Met een multimeter kan je ook een sensor doormeten als je de multimeter op weerstand zet. Ik heb een sensor die contact maakt bij een bepaalde temperatuur, er gaat op het dashboard een lampje branden en een geluidssignaal word er afgeven als het contact in de sensor word gemaakt.
Eerste inspectie: Inspecteer de sensor visueel op fysieke schade of onregelmatigheden . Zorg ervoor dat alle componenten stevig zijn aangesloten en correct zijn geïnstalleerd. Functionele test: Zet de sensor aan en controleer of deze correct initialiseert zonder fouten of storingen.
Een multimeter is een apparaat dat wordt gebruikt om spanning, stroom en weerstand te meten. Het is een essentieel hulpmiddel om te controleren of een sensor correct werkt. Om een multimeter te gebruiken, moet u deze op de sensor aansluiten en controleren of de metingen binnen het verwachte bereik vallen . Het verwachte bereik is te vinden in het gegevensblad van de sensor.
Als de uitgang van de zender stroom is (4-20 mA), kunt u eenvoudig een weerstand (meestal 250R) in serie schakelen en de spanning over de weerstand meten om te bepalen of de sensor defect is.
1) Multimeter:
Vervolgens moet u uw multimeter instellen op de "weerstand"-instelling. Vervolgens moet u een van de probes van de multimeter aanraken met de "+"-kant van de sensor en de andere probe met de "-"-kant van de sensor . Als de sensor goed werkt, zou u een meting op de multimeter moeten zien.
De multimeter test continuïteit door een beetje stroom via de ene meetpen door het apparaat te sturen en vervolgens te meten of deze stroom bij de andere meetpen aankomt. Als de meetpennen verbonden zijn—door een continu circuit, of doordat ze elkaar direct aanraken—loopt de teststroom door.
ABS-sensoren kunnen kapot gaan door vuil of ouderdom. Ook gaan ze nog wel eens kapot wanneer je een wiellager vervangt. Je dashboard geeft in dat geval een storing aan.
Testen van de reactie van de O2-sensor op een hoog brandstofverbruik
Sluit de slangaansluitingsopening af met een doek om de luchtstroom naar de motor te blokkeren . Controleer de voltmeter. Deze moet bijna 800 mV aangeven als reactie op de verminderde zuurstof die de motor binnenkomt. Als dit niet het geval is, is er waarschijnlijk iets mis met de O2-sensor.
Draag de sensor op een plek waar de huid minimaal beweegt. Houd rekening met je kleding: onder je broekriem bijvoorbeeld zit de sensor niet prettig. Huidplooien en plaatsen met littekens kun je beter vermijden.
Zorg ervoor dat de schakelaar in de positie staat die naar het midden van de sensor wijst. Dompel de sensor in de tank en controleer de uitgangsstroom op de multimeter . De stroom moet toenemen wanneer het waterniveau stijgt en afnemen wanneer het niveau daalt.
Hoe test ik een zekering onder spanning? Draag geïsoleerde handschoenen en gebruik geïsoleerd gereedschap. Gebruik de continuïteitsstand op de multimeter en raak de uiteinden van de zekering aan. Als er een pieptoon klinkt, is de zekering goed; zo niet, dan is zij doorgebrand en moet zij worden vervangen.
Wat moet je niet doen met een multimeter? Niet meten bij spanning of stroom: Meet nooit spanning of stroom in een circuit zonder eerst de stroombron uit te schakelen en ervoor te zorgen dat er geen spanning aanwezig is. Meten in een live circuit kan gevaarlijk zijn en kan elektrische schokken veroorzaken.
De meeste sensoren schakelen naar massa. Tussen de centrale aansluitpen en massa meet je als het goed is nu geen weerstand. Als je de sensor in een pan met kokend water hangt, zou de weerstand nul moeten worden. De bedrading kun je testen door de schakeldraad los te nemen van de sensor, en tegen de massa te houden.
Om de sensoruitvoer te lezen, wordt een dc-voltmeter aangesloten tussen signaaluitgang en common . Typische uitgangsspanningsbereiken voor processignalen zijn 0 tot 1 V, 0 tot 5 V, 1 tot 5 V en 0 tot 10 V. Een voordeel van de offset-nul op het bereik van 1-5 V is dat een gebroken draad of defecte sensor eenvoudig wordt gedetecteerd.
Gelukkig kunnen diagnostische hulpmiddelen helpen het probleem te verhelderen, zoals een ampèremeter, Megger-test, sensor of digitale multimeter . De go-to is meestal de digitale multimeter, die voor de meeste motoren werkt.
Om de lambdasonde te controleren, controleert u de spanning aan de signaaldraad (doorgaans zwarte kleur). Gewoonlijk dient de meetwaarde, als de motor warm is en bij normaal bedrijf, bij 2000 tpm circa tweemaal per seconde te schommelen tussen 0,1 en 0,9 volt.
Moet ik alle sensoren in één keer vervangen? Het is het beste om O2-sensoren per paar te vervangen . Als u bijvoorbeeld de downstream linkersensor vervangt, moet u ook de downstream rechtersensor vervangen.
Kosten voor de vervanging van een defecte ABS-sensor
Doorgaans liggen de kosten voor een enkele sensor tussen de € 15 en € 100.
Typische symptomen van een kapotte lambdasonde zijn een afname van het motorvermogen, stijging van het brandstofverbruik, ruw stationair draaien en in sommige gevallen ook ontstekingsfouten. Normaal gezien laat een kapotte zuurstofsensor het motorwaarschuwingslampje branden.
er zit links en rechts onder de motorkap en onder de achterbank een connector die naar elke sensor loopt..de weerstand van een goede sensor moet tussen de 1000 en 1300 ohm liggen...
Symptomen van een versleten nokkenas
Het motorlampje op het dasboard gaat branden of knipperen.. Het verlies van motorvermogen. In geval van een ernstige slijtage is er sprake van voortdurend knallen of naontsteking in het inlaatspruitstuk of de uitlaat.
Testen van de draad: Raak de rode sonde aan op de draad waarvan u vermoedt dat deze onder spanning staat (hete draad). Raak met de zwarte sonde een bekende aarde aan (aarddraad of een geaard metalen onderdeel). Als de draad onder spanning staat, geeft de multimeter de spanning weer. Resultaten aflezen: Als er een spanningswaarde wordt weergegeven, staat de draad onder spanning.
Trek de zekering die je wil meten uit de zekeringkast. De twee pennen van de zekering ,daarop houd je op de ene de rode meetpen en op de andere de zwarte van je multimeter. (maakt niet uit welke op welke als de meet pennen elkaar maar niet raken).
Wisselstroom is de stroom die wij normaal gebruiken in huis. DC staat voor Direct Current ofwel gelijkstroom. Gelijkstroom komt bijvoorbeeld van een batterij of een accu.