd zijn. Deze lange laadtijd van de Tesla modellen is te wijten aan de grote accu die ingebouwd zit in deze modellen.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Als uw auto is uitgerust met een LFP-batterij, wat u kunt controleren door te navigeren naar Bediening > Software > Aanvullende voertuiginformatie, raadt Tesla u aan de oplaadlimiet op 100% te houden, zelfs voor dagelijks gebruik, en dat u de batterij van uw auto ten minste eenmaal per week 100% oplaadt.
Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen. Vervolgens betaalt u voor het aantal kWh dat u afneemt. Sommige aanbieders vragen daarnaast ook nog abonnementskosten.
Anders dan bij auto's die op brandstof rijden, hebben Tesla's niet de gebruikelijke olieverversing, vervanging van brandstoffilters of bougies, of emissiecontroles nodig. Omdat het elektrische auto's zijn, is zelfs het vervangen van remblokken zeldzaam.
Tesla Hulp onderweg levert u 24 uur per dag, 365 dagen per jaar onmiddellijke pechhulp. Dit team is speciaal bedoeld voor hulp onderweg, dus ga voor andere vragen naar onze pagina Klantondersteuning. Als u zich op een onveilige locatie bevindt, neem dan contact op met hulpdiensten.
Neem contact op met Tesla Service om de remblokken te laten vervangen. De remmen moeten regelmatig gecontroleerd worden waarbij de wielen gedemonteerd moeten worden. Kijk voor technische gegevens en de minimumdikte van remschijven en -blokken op Subsystemen.